10 en 11 november 2020 Expo Houten
Aanvang over:
500_20c0373-003

Verkoop nieuwe Mercedes-Benz eVito Tourer van start

Gepubliceerd: 03 augustus 2020

Met de marktintroductie van de eVito in 2018 en de eSprinter in 2019 heeft Mercedes-Benz Vans grote stappen gezet op het gebied van lokaal emissievrij, commercieel transport in stedelijke gebieden. De nieuwe eVito Tourer, die met onmiddellijke ingang kan worden besteld, verlegt de grenzen in het emissievrije commerciële personenvervoer qua prestaties en actieradius: of het nu gaat om een hotelshuttle, een taxi met grote capaciteit of een personenbus voor het delen van ritten. Innovaties (van de dieselaangedreven Vito) op het gebied van infotainment en assistentiesystemen, evenals upgrades op designgebied, zijn ook beschikbaar op de eVito Tourer. De eVito Tourer is om te bouwen tot gesloten bestelwagen of dubbele cabine.

“De nieuwe Mercedes-Benz eVito Tourer vormt de benchmark in zijn segment op het gebied van geschiktheid voor dagelijks gebruik en gebruiksgemak. Dankzij de snellaadfunctie en een actieradius gecombineerd van 360 kilometer12 biedt deze auto flexibiliteit en een brede inzetbaarheid voor onze klanten,” aldus Benjamin Kaehler, hoofd eDrive@VANs bij Mercedes-Benz AG. “Dankzij voordelige operational costs en fiscale voordelen en subsidies kan de eVito Tourer de conventioneel aangedreven Vito goed bijbenen op het gebied van TCO.”



Snelladen – grote actieradius – indrukwekkende flexibiliteit 
De nieuwe Mercedes-Benz eVito Tourer beschikt over hetzelfde markante uiterlijk als de Vito met verbrandingsmotor. Maar achter het dynamisch ogende front bevindt zich de elektrische aandrijflijn (eATS), die de voorwielen aandrijft met een piekvermogen van 150 kW. De energie wordt opgeslagen in een lithium-ion accu die in de bodemplaat van de bus is geplaatst. De lage en centrale opstelling heeft een positief effect op het rijgedrag van de eVito Tourer. De topsnelheden van 140 km/u (standaard) en 160 km/u (optioneel) zorgen voor een snelle verplaatsing, zelfs buiten het stadsverkeer.

De Mercedes-Benz eVito Tourer heeft een watergekoelde AC on-board lader (OBL) met een vermogen van 11 kW. Dit betekent dat de auto is voorbereid op laden met wisselstroom (AC) thuis of bij openbare laadstations. Het opladen gebeurt via de CCS-laadaansluiting in de linker voorbumper. Hierdoor is het ook mogelijk om te laden met gelijkstroom (DC). Dankzij het maximale laadvermogen van 110 kW kan de eVito Tourer bij een DC-snellaadstation in circa 45 minuten van 10 naar 80% worden opgeladen. De accu met een bruikbaar vermogen van 90 kWh maakt een actieradius van 360 kilometer mogelijk12.

Dankzij een intelligente strategie laadt de Mercedes-Benz eVito Tourer ook tijdens het rijden zijn accu op. Bij het rijden en het remmen wordt de mechanische draaibeweging omgezet in elektrische energie en gebruikt om de hoogspanningsaccu op te laden (recuperatie). De bestuurder heeft hier grote invloed op. Hij kan de kracht van de recuperatie naar behoefte veranderen met behulp van paddles achter het stuurwiel. Een bijzonder efficiënte en comfortabele rijstijl wordt mogelijk gemaakt door een nieuwe functie in de eVito Tourer: het DAUTO-recuperatieniveau. Volgens het principe 'rijden met een vooruitziende blik en energie besparen' wordt de informatie van de veiligheidsassistenten in een netwerk opgenomen en wordt het recuperatieniveau in real time aangepast aan de situatie. Daarnaast helpen drie rijprogramma's de klant om individueel en met een druk op de knop te kiezen tussen maximaal comfort en een maximale actieradius tijdens de rit.



Door de accu in de onderzijde te plaatsen, is de binnenruimte onbeperkt beschikbaar. Zo voldoet de eVito Tourer aan de hoogste eisen op het gebied van functionaliteit en flexibiliteit in vele gebieden van het personenvervoer. De lokaal emissievrij rijdende bestelwagen is in twee verschillende lengtes leverbaar: de eerste variant heeft een totale lengte van 5.140 millimeter en hij er is ook een extra lange versie met een lengte van 5.370 millimeter.

Taxibedrijven en andere vervoersbedrijven profiteren bijvoorbeeld van de grote verscheidenheid aan stoelconfiguraties. Met twee banken achterin wordt de eVito Tourer een comfortabel shuttle-voertuig dat voldoet aan alle eisen van het moderne personenvervoer met een lichtvoetige en bijzonder stille rijervaring. Dankzij de flexibele stoelconfiguraties kan hij worden uitgerust met maximaal negen stoelen of bijvoorbeeld een vis-à-vis-stoelopstelling. Wanneer de eVito Tourer alleen in de stad wordt gebruikt, is de actieradius stadsverkeer zelfs 625 km . Vanzelfsprekend is dit gunstig voor het stroomverbruik en de totale kosten van het gebruik van het voertuig. Indien de eVito Tourer met 9 zitplaatsen uitgerust wordt, kan dit voertuig in aanmerking komen voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA) van 36 procent tot maximaal 75.000 euro van het investeringsbedrag in 2020. 



De productie van de eVito Tourer is geïntegreerd in het productieproces van de fabriek in Vitoria, Noord-Spanje, waar ook de Mercedes-Benz Vito, de V-klasse en de EQV worden geproduceerd. 

Even praktisch als conventionele aandrijfsystemen; vergelijkbare TCO, aantrekkelijke subsidies
De eVito Tourer heeft een bijzonder rijke uitrusting in vergelijking met het conventionele standaardmodel, met bijvoorbeeld 17 inch velgen en stoelverwarming voor de bestuurder. Talrijke assistentie- en veiligheidssystemen, zoals de actieve remassistent, Attention Assist en TEMPMATIC halfautomatische airco zijn inbegrepen. Voor het eerst is tegen meerprijs de luchtvering AIRMATIC beschikbaar, een unieke feature in dit segment. De voordelen van het systeem zijn een verhoogd rijcomfort, een geoptimaliseerd geluidscomfort en een lager verbruik bij hoge snelheden.



De vanaf adviesprijs van de eVito Tourer bedraagt € € 56.990 (NL)/ 54.990 (BELUX) (excl. BTW/subsidies, BPM vrij). Inbegrepen is een onderhoudspakket voor vier jaar - dat de kosten van de onderhoudswerkzaamheden volgens het serviceboekje en de specificaties van de fabrikant in deze periode dekt - en het Mercedes-Benz accucertificaat voor maximaal 160.000 kilometer of acht jaar . 
 

Deel dit artikel:
10051