10 en 11 november 2020 Expo Houten
Aanvang over:
BEX_2019-wk45_foto1a

Fusie FCA en PSA: vrees voor meer eenheidsworst

Gepubliceerd: 05 november 2019

Terwijl autofans zich verheugen op eindelijk eens wat nieuwe Fiat-personenwagens, uiteraard op Peugeot-basis, moet de bestelautowereld vrezen voor nog meer eenheidsworst. 



De vreemde werkelijkheid van de fusie van - kort gezegd - Fiat en de grootmacht Peugeot-Citroën-Opel is dat oude bekenden elkaar weer treffen. Opel heeft nog maar net de banden met Fiat doorgeknipt voor wat betreft de levering van de Combo als Doblò-variatie, of ze treffen elkaar door de fusie opnieuw. Interessant, aangezien Opel de verantwoordelijkheid heeft gekregen om alle nieuwe bedrijfsauto’s van PSA te ontwikkelen. Wanneer dat ook de modellen van Fiat gaat inhouden, betekent dit voor 99 procent zeker dat de eerstvolgende Doblò dezelfde auto wordt als de actuele Combo. Oftewel: hoe de rollen spoorslags worden omgedraaid.



K-Zero vs Talento
Nu is Opel allang bezig met de ontwikkeling van de nieuwe Movano, Boxer en Jumper, die ook een Fiat-afgeleide zal krijgen, met gezamenlijke productie vanaf 2022 in Polen. Dat samenwerken met Fiat was er op dit niveau dus al; Opel is na de annexatie door PSA toegevoegd aan het succes dat PSA en Fiat al decennia met hun grootste bestelauto’s hebben. Sterker, het heeft hierover de leiding gekregen. In het middensegment valt te verwachten dat de Talento binnen afzienbare tijd bij Renault wordt weggehaald, om eveneens aan de bestaande PSA-modellen te worden toegevoegd. Dat zou dan nummer vijf worden die in de zogenaamde K-Zero-huid kruipt, na de Expert, Jumpy, Proace en Vivaro. 



Pick-up
Fiat heeft ook nog steeds de kleine Fiorino, een model waarmee Peugeot en Citroën (Bipper c.q. Nemo) al een tijdje zijn gestopt. Het is niet aannemelijk dat de PSA-merken zich andermaal in dit erg kleine segment gaan begeven. Verder is er momenteel een pick-up in Italiaanse handen, de Fiat Fullback, waarvoor het voortbestaan valt te vrezen. De Fullback is immers een variatie op een Mitsubishi (de L200) en dat is één van de merken uit de alliantie met Renault en Nissan. Gezien de eerdere huwelijksaanzoeken van Fiat aan   het Frans-Japanse concern, zal met daar niet staan te popelen om de L200-basis nog langer met Fiat te willen delen. 



Amerika
De vraag is nu wat FCA, of beter gezegd het merk Fiat Professional dat daarvan onderdeel uitmaakt, aan PSA te bieden heeft. Simpel: toegang tot de Noord-Amerikaanse markt via het eveneens meeverhuizende merk RAM. Hun modellen ProMaster en ProMaster City zijn Amerikaanse versies van de Ducato respectievelijk Doblò, die op hun beurt behoorlijk afwijken van wat in de VS onder een bestelauto wordt verstaan: meestal een bullebak van een bus die qua efficiëntie compleet in de schaduw staat van de Europese modellen. Met een uitgekiend gamma bestelauto’s, waaronder natuurlijk de komende Ducato in een Amerikaanse uitvoering en wellicht ook de kleinere modellen, zijn er beslist kansen mogelijk. Wat Fiat verder te bieden heeft, is een ruime kennis op het gebied van motoren die op aardgas (CNG) lopen, iets waarvoor de belangstelling echter minimaal is. Fiat Professional is traditiegetrouw wel erg sterk als toeleverancier van de camperbranche, maar aan die positie wordt al enige tijd geknaagd; niet in de laatste plaats door Citroën met de Jumper. 

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

10051