12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
BEX_2019-wk18_Master1

Nieuwe Renault Master opgewaardeerd

Gepubliceerd: 26 april 2019

Zoals vorige week aangekondigd, gaan we ditmaal wat dieper in op de belangrijkste nieuwkomers van Renault. Om te beginnen de Master, die een nieuw front heeft gekregen, alsmede een nieuw dashboard en opgewaardeerde motoren. 

Nee, het was nog geen tijd voor een geheel nieuwe modelgeneratie voor de inmiddels negen jaar oude Renault Master, het model heeft nog wel drie jaar nodig om zich geheel en al terug te verdienen voor de fabrikant. De facelift die nu is doorgevoerd, is redelijk ingrijpend. Vooral vanbinnen, waar bestelauto’s gewoonlijk sneller verouderen dan aan de buitenzijde. Daarom is er een geheel dashboard gecreëerd, met een dito instrumentenpaneel met een nieuwe toerenteller en een 5-inch TFT-beeldscherm.
Ook is er een volledige integratie van het navigatiescherm in het dashboard, ongeacht het gebruikte multimediasysteem (R-LINK of Media Nav).

Nieuw interieur
Voor meer praktische bruikbaarheid is de cabine voortaan voorzien van een nieuw ‘Easy Life’ dienblad boven het handschoenenkastje, te bedienen is met een eenvoudige druk met de vinger, voor extra werkruimte of lunchruimte, en een nieuwe grote centrale bekerhouder. De lade is echter niet compatibel met een airbag. Dat geldt wel voor de ‘Easy Life’ schuiflade daaronder, die in de plaats van het gebruikelijke kastje is gekomen. Ook is er een dockingstation voor een tablet in het middengedeelte van het dashboard gemaakt, plus een inductielader voor smartphones. Android Auto en Apple CarPlay zijn eveneens beschikbaar. 

Nieuwe rijhulpsystemen 
De nieuwe Master is uitgerust met een waarschuwingssysteem tegen het onbedoeld verlaten van de rijstrook, een parkeerhulp en een achteruitkijkcamera maar krijgt ook nieuwe rijhulpsystemen, die het manoeuvreren vergemakkelijken en de veiligheid vergroten. De in dit segment unieke ‘Rear View Assist’ is een assistent voor het achteruitkijken, met een monitor op de plek van de binnenspiegel voor een optimaal zicht naar achteren; de camera staat op het dak van de auto. De ‘Side Wind Assist’ is een stabilisatiehulp bij zijwind. Het systeem wordt ingeschakeld vanaf de 70 km/h en corrigeert tot 50 procent zijdelingse afwijking van het voertuig in extreme omstandigheden. De optionele ‘Blind Spot Warning’ waarschuwt in geval van een voertuig in de dode hoek. Het noodremsysteem AEBS (Active Emergency Braking System), actief in de stad en op de snelweg, is voortaan als optie beschikbaar op het gehele gamma.

Nieuwe motoren 
De bekende 2.3 dCi dieselmotor voldoet voortaan aan de normen Euro 6d-temp en heeft nu altijd een dubbele turbo. De kracht beloopt tot 180 pk en 400 Nm. Afhankelijk van de versie kunnen deze motoren worden gekoppeld aan een handgeschakelde of gerobotiseerde 6-bak. De laadruimte is opgewaardeerd met nieuwe ledverlichting en ergonomische handgrepen ter ondersteuning bij het in- en uitstappen (aan de achterzijde en aan de zijkanten die zijn voorzien van schuifdeur). De nieuwe Renault Master komt ook weer beschikbaar als de elektrisch aangedreven Master Z.E.

Zes varianten
De nieuwe Master Z.E. is verkrijgbaar in zes varianten, met drie lengtes en twee hoogtes.
De vier uitvoeringen bieden een netto-inhoud van 8 tot 13 m3. De twee platform-cabines zijn beschikbaar in de lengtes L2 en L3 als basis voor talloze opbouwvarianten. De nieuwe Master komt in september naar Nederland. 

     

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10051