Toyota 2

TEST: Toyota Proace 2.0 D-4D 177pk Dynamic Aut.

TOYOTA PROACE DYNAMIC: SLIMME ‘VERSO VAN’

De Toyota-importeur heeft weliswaar de standaard Proace met dubbele cabine in de aanbieding, maar ook de in eigen beheer ontwikkelde, extra luxe versies Dynamic en Executive. Die bouwt het zelf, op basis van de personenversie van de Proace, de Verso.

De Proace Dubbele Cabine is altijd de extra lange (530 cm) uitvoering van de Proace, die we rijden als 2.0 D-4D (177 pk/400 Nm) en automaat van € 36.895. Standaard zijn onder meer lichtmetalen wielen, een tweede schuifdeur, grote achterklep (openslaande deuren niet leverbaar) en achterin een extra airco, zonneschermen en een panoramadak. Daarmee is de Dynamic een aangename en zeer ruime gezins- en reisauto. In deze versie is extra geluidsisolatie toegepast, zodat op snelheid louter wat windgeruis hoorbaar is. De 2,0-liter (PSA-)motor is met de voortreffelijke zestraps automaat alleen bij het optrekken waar te nemen. Het testverbruik bedroeg 8,0 l/100 km.
 
Een ander kenmerk van de Proace Dynamic en Executive is het meer op comfort dan op zware lading afgestemde onderstel; de vering is soepeler. Dat leidt tot een iets onrustiger achteras; de boel deint na lange oneffenheden net te veel na. Comfort staat verder met hoofdletters geschreven bij deze bedrijfswagen. Bruikbaar is hij nog steeds: de laadruimte heeft een inhoud van 4,0 kuub (ca. 170 x 160 x 140 cm) en het laadvermogen is bij de 2.0-motor een flinke 1.200 kg. Opvallend: de achterste rechter zijruit hoeft van de wetgever niet te worden geblindeerd. Maar het kan wel, voor wie niet de indruk wil wekken met een personenbusje te rijden. Of op die plek gewoon zijn bedrijfsnaam kwijt wil. 

Tekst en beeld: Jeroen Ekeler
 

10034