12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
Musso Grand Ext 15_Front

Nieuwe SsangYong Musso Grand Pick-up beleeft Europese Lancering in Genève

Gepubliceerd: 07 maart 2019

De nieuwe Musso Grand treedt toe tot het snelgroeiende en uiterst competitieve segment van de SUT’s (Sport Utility Trucks)/pick-ups en is een bijzonder competent voertuig voor uiteenlopende doeleinden met alle traditionele SsangYong-waarden – rijkelijk uitgerust voor een zacht prijsje.

SsangYong, Korea’s grootste en enige constructeur gespecialiseerd in SUV’s en offroaders, is van plan om zijn hele productportfolio te vernieuwen en vervolledigde onlangs zijn SUV-gamma met de lancering van zijn gloednieuwe vlaggenschip Rexton (in 2017) en de SUT Musso (in 2018).

De Musso Grand steunt op dezelfde architectuur als de nieuwe Rexton en Musso, en gebruikt dezelfde body-on-frame-constructie voor deze extreem sterke pick-up die uitstekende offroadprestaties en veiligheid biedt dankzij het quad-frame-koetswerk en de vierwielaandrijving.

Na de lancering van de Musso introduceert SsangYong nu de Musso Grand, de pick-up met verlengd koetswerk. Die heeft een langere wielbasis van 3.210 millimeter (110 millimeter meer dan de standaard Musso), een langere laadbak van 1.610 millimeter (tegenover 1.300 millimeter), een groter laadvolume van 1.262 liter en een laadvermogen tot 1.062 kilo, tegenover 850 kilo standaard.

Dit voertuig is ontwikkeld om passagiers comfortabel en goederen veilig te vervoeren. Hij combineert een crew-cab-koetswerk met vijf zitplaatsen met een veel groter laadruim. Die combinatie van een SUT en een personenwagen toont dat de Musso Grand is ontworpen om stijl, prestaties en comfort te bieden aan de bestuurder en zijn gezin of collega’s, gecombineerd met een grote veelzijdigheid in de laadmogelijkheden.

De Musso Grand wordt aangedreven door dezelfde e-XDi220-motor als de Rexton en de Musso, met een maximumvermogen van 181 pk bij 4.000 t/min en een maximumkoppel van 400 Nm bij 1.400 tot 2.800 t/min. Hij is verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak of een Aisin-zestrapsautomaat voor een uitmuntende krachtoverbrenging en duurzaamheid.

De Musso Grand is rijkelijk uitgerust en geniet veiligheidssystemen zoals rijstrookwisselassistentie, waarschuwing bij achteropkomend dwarsverkeer en dodehoekwaarschuwing om ongevallen te helpen voorkomen.

Binnenin is de Musso Grand verrassend goed uitgerust in vergelijking met andere SUT’s en pick-ups, terwijl hij veel schouder- en beenruimte biedt en de stoelen met nappaleer zijn bekleed voor luxe en comfort. Er is een hypermodern infotainmentsysteem gemonteerd dat beschikt over een hd-scherm van 9,2 duim, Apple CarPlay, Android Auto, en bluetoothconnectiviteit.

Na zijn Europese debuut in Genève zal de Musso op korte termijn op de markt komen in Europa en de rest van de wereld.



Design

Koetswerkdesign

Het koetswerkdesign van de Musso Grand geeft de auto een stoere en gespierde uitstraling. De inspiratie komt van de “waardige beweging van de natuur”, een van de elementen van SsangYongs designtaal ‘Nature-born 3 Motion’.

Een brede chroomstrip op het radiatorrooster en de welvingen van de motorkap geven een robuuste look en een indruk van kracht. Het schouderradiatorrooster – een typisch designkenmerk van alle nieuwe SsangYong-modellen – loopt door tot aan de koplampen, terwijl de dynamische krachtlijnen op de flanken en vooral achteraan de auto een uitstraling van kracht en volume geven.

HID-/halogeenkoplampen met geïntegreerde leddagrijlichten en -richtingaanwijzers geven hem een meer verfijnde look.

De deuren zijn zo ontworpen dat ze de dorpels aan de onderkant van het koetswerk omsluiten, zodat de passagiers zich bij het in- of uitstappen niet vuilmaken aan de zijkant van de auto. De grote 20-duimvelgen dragen bij tot de algemene uitstraling van de auto.

Het laadruim biedt een bijzonder nuttige 1.262 liter aan stouwruimte en is breed genoeg om een europallet te vervoeren. Het bevat bovendien 12V/120W-stekkers en draaibare haken om voorwerpen zoals werktuigen en uitrusting te kunnen vastmaken.

De pick-up is beschikbaar in acht kleuren: Silky White Pearl, Grand White, Fine Silver, Space Black, Marble Grey, Indian Red, Atlantic Blue en Maroon Brown.

Interieurontwerp

Het interieur van de nieuwe Musso Grand biedt de verfijning en de moderne sfeer van een personenwagen, maar met een robuust gevoel dat past bij het uiterlijk van een utilitair voertuig.

De Musso Grand is opmerkelijk goed uitgerust voor een pick-up, met stoelen die bekleed zijn met zachtgenerfd nappaleder voor een optimaal comfort voor bestuurder en passagier. Bovendien zijn de stoelen voor- en achterin verwarmd en zijn voorin geventileerde stoelen verkrijgbaar om lange ritten aangenamer te maken ongeacht de temperatuur.

Een supervision-instrumentenbord met een lcd-scherm van 7 duim garandeert een goede leesbaarheid en geeft de bestuurder al de informatie die hij nodig heeft door middel van een reeks schermopties en visuele effecten die maximaal gepersonaliseerd kunnen worden.

De tweede stoelenrij is zo ontworpen dat drie volwassenen comfortabel kunnen zitten, met been- en elleboogruimte op overschot.

Rijprestaties

Aandrijflijn

De aandrijflijn van de nieuwe Musso Grand gebruikt een 2.2-turbodieselmotor die wordt gebouwd door SsangYong, met een maximumvermogen van 181 pk en een koppel van 400 Nm. Deze bijzonder efficiënte, stille en beproefde e-xDi220-motor biedt een geleidelijke acceleratie vanuit stilstand en veel koppel bij lage toerentallen, wat typisch is voor alle SsangYong-motoren.

De overbrenging gebeurt ofwel via een manuele zesversnellingsbak, ofwel via een Aisin-zestrapsautomaat, die bekendstaat om zijn soepele werking en lange levensduur.

De vierwielaandrijving van de auto leunt op de jarenlange ervaring van SsangYong met deze technologie. Voor een grotere efficiëntie en zuinigheid gebruikt de auto een deeltijdse vierwielaandrijving, die de achterwielen permanent aandrijft en de voorwielen indien nodig elektronisch ‘inschakelt’. Hij biedt een reductiebak voor wanneer de omstandigheden op of naast de weg dat vereisen.

De nieuwe Musso pakt verder uit met een sperdifferentieel voor een betere tractie op steile en gladde hellingen en voor een beter sleepvermogen.
    
De nieuwe Musso produceert veel minder lawaai, trillingen en ruwheid (noise, vibration and harshness – NVH) in vergelijking met zijn voorganger, dankzij acht koetswerkbevestigingspunten en een wielkastbekleding in polyester (PET). Ook het rolgeluid is verminderd, zodat passagiers in alle comfort kunnen reizen. Verder is de motorruimte beter afgesloten om ze beter geluid-, stof- en waterdicht te maken, terwijl grote rubberen motorsteunen helpen om het lawaai en de trillingen van de motor te verminderen.

De stroomlijngeluiden zijn verminderd dankzij een vierlagige afdichting, terwijl aerodynamisch getekende ruitenwisserarmen voorkomen dat rond de voorruit rijwindgeluiden ontstaan.

Veiligheid

Dankzij nieuwe technologieën en systemen garandeert de nieuwe SsangYong Musso Grand de hoogste veiligheid in zijn segment. Zo kan hij uitgerust worden met tot zes airbags.

De constructie van zijn quad-frame van hogeweerstandsstaal maakt deze pick-up stijver dan zijn rivalen. Er wordt gebruikgemaakt van 1.5Gpa-hogeweerstandsstaal – een wereldwijde première – en staal met 79,2 procent trekweerstand. Dit maakt niet alleen het koetswerk veel sterker, maar vermindert ook het gewicht.

Verder heeft de Musso impactabsorberende elementen in het stuur en de stuurkolom om verwondingen na een frontale botsing te beperken, terwijl de gebruikte structuren en materialen in het voorste gedeelte van het koetswerk zijn ontworpen om de veiligheid van voetgangers te verhogen.

De pick-up biedt nog talrijke andere veiligheidssystemen zoals rijstrookwisselassistentie, waarschuwing bij achteropkomend dwarsverkeer en dodehoekwaarschuwing om ongevallen te helpen voorkomen door vroegtijdige waarschuwingen.

Infotainment & comfort

Het geavanceerde infotainmentsysteem bestaat uit een DAB-radio, Apple CarPlay, Android Auto en een spiegelfunctie voor andere apparaten, waarbij alles inclusief navigatie wordt weergegeven op een scherm van 8 duim of op een breder hd-scherm van 9,2 duim (afhankelijk van model). TomTom-navigatie is ook beschikbaar.

Een supervision-instrumentenbord met een lcd-scherm van 7 duim garandeert een goede leesbaarheid en toont de bestuurder op een praktische manier informatie zoals de boordcomputer en instructies van het navigatiesysteem. Er is keuze tussen drie verschillende digitale schermen.

Andere elementen zijn automatisch vergrendelende deuren wanneer de sleutel ver genoeg van de auto wordt verwijderd, een automatische instelling van de bestuurdersstoel na het openen van de deur, volautomatische airco in twee zones met fijnstoffilter en een 12V/120W-stekker in het laadruim.

Voor- en achteraan zijn camera’s geplaatst en in de waaier van de jongste elektronische veiligheidssystemen zit nu ook een 360-gradencamerasysteem in 3D.


 

Persbericht: SsanYong

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10051