12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
sitebanner-800x99-animated-loop
2018_FORD_TRANSIT__06

Stijging bedrijfswagenverkoop genereert welvaart voor Europese economie – groei gestimuleerd door online winkelen

Gepubliceerd: 30 april 2019

Online winkelen en de toename van het aantal zelfstandig ondernemers zijn factoren die de enorme stijging van het gebruik van bedrijfswagens veroorzaken. Die stijging draagt bij aan een injectie van miljarden euro's in de Europese economie. De bijdrage is zo aanzienlijk (€ 675 miljard alleen al in 2017) dat deze het bruto binnenlands product van landen als Argentinië, Saoedi-Arabië en Zwitserland overtreft. En die bijdrage is met 19 procent toegenomen ten opzichte van 2012.

Dat zijn een aantal bevindingen uit het nieuwe rapport Economics of Commercial Van Usage Across Europe, samengesteld door het Centre for Economics and Business Research (Cebr). Ford, Europees marktleider voor bedrijfswagens, gaf opdracht voor het maken van het rapport nadat het bedrijf onlangs de nieuwe volledig elektrische Ford Transit aankondigde. De nieuwe Transit is onderdeel van een uitgebreid assortiment geëlektrificeerde voertuigen waarmee bestuurders eenvoudiger kunnen voldoen aan de steeds strengere emissiewetgeving.

“Bedrijfswagens zijn cruciaal voor een wereld die snel verandert op het gebied van wonen, werken en onszelf verplaatsen. Dit rapport toont aan dat lichte bedrijfswagens met hun bijdrage aan de grotere economie echt de ruggengraat van de bedrijvigheid in Europa vormen”, zei Hans Schep, General Manager, Commercial Vehicles, Ford Europa.

Bedrijfswagens in de lift

Voor het rapport heeft het Cebr de waarde van bedrijven die afhankelijk zijn van bedrijfswagens, bijvoorbeeld post- en koeriersdiensten, en de bijdrage aan brandstofaccijns van eigenaars van bedrijfswagens aan de overheid berekend. Het rapport, dat zich richtte op zeven belangrijke economieën in Europa, laat zien dat het Verenigd Koninkrijk tussen 2012 en 2017 goed was voor de grootste procentuele toename van de bijdrage aan de economie, van € 110 miljard naar € 145 miljard (32 procent), gevolgd door Duitsland, van € 139,4 miljard naar € 182,9 miljard (31 procent). In Nederland was de toename 14 procent vanaf 2012. In 2017 droegen bedrijven die sterk afhankelijk zijn van bedrijfswagens € 35 miljard bij aan de Nederlandse economie. Dit is meer dan de waarde van voetbal voor de EU met € 25,5 miljard.

Deze bijdrage wordt mogelijk gemaakt door meer bedrijfswagens die verder rijden dan ooit. Het aantal bedrijfswagens op de weg in Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje, Turkije en het Verenigd Koninkrijk is tussen 2013 en 2018 met meer dan 10 procent gestegen, van 23.250.000 naar 25.690.000. In Nederland reden er in 2018 895.000 bedrijfswagens rond. Dit is een groei van 10% ten opzichte van 2013.

Samen hebben bedrijfswagens op de zeven markten vorig jaar 294 miljard kilometer afgelegd (dat is bijna 1.000 keer naar de zon en terug): een toename van 12 procent vergeleken met de 262 miljard afgelegde kilometers in 2013. Bedrijfswagens in Nederland hebben in 2018 samen 18 miljard kilometer afgelegd. Deze afstand is net zo ver als zestig keer naar de zon en terug of de volledige lengte van de Chinese muur, maar dan 2 miljoen keer. Onder andere in Nederland legden ze de grootste gemiddelde afstand af, namelijk gemiddeld 20.000 kilometer per bedrijfswagen.

De toekomst brengen

Volgens het rapport zorgen op dit moment twee trends voor de toename in het gebruik van bedrijfswagens. De ene is leveringen van onlinewinkels. Meer dan de helft van de inwoners van landen in de Europese Unie heeft in 2018 een onlineaankoop gedaan, met uitschieters van 83 procent in het Verenigd Koninkrijk, 80 procent in Nederland en 77 procent in Duitsland. De andere tendens is de toename van zelfstandig ondernemerschap na de financiële crisis.

In veel Europese landen en steden komen er steeds meer regels om uitstoot terug te dringen en de lokale luchtkwaliteit te verbeteren. Nieuwe emissienormen van de EU vereisen dat de CO2-uitstoot van bedrijfswagens 31 procent lager moet zijn in 2030 dan het niveau in 2021.

Eerder dit jaar gaf Ford aan ernaar te streven om van alle toekomstige modellen van het bedrijf ook een geëlektrificeerde variant op de markt te brengen. En eerder deze maand bracht Ford een nieuwe milieuvriendelijke benadering van alle modellen in het hele assortiment onder de aandacht. Naast de volledig elektrische Ford Transit (die wordt verwacht in 2021) introduceert het bedrijf aan het eind van het jaar de innovatieve nieuwe Transit Custom Plug-In Hybrid bedrijfswagen. Daarmee biedt het een emissievrije mogelijkheid voor steden.

Ford kijkt ook verder dan bedrijfswagens. Zo kijkt het bedrijf naar situaties waarin andere oplossingen geschikter kunnen zijn of het gebruik van bedrijfswagens kunnen aanvullen. Een voorbeeld daarvan is een nieuwe digitale bezorgservice die in samenwerking met Gnewt by Menzies Distribution wordt getest om meerdere vervoersmethoden efficiënt te coördineren, waarbij onder andere bezorgers te voet en – in een later stadium – fietskoeriers worden ingezet.

“De veranderingen in de manier waarop we wonen en werken, worden weerspiegeld in onze transportbehoeften. Bedrijfswagens en bestuurders daarvan maken deel uit van die verandering. Ze ondersteunen de keuzes van individuen over hoe ze werken en winkelen”, zei Nina Skero, directeur van het  Cebr.

Download hier de infographic 'Commercial vehicles: The Backbone of the Economy'

(Persbericht)

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10051