12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
sitebanner-800x99-animated-loop
BEX_2019-wk25_foto1

Mercedes-Benz Sprinter wil excelleren in veiligheid

Gepubliceerd: 17 juni 2019

Veiligheid is van oudsher een stokpaardje van Mercedes-Benz. Ook als het om bestelauto’s gaat, wil het de toon zetten. Bestelauto Expo woonde een demonstratie van nieuwe systemen bij op het testcomplex in Stuttgart. 

Het is ondoenlijk om hier alle veiligheidssystemen van de actuele Mercedes-Benz Sprinter te benoemen. Gaan we ook niet doen; daar zijn brochures voor. Wel pikken we er wat systemen uit waarmee we onlangs konden kennismaken op een manier die je in de praktijk zelf alleen per ongeluk kunt ervaren. We kennen verhalen over journalisten die met testauto’s bewust zijn gaan uitzoeken of deze ook echt voor obstakels wilden stoppen, met soms pijnlijke gevolgen omdat het toch net mis ging. Op de testbaan van Mercedes-Benz in Stuttgart is alles in gereedheid gebracht om de systemen in alle veiligheid te kunnen demonstreren. Dat niets aan het toeval werd overgelaten, laat zich raden. Niettemin is de beleving van de systemen behoorlijk indrukwekkend.

Snelheid 3 km/h

Enkele voorbeelden. De Sprinter heeft twee verschillende parkeersystemen, die werken met ultrasoon-sensoren. Zo is er flankbescherming, die obstakels aan de zijkant waarneemt en de ruimte tussen auto en obstakel in de gaten houdt. Nieuw is de wegrij-assistent, die de snelheid van het voertuig automatisch verlaagt naar 3 km/h wanneer het bij het wegrijden een obstakel dreigt te raken. Dat beetje tempo moet wel, anders zou je überhaupt niet kunnen wegrijden; het dwingt je feitelijk om uit te stappen om te zien wat er aan de hand is. Er is ook een camera leverbaar die in het front van de auto zit. Daarmee kun je alles van binnenuit bekijken. Het geeft zo veel inzicht, dat je feitelijk niet zonder zou willen.

Rear cross traffic alert waarschuwt optisch en akoestisch bij het achteruitrijden wanneer er verkeer achter de auto aankomt. Het kan indien nodig een noodstop uitvoeren om een crash te vermijden. De wielen lijken ineens vast te slaan, iets wat met enorm veel technisch geweld en rumoer plaatsvindt. Bam - stil.

Uitstapwaarschuwing

Nieuw is de uitstapwaarschuwing. Jazeker, de auto waarschuwt de bestuurder als de verkeerssituatie het naar zijn idee niet toelaat om de auto te verlaten. Het gebruikt de sensoren van de dodehoekassistent en bewaakt bij het uitstappen het dode-hoekgedeelte van de bestuurder/bijrijder gedurende drie minuten na het uitzetten van de motor. Niet nieuw, maar wel bijzonder spectaculair om mee te maken, is de op radarsignalen gebaseerde actieve afstandsassistent Distronic. Hiermee houdt de Sprinter automatisch afstand tot een voorganger en kan hij met behulp van de de actieve remassistent een noodstop uitvoeren wanneer de bestuurder dat in een noodsituatie verzuimt te doen. In de praktijk betekent dit dat je 130 km/h kunt programmeren, waarna je als mak schaap achter je voorligger aanhobbelt. Totdat die opeens halt houdt en jouw Sprinter weer maximaal in de ankers gaat. Verbazingwekkend hoe snel zo’n groot apparaat stilstaat.

Meer standaard

Mercedes-Benz Nederland is duidelijk over veiligheid en kiest er bij de Sprinter voor om standaard meer veiligheidsopties aan te bieden dan wat de fabrieksstandaard voorschrijft: “Uit onderzoek is gebleken dat bestelwagens nadrukkelijk vaker betrokken zijn bij ongelukken”, aldus woordvoerster Marieke van Amelsfort. “En juist in een druk land als het onze willen wij bijdragen aan het voorkomen van dergelijke ongelukken door meer veiligheidsfeatures standaard te maken.” Dan gaat het alleen niet om de Sprinters Economy en Functional, die minder rijk bedeeld zijn dan de standaard uiterst complete ‘normale’ Sprinter. En dat blijkt niet uit karigheid, maar om kopers een keuze te bieden. Het feit dat de buitenspiegels bij deze twee uitvoeringen standaard niet van binnenuit verstelbaar zijn, zoals eerder op deze site is beschreven, kon door de Duitse productspecialist prima worden verklaard: “Neem een koerier die met zijn Sprinter door de smalle straatjes van een binnenstad moet manoeuvreren. De kans is reëel dat hij die spiegels weleens kapot rijdt. Dan is een exemplaar zonder elektronica het goedkoopst om te vervangen - zo nuchter redeneren onze klanten. Niet iedereen zit op luxe te wachten.”

Deel dit artikel:
10051