10 en 11 november 2020 Expo Houten
Aanvang over:
BEX_2019-wk49_foto1

PSA homologeert HVO 100, een schoner diesel-alternatief

Gepubliceerd: 03 december 2019

PSA heeft HVO 100, ook bekend als ‘blauwe diesel’, gehomologeerd voor al hun modellen met een Euro 5- of Euro 6-dieselmotor. Daarmee wil het met name bij de bestelauto’s een brug slaan tussen elektrisch en diesel rijden. 

HVO 100, een product van het Finse bedrijf Neste, is geheel vervaardigd uit organisch afval, met name plantenresten. Het wordt als duurzaam aangemerkt, omdat de planten die erin worden verwerkt reeds hun portie CO2 uit de atmosfeer hebben opgenomen; dit compenseert voor wat er bij de verbranding in de dieselmotor weer wordt uitgestoten. De producent heeft geen plantages voor de winning van grondstoffen, maar verwerkt alleen restproducten, waaronder ook vetten uit de vlees- en visverwerkende industrie. Het cijfer 100 wil zeggen dat er geen reguliere diesel is bijgemengd, wat wel geldt voor bijvoorbeeld HVO 20, 30 etc. PSA homologeert alleen HVO 100. Op de tankzuil staat de aanduiding ‘B100’ ter identificatie (waar je nu B7 tegenkomt). Er zijn inmiddels diverse merknamen in gebruik. 

VOOR EURO 5 EN 6
In de transportsector (trucks, scheepvaart) is HVO 100 al veel langer in gebruik. Vanuit die wereld druppelt het nu in figuurlijke zin door naar personenauto’s en bestelwagens. PSA neemt het initiatief om de acceptatie van deze blauwe diesel - die daadwerkelijk deze kleur heeft - te versnellen door al hun modellen met een Euro 5- en Euro-6 dieselmotor er voor te homologeren. Dat wil zeggen dat deze officieel technisch geschikt zijn verklaard om met die brandstof te worden getankt. Daarmee wil het vooral voor fleetowners (bedrijven en overheden) een brug slaan tussen elektrisch rijden, wat nog lang niet geschikt is voor alle toepassingen van de bestelauto, en diesel. Door met de bestaande of nieuwe dieselauto over te stappen op HVO 100, kan de bezitter alsnog claimen dat zijn of haar auto goed is voor een CO2-reductie tot bijna 90 procent. Jammergenoeg geldt bij gebruik van HVO 100 geen reductie van de BPM, die nu eenmaal op basis van de daadwerkelijke CO2-uitstoot van het voertuig wordt gecalculeerd. 

ZONDER AANPASSINGEN
Het goede nieuws is dat de nieuwe brandstof probleemloos en zonder technische aanpassingen in veel dieselauto’s kan worden getankt. Er kleven ook belangrijke technische voordelen aan, want dankzij de hogere verbrandingswaarde vindt er een betere (en dus schonere) verbranding plaats, met onder meer 33 procent minder uitstoot van fijnstof en roet als resultaat. De motor verbruikt daardoor minder AdBlue. 

EIGEN TANKUNIT
De verkrijgbaarheid van HVO 100 is vooralsnog beperkt, maar mogelijk levert de homologatie een grotere vraag vanuit de markt op, waarop uitbaters van tankstations willen anticiperen. Bedrijven met grote wagenparken kunnen een tankunit voor de blauwe diesel op eigen terrein laten plaatsen. Belangrijk is verder dat de brandstof 10 tot 20 cent per liter duurder dan reguliere diesel. Een flinke drempel wellicht, maar je rijdt wel met een veel schonere auto, die ook zuiniger is: volgens PSA gaat het brandstofverbruik iets omlaag en dat van AdBlue eveneens. 


 

Deel dit artikel:
10051