12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
sitebanner-800x99-animated-loop
BEX_2019-wk36_foto2a

EQV is elekrische V-klasse

Gepubliceerd: 01 september 2019

Onder de naam EQV presenteert Mercedes-Benz op de IAA de elektrische V-klasse. Voor dit model, met dieselmotor geliefd als taxi en bestelauto met dubbele cabine, geldt een voorlopig bereik van 405 kilometer.

Via snelladen zou de hoogspanningsaccu van het model in minder dan een uur zijn bij te laden van 10 tot 80 procent. De elektrische aandrijving (eATS) van de Mercedes-Benz EQV bevindt zich op de vooras; laden gaat via een aansluiting in de voorbumper. De aandrijflijn heeft een maximaal vermogen van 150 kW. De elektromotor, de overbrenging met vaste verhouding, het koelsysteem en de vermogenselektronica vormen een geïntegreerde, compacte eenheid. De energie wordt geleverd door een lithium-ion accu die in de onderkant van de auto is geplaatst. De lage en centrale opstelling heeft ook een positief effect op de rijeigenschappen van de EQV. De topsnelheid van deze premium MPV is 160 km/h.

Opladen tijdens rijden

Bij rijden met een continue snelheid en (uiteraard) bij het remmen wordt de mechanische energie omgezet in elektrische energie en gebruikt om de hoogspanningsaccu op te laden. De bestuurder kan dit bepalen via stuurpaddles. In de laagste stand ‘zeilt’ het voertuig, terwijl in het sterkste stadium het afremmen zo hevig is, dat het rempedaal maar weinig gebruikt hoeft te worden. Dit recupereren kan ook automatisch; het helpt de bestuurder om de maximale efficiency te benutten, aldus Mercedes. Het systeem verbindt navigatiegegevens, verkeerstekenherkenning en informatie van de intelligente veiligheidsassistenten (radar en camera) met elkaar en past automatisch de mate van recuperatie aan. Over de introductie in Nederland moeten we nadere berichten afwachten, net als informatie over de prijzen.

                    

Deel dit artikel:
10051