12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
sitebanner-800x99-animated-loop
klimaat akkoord.png

Klimaatakkoord: 50.000 elektrische bestelauto’s in 2025

Gepubliceerd: 01 juli 2019

Het klimaatakkoord afgelopen vrijdag gepresenteerd door het kabinet, ruimt flink wat ruimte in voor het goederenvervoer en meer specifiek: voor de bestelauto. Het slechte nieuws daarin, de accijns en MRB gaan omhoog. Het goede nieuws: er wordt 185 miljoen uitgetrokken voor de aanschaf van elektrische bestelauto’s. 

Om te beginnen met de brandstofaccijns: op diesel gaat die met 1 cent per liter omhoog per 2021 en 1 cent per 2023. Ook zal de korting op de MRB voor bestelauto’s geleidelijk worden verminderd. Het gaat dan om een stijging van 2 euro per maand per bestelauto, vanaf 2021 tot en met 2024. De opbrengst voor de schatkist moet als dekking dienen van de stimuleringsmaatregelen voor zero-emissie voertuigen.

Wat die stimuleringsmaatregelen betreft: De omvang daarvan is voor vrachtauto’s tot en met 2025 94 miljoen euro en voor bestelauto’s 185 miljoen euro. Het uitgangspunt van deze stimuleringsregeling is een aanschafregeling met een dekking van maximaal 40 % van de meerkosten van een ZE-voertuig ten opzichte van het fossiele alternatief. Vanwege de beschikbaarheid geldt dat voor vracht in deze periode ook plug-in hybride (PHEV)-varianten gebruik kunnen maken van deze regeling.

Zero-emissie zones

Belangrijke aanjager van de elektrische bestelauto zal de invoering worden van zero-emissie zones in steden. In 30 tot 40 grotere gemeenten (en in de 30 tot 40 grotere steden in het bestaande Green Deal Zero-Emissie Stadslogistiek verband) moet die ingaan vanaf 2025. Volgend jaar al moeten die zones vastgesteld worden zodat het bedrijfsleven zich hierop tijdig kan voorbereiden. 

Bij de nadere uitwerking wordt onder andere aandacht besteed aan de situatie van kleine ondernemers met bestelbussen, om zo aan te kunnen sluiten bij natuurlijke momenten van investeringen. Andere gemeenten, die in een later jaar een zero-emissie zone instellen, zullen dit minimaal vier jaar van tevoren aankondigen ten behoeve van een gestructureerde voorbereiding voor overheid en bedrijfsleven.

50.000 zero-emissie bestelauto’s

Die emissievrije zones zullen naar verwachting zorgen voor in totaal 50.000 zero-emissie bestelauto’s en 5.000 ZE/PHEV-vrachtauto’s in 2025, met een doorgroei naar 115.000 ZE-bestelauto’s en 10.000+ ZE/PHEV-vrachtauto’s in 2030, meldt het akkoord. De ingroei van deze voertuigen wordt ondersteund door de ontwikkeling van nieuwe diensten waarbij gebruik wordt gemaakt van multi-inzetbare voertuigen, Light Electric Vehicles (LEV’s) en E-cargobikes.

Branchepartijen in de vervoersector reageren over het algemeen positief over de plannen. Veel van die maatregelen zijn ook rechtstreeks overgenomen van wat er aan de onderhandelingstafels bij de ‘mobiliteitstafel’ is afgesproken. “Het is belangrijk dat we nu echt koers zetten op emissieloos leveren in een groot aantal binnensteden. En daar hebben wij ook een stimuleringspakket bij uitonderhandeld van 185 miljoen euro”, aldus algemeen directeur Machiel van der Kuijl van Evofenedex.

Positief vindt Evofenedex ook dat nu serieus werk wordt gemaakt van rekeningrijden voor iedereen. “Dat beperkt in de toekomst de economische schade van files”, aldus Van der Kuijl. Maar welke vorm van rekeningrijden er komt, daar rept het Klimaatakkoord niet over. Ook politiek (VVD!) zijn er nog de nodige hobbels te nemen.

Tekst: Bart Luteijn 
 

Deel dit artikel:
10051