12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
sitebanner-800x99-animated-loop
AH crafter elektrisch.png

Experiment tijdelijke vrijstelling van rijbewijs C voor nul-emissie-bestelwagens

Gepubliceerd: 24 juni 2019

De Rijksoverheid is een experiment gestart met een tijdelijke vrijstelling van rijbewijs C voor nul-emissie-bestelwagens. Dit houdt in dat bestuurders met rijbewijs B een elektrische bedrijfsauto mogen besturen als die een toegestane maximummassa heeft van meer dan 3500 kg - maar minder dan 4250 kg. Er hoort ook een vrijstelling van de tachograafplicht bij.

De regeling is open. Maandag 17 juni heeft RVO.nl de formulieren opengesteld waarmee rijscholen en Green Deal ZES-bedrijven zich kunnen aanmelden. Ook kunnen rijscholen nu al cursussen opgeven. Het experiment loopt tot en met 31 december 2022.

Chauffeurs hoeven bij dit experiment niet te beschikken over een rijbewijs C met code 95. Momenteel is dat wel verplicht voor chauffeurs in beroeps-goederentransport. De chauffeur moet wel een cursus volgen. Het experiment maakt onderdeel uit van de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES).

Voorwaarden

Alleen bedrijven die zijn aangesloten bij deze Green Deal ZES, kunnen deelnemen. Mogelijk bent u al lid via uw branche-organisatie. Is dat niet het geval, dan kunt u ook zelf lid worden. Lees meer over meedoen Green Deal ZES.

Wanneer is deelname interessant voor uw bedrijf?

  • U bezorgt regelmatig in de stadscentra met elektrische bestelbusjes, of overweegt om dit te gaan doen. In de pilot kan met elektrische bestelbussen worden gereden met een groter laadvermogen, zonder dat de chauffeur in het bezit hoeft te zijn van rijbewijs C. Voor de chauffeur is rijbewijs B voldoende. Daarbij moet het extra laadgewicht wel worden gebruikt voor extra accucapaciteit. Zo kunt u met de elektrische bestelbus uw klanten bedienen met een grotere actieradius, terwijl er niet minder hoeft te worden meegenomen.
  • U heeft een rijschool en bent geïnteresseerd in het verzorgen van een eendaagse training voor de chauffeurs van de bestelauto’s. De chauffeurs die de aangepaste bestelauto’s gaan rijden, hebben naast rijbewijs-B een aanvullende cursus gedaan. De cursus moet voldoen aan de randvoorwaarden en eisen die het CBR stelt. De cursus kan gegeven worden door instructeurs die in het bezit zijn van een lesbevoegdheid voor rijbewijs C. Als uw rijschool deze trainingen gaat verzorgen gaat u uw rijschool en uw instructeurs via deze website registreren.

Deelnemen

Deelnemen is nu mogelijk. U kunt zich nu registreren via mijn.rvo.nl. Om de registratie te doen heeft u eHerkenning nodig, met minimaal niveau 2+. Het kan zijn dan binnen uw organisatie al e-Herkenning is aangeschaft, bijvoorbeeld voor het doen van de belastingaangifte. Is dat niet het geval, of is uw e-Herkenning van een lager veiligheidsniveau dan 2+, dan kunt u e-Herkenning nu al aanschaffen.

Na de aanschaf kan het een paar dagen duren voordat u e-Herkenning daadwerkelijk kunt gebruiken. Daarna kunt u zich ook al aanmelden voor mijn.rvo.nl.

Onduidelijkheid verloop experiment

Het is nog onduidelijk of het experiment na de proefperiode wordt verlengd. Als er geen verlenging komt, moeten chauffeurs voor hun werk alsnog een rijbewijs C halen.

Ook is het nog onbekend of er nieuwe EU-wetgeving komt. De pilot onderzoekt of dat zinvol is. Mocht er toch aangepaste wetgeving komen, dan kan zijn dat die niet of slechts deels aansluit op de situatie in de pilot. Houd u daar rekening mee met uw beslissing om al dan niet deel te nemen.

Deel dit artikel:
10051