12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
BEX_2019-wk14_foto1a

Nieuwe hybride VW Transporter T7 in 2021

Gepubliceerd: 01 april 2019

Tijdens zijn mediapresentatie stelde Thomas Sedran, hoogste chef van Volkswagen Nutzfahrzeuge, dat de nieuwe Transporter in 2021 verschijnt met onder meer hybride aandrijving. Ook kondigt hij nieuwe modellen aan die VW in samenwerking met Ford ontwikkelt.

De belangrijkste boodschap was dat de bestelauto-tak van Volkswagen (VWN) zich meer gaat profileren als een leverancier van mobiliteit en niet alleen van voertuigen. Ach, waar hebben we dat eerder gehoord? Juist, bij Mercedes-Benz Vans. Dat gezegd hebbende: het gaat om de zeer forse investering van € 1,8 miljard, die nog dit jaar wordt besteed aan de ontwikkeling van nieuwe producten, aanpassingen aan het productieproces en nieuwe bedrijfsstructuren. Sedran: “Dit doen we versneld, omdat wij ons dat kunnen veroorloven. Ons bedrijf staat er financieel zeer sterk voor. Zodoende geven we extra gas om onze nieuwe Strategie 2025+ ten uitvoer te brengen.” Het boekjaar 2018 is afgesloten met een recordwinst van € 780 miljoen uit een omzet van € 11,9 miljard. VWN leverde afgelopen jaar wereldwijd een kleine half miljoen voertuigen af. Overal was er groei, maar in de grote markt Turkije werd de afzet bijna gehalveerd. 

Samen met Ford
Met Ford is VWN inmiddels overeengekomen dat het een nieuwe pick-up ontwikkelt, als opvolger van de VW Amarok; over de Ford Ranger wordt uiteraard niet gerept door Sedran. Op termijn komen er nog meer projecten bij, waarvan Sedran alvast een elektrische bestelauto van het formaat Transporter noemt, alsmede een ‘city van’, dus van Caddy-statuur. Het leukste nieuws is echter dat de elektrische I.D. BUZZ definitief voor 2022 in de agenda staat. Dit model behoudt zijn nostalgische kledij, zodat hij fraai aanhaakt bij de geliefde stijl van de eerste ‘Bulli’, in personen- en bestelautovoering. ‘Love is back’, aldus de topman, die de nieuweling ‘sexy’ noemde. 

Synthetische diesel
De toekomst van VWN is bepaald niet 100 procent elektrisch. “Daar lenen onze voertuigen zich nu eenmaal niet voor, ze zijn te groot en te zwaar. Dat geldt voor minstens 30 procent van de auto’s die wij verkopen. Waterstof is niet interessant, omdat het volgens mij onzinnig is om eerst energie aan te wenden voor de productie hiervan, waarna je die vervolgens in de auto weer in elektriciteit gaat omzetten. Ik zie meer in synthetische diesel, dat weinig emissie oplevert. Het is alleen nog erg duur. De productie van een liter normale diesel kost nu 60 cent, de synthetische kost 1,60 euro.” 

Hannover blijft
Hoewel de Caddy en de Crafter in Polen worden geproduceerd, blijft de fabriek in Hannover als vanouds in bedrijf. “Dit is sinds 1950 onze hoofdvestiging en dat blijft het. Naast de Transporter, die hier sinds de beginjaren al in zes generaties wordt gebouwd, gaan we ook elektrische modellen produceren. Daarmee blijft de arbeidscapaciteit ook voor de toekomst gewaarborgd.” 

 Thomas Sedran


Tekst: Jeroen Ekeler

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10051