10 en 11 november 2020 Expo Houten
Aanvang over:
Transit_Custom_PHEV_002

Nieuwe Ford Transit; lager verbruik, hoger laadvermogen en meer verbonden dan ooit

Gepubliceerd: 30 september 2019

(Persbericht)

Ford introduceert zijn meest intelligente, zuinige en productieve 2-tons bedrijfswagen ooit. Meer dan 4.600 verbeterde componenten en geavanceerde technologieën voor de aandrijflijn en bestuurdersassistentie zorgen ervoor dat de nieuwe Ford Transit meer kan vervoeren, minder brandstof verbruikt en gemakkelijker te rijden is dan ooit. 

De vernieuwde EcoBlue dieselmotoren van Ford helpen de bedrijfskosten verder te verlagen met een brandstofbesparing tot 7 procent. De nieuwe EcoBlue Hybrid-uitvoeringen zijn de eerste 48-volt mild hybrides in het segment en kunnen het verbruik met nog eens acht procent verder verlagen.

Een omvangrijke reeks gewichtsbesparingen, die is gerealiseerd met behulp van CAD-technologie (computerondersteund ontwerp uit de ruimtevaartindustrie), draagt bij aan een toename van het laadvermogen met maximaal 80 kg. Bovendien helpen geavanceerde connectiviteitsfuncties, waaronder de nieuwe FordPass Connect on-board modemtechnologie, bestuurders om de efficiency en het gebruik van het voertuig te maximaliseren.

Geavanceerde assistentiesystemen helpen bestuurders daarnaast om handsfree te parkeren, binnen de snelheidslimieten te blijven en de effecten van aanrijdingen in drukke stedelijke omgevingen te voorkomen of te beperken.

De nieuwe Ford Transit is in heel Europa te koop en bouwt voort op het succes van het huidige model, de marktleider in zowel Europa als Noord-Amerika. De omzetgroei in Europa zette zich voort in 2019, waarbij het Ford Transit-gamma in 2019 een tweede kwartaalrecord van 68.800 eenheden behaalde, een stijging van 2,7 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2018.

Verbeterde efficiency en meer keuze
Fords krachtige, zuinige en verfijnde 2.0-liter EcoBlue dieselmotor is verder geoptimaliseerd om een brandstofbesparing tot zeven procent te realiseren op basis van de WLTP-rijcyclus (door Ford gemeten). De versie met handgeschakelde zesversnellingsbak heeft een CO2-uitstoot van 200 g/km en een gemiddeld WLTP brandstofverbruik van 7,6 l/100 km.*

De verbeterde efficiency wordt mede bereikt door een vernieuwd brandstofinjectiesysteem dat de piekdruk verhoogt tot 2.200 bar voor een betere verbranding. Om de frictie in de motor te verminderen, hebben de nieuwe stalen zuigers een slankere mantel dan die van het huidige model. Een oliepomp met variabele doorstroming verhoogt de efficiency door de olietoevoer perfect aan te passen aan de vraag.

Verdere verbeteringen op het gebied van efficiëntie worden gerealiseerd door de introductie van elektrische stuurbekrachtiging (EPAS), een aanzienlijke gewichtsbesparing,  banden met een lage rolweerstand en aerodynamische verbeteringen. De brandstofbesparende Auto Start-Stop-technologie is standaard op alle uitvoeringen.

De nieuwe EcoGuide-technologie – voor het eerst geïntroduceerd in een bedrijfswagen – maakt het voor bestuurders nog gemakkelijker om brandstof te besparen. De technologie maakt gebruik van GPS-positionering om aan te geven wanneer moet worden afgeremd en geschakeld op basis van naderende situaties die op dat moment soms zelfs nog niet te zien zijn, zoals kruisingen, snelheidslimieten en heuvels.

De bestaande reeks van 2.0-liter EcoBlue dieselmotoren, met vermogens van 105pk, 130pk en 170pk, wordt uitgebreid met een nieuwe 185pk sterke variant die een koppel van 415 Nm levert. Alle versies hebben een vernieuwde turbo die bijdraagt aan een bredere spreiding van het koppel over een groter snelheidsbereik dan voorheen.

Vanaf het voorjaar van 2020 is, naast de automatische zesversnellingsbak die al beschikbaar is voor de modellen met voorwielaandrijving, een efficiënte en responsieve tientraps automaat voor achterwielaangedreven versies leverbaar. Deze transmissie is voorzien van Adaptive Shift Scheduling, die de rijstijl monitort om de schakeltijden te optimaliseren.

Primeur in segment: EcoBlue Hybrid-technologie
Voor een nog grotere brandstofbesparing komt Ford met innovatieve Transit EcoBlue Hybrid. De 48-volt mild hybride technologie wordt als optie aangeboden voor de Transit-modellen met voor- en achterwielaandrijving en levert een gemiddelde brandstofbesparing van drie procent, in vergelijking met de reguliere 2.0-liter EcoBlue diesel, op basis van de WLTP-meting. Er kunnen grotere besparingen tot wel acht procent worden bereikt wanneer de rijomstandigheden maximale energie regeneratie toelaten.

De Transit EcoBlue Hybrid modellen zijn speciaal afgestemd op het optimaliseren van het brandstofverbruik en zijn voorzien van een geïntegreerde starter/generator met riemaandrijving die de standaarddynamo vervangt en het mogelijk maakt om energie terug te winnen en op te slaan tijdens het remmen. Met deze energie wordt een luchtgekoelde lithium-ion accu van 48 volt opgeladen. De opgeslagen energie wordt gebruikt om de motor te ondersteunen bij normaal rijden en accelereren en om de elektrische voorzieningen van het voertuig van stroom te voorzien.

Minder gewicht, meer laadvermogen
Ford heeft het gewicht van de nieuwe Transit verder kunnen verlagen, terwijl hij meer assistentiesystemen biedt dan ooit.

De gewichtsbesparingen werden bereikt door middel van een ‘marginal gains’-benadering, waarbij de componenten met behulp van CAD-software uit de ruimtevaartindustrie werden geoptimaliseerd met betrekking tot gewicht, sterkte en duurzaamheid. De nieuwe Transit 350 GVM met achterwielaandrijving, model L3 H2, is bijvoorbeeld tot 80 kg lichter dan het vergelijkbare huidige model en de vergelijkbare versie met voorwielaandrijving is tot 48 kg lichter; het netto laadvermogen is maximaal 1.418 kg voor de 3,5 ton-modellen.

De lichtgewicht aluminium motorkap van de nieuwe Transit bespaart 5,4 kg in vergelijking met een variant van staal, zonder in te leveren aan sterkte. Er werd ook een grote besparing van 14,7 kg gerealiseerd door de achteras van het model met achterwielaandrijving door te ontwikkelen. Een nieuw, lichtgewicht composiet schutbord met hoge sterkte bespaart 4,4 kg in vergelijking met een schutbord van metaal.

De stalen wielen van de nieuwe Transit worden nu op een vernieuwde manier geproduceerd met als resultaat meer sterkte tegen een lager gewicht. Deze aanpak levert een totale besparing van 5,5 kg voor de vijf wielen (inclusief het reservewiel).

Het laadvermogen is van cruciaal belang voor de productiviteit van de klant. Een lager gewicht verbetert niet alleen het laadvermogen, maar levert ook een hogere efficiency en een lagere CO2-uitstoot op.

Volledig verbonden
De nieuwe Ford Transit biedt geavanceerde technologie waarmee hij volledig is verbonden met de buitenwereld. Het nieuwe Ford FordPass Connect on-board modem stelt wagenparkbeheerders in staat om de bedrijfskosten te optimaliseren met geavanceerde oplossingen zoals de nieuwe Ford Telematics- en Ford Data Services-producten die later dit jaar op de markt komen. Een andere connected dienst is de onlangs gelanceerde FordPass Pro app – speciaal ontworpen om kleinere bedrijven en zelfstandigen te ondersteunen bij het maximaliseren van hun productiviteit.

Aftermarket-systemen en conversies kunnen toegang krijgen tot gegevens van de elektrische systemen van de Transit via een nieuwe Upfitter Interface Module.

Maximaal gebruiksgemak en rijplezier
De verfijnde en personenwagenachtige rijeigenschappen van de Transit zijn verder verbeterd door de introductie van EPAS-technologieën zoals Lane Keeping Aid en Active Park Assist die bestuurders helpen bij het parkeren en manoeuvreren.

Voor het eerst kunnen Transit-rijders kiezen uit selecteerbare rijmodi om de prestaties af te stemmen op de omstandigheden: alle aandrijvingen zijn voorzien van de Normal- en Eco-modus. Bovendien profiteren de modellen met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving van de Slippery-modus om de tractie op oppervlakken zoals ijs en sneeuw te verbeteren. De varianten met vierwielaandrijving zijn voorzien van de Mud/Rut-modus. Modellen met achterwielaandrijving met een automatische transmissie bieden de Tow/Haul-modus voor een soepele vermogensafgifte bij het trekken van grote aanhangwagens.

Ook het trekvermogen van de Transit is verder verbeterd. Een maximaal toelaatbaar gewicht van 7.000 kg maakt een trekvermogen tot 3.500 kg mogelijk voor de 170pk en 185pk sterke 350 GVM achterwielaangedreven versies met een 4.1:1 eindoverbrenging.

Er is nu ook een uitgebreide reeks van geavanceerde assistentiesystemen beschikbaar om stress en vermoeidheid te helpen verminderen en om de impact van aanrijdingen te helpen voorkomen of te beperken. Een aantal voorbeelden:

  • Blind Spot Information System met het Trailer Tow-systeem, met een grotere dodehoekzone dat de omgeving naast de auto plus een aanhangwagen met een lengte tot tien meter monitort.
  • Intelligent Adaptive Cruise Control, die de functionaliteit van Traffic Sign Recognition en Adaptive Cruise Control combineert om bestuurders te helpen binnen de wettelijke snelheidslimieten te blijven.
  • Enhanced Lane-Keeping System.
  • Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection. Dit systeem is nu in staat om ’s nachts voetgangers te detecteren wanneer ze worden verlicht door de koplampen.

Nieuwe beschikbare functies die kunnen helpen de stress voor de bestuurder te verminderen en aanrijdingen bij het manoeuvreren en parkeren op een druk bedrijventerrein of een stedelijke omgeving te voorkomen, zijn onder andere:

  • Breedbeeldcamera’s voor en achter om bestuurders te helpen het tegemoetkomende verkeer te zien wanneer zij een smalle parkeerplaats verlaten.
  • Een hoog gemonteerde achteruitkijkcamera, die zo is gepositioneerd om een beter zicht te bieden bij het achteruitrijden, met name met geopende deuren.
  • Extra parkeersensoren aan de zijkanten.
  • Active Park Assist, dat bestuurders helpt om geschikte parkeerplaatsen te vinden en de bus handsfree inparkeert.
  • Park-Out Assist, dat bestuurders handsfree helpt bij het verlaten van parallelle parkeerplaatsen.
  • Cross Traffic Alert, dat bestuurders tijdens het achteruitrijden waarschuwt voor auto’s die langs rijden.

Bovendien helpt een krachtige, hoog gemonteerde LED-lamp aan de achterzijde bij het werken in situaties met weinig licht, terwijl een nieuwe Power Side Load Door – verkrijgbaar vanaf het voorjaar van 2020 – zorgt voor nog eenvoudiger laden en lossen.

Met het beschikbare MyKey-systeem van Ford kunnen wagenparkbeheerders de sleutel zo programmeren dat de snelheid en het radiovolume zijn begrensd en de actieve veiligheidssystemen permanent zijn ingeschakeld.

Direct herkenbaar vanbuiten, volledig vernieuwd vanbinnen
De nieuwe Ford Transit oogt strak en is eenvoudig schoon te houden. Hij is voorzien van een hogere, assertieve grille met drie lamellen en een nieuw ontworpen onderframe. De voorspatborden en voorbumper hebben een nieuw design voor een betere aerodynamica. Hij is leverbaar met krachtige bi-xenonkoplampen en nieuwe LED-dagrijverlichting.

In lijn met de nieuwe Transit Custom, heeft de nieuwe Transit een geheel nieuw interieurdesign, dat nog meer stijl, functionaliteit en comfort voor de bestuurder biedt. Het dashboard heeft nu nog meer praktische details voor bestuurders die het interieur als een mobiel kantoor willen gebruiken. Hij biedt onder meer een aanzienlijk verbeterde opbergruimte met drie open bakken bovenop het dashboard. Een nieuw apparaatdock stelt bestuurders in staat om zowel mobiele telefoons als grotere tablets veilig op het dashboard te monteren.

De nieuwe, slijtvaste stoelbekleding is onderworpen aan de zwaarste slijtagetests die Ford ooit heeft uitgevoerd en het comfort wordt verder verbeterd door nieuwe stoelen met een nieuwe schuimvulling en verbeterde ondersteuning.

De Ford Transit biedt keuze uit meer dan 450 basisvarianten, met voorwiel-, achterwiel- en vierwielaandrijving. Ook een grote keuze uit carrosserievarianten en chassis-cabines is mogelijk. Waaronder het onlangs geïntroduceerde Skeletal onderstel met lage hoogte.

Klanten kunnen ook kiezen voor het nieuwe luxueuze Limited uitrustingsniveau met een voorbumper in carrosseriekleur en lichtmetalen 16-inch wielen. Ook is deze uitvoering voorzien van airconditioning, bi-xenon koplampen en SYNC 3 infotainmentsysteem met een 8-inch touchscreen.

Nieuwe Transit Custom – verbeterde aandrijflijnen en technologie
De vernieuwde Ford Transit Custom is nu beschikbaar in heel Europa en deelt zijn nieuwe aandrijflijnen en technologie met zijn grotere broer.

De verbeteringen die zijn gericht op betere prestaties en lagere gebruikskosten, zijn onder meer de nieuwe 2.0-liter EcoBlue dieselmotor, die nu ook met 185pk te verkrijgen is. De Transit Custom biedt de eerste EcoBlue Hybrid-aandrijflijn in zijn segment, die voor een nog lager brandstofverbruik zorgt. De Transit Custom heeft een CO2-uitstoot van 175 g/km en een gemiddeld WLTP brandstofverbruik van 6,7 l/100 km

Naast de nieuwe FordPass Connect on-board modemtechnologie zijn er tal van nieuwe rijassistentiesysteem leverbaar, waaronder:

  • Blind Spot Information System met het Trailer Tow-systeem
  • Adaptive Cruise Control met Intelligent Speed Limiter
  • Lane-Keeping Aid
  • Active Park Assist
  • Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection

De Transit Custom is eind 2019 te bestellen als innovatieve plug-in hybride, die de mogelijkheid biedt om in stadscentra emissievrij elektrisch te rijden en langere ritten te maken zonder zorgen over de actieradius.

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

10051