10 en 11 november 2020 Expo Houten
Aanvang over:
panelvan.jpg

DHL en StreetScooter werken samen aan waterstofbusje

Gepubliceerd: 28 mei 2019

Het grote voordeel van een bestelwagen met brandstofcel is uiteraard dat het rijbereik relatief hoog ligt.

Waterstof is al een tijdlang veelbelovend, maar zeker in Nederland schort het nogal aan tankstations waar de brandstof kan worden getankt. Elders gaat het er beter aan toe, in Duitsland bijvoorbeeld. Met een brandstofcel wordt het rijbereik van voertuigen met een elektrische aandrijflijn (nu nog) overklast, vooral in het vrachtvervoer is dat een goede reden om te kiezen voor waterstof.

DHL vervoert al de nodige goederen elektrisch en doet dat met busjes van StreetScooter. Nu wordt er gewerkt aan een bestelbus op waterstof en ook dat gebeurt in samenwerking met StreetScooter. Wat in de basis een Ford Transit is, wordt StreetScooter H2 Panel Van gedoopt en uiteraard voorzien van een geheel nieuwe aandrijflijn. Het rijbereik van de waterstofbus moet uitkomen op 500 kilometer. De H2 Panel Van beschikt over een aandrijflijn die goed is voor 122 kW (166 pk), er is een vrij fors accupakket aanwezig met een capaciteit van 40 kWh en de brandstoftank biedt ruimte aan 6 kilogram waterstof.

DHL heeft honderd bussen besteld, die in 2020 en 2021 worden geleverd en in Duitsland zullen worden ingezet. Al met al zijn dit weer een paar stappen op weg naar een uitstootvrije bedrijfsvoering, in 2050 moet nuluitstoot bij DHL een feit zijn.

Deel dit artikel:
10051