10 en 11 november 2020 Expo Houten
Aanvang over:
streetscooter-innogy-ladestation.png

Deutsche Post haalt versterking binnen voor Streetscooter

Gepubliceerd: 28 oktober 2019

(Persbericht)

Een voormalige Tesla-manager moet de internationale verkooporganisatie voor de elektrische bestelauto opzetten. Peter Bardenfleth-Hansen heeft vanaf nu de nieuwe functie van Chief Growth Officer. De 49-jarige Deen gaat de internationale verkooporganisatie voor Streetscooter opzetten. Bardenfleth-Hansen behoorde tot het eerste Europese Tesla-team. Voor de Amerikaanse EV fabrikant trok hij onder andere de kar in Noorwegen, Japan en het Midden-Oosten. De overstap naar Streetscooter is voor hem de volgende stap op weg naar het veranderen van de mobiliteit van fossiele brandstoffen naar duurzamere energiebronnen, aldus de Deen.

Vanuit de Amerikaanse autofabrikant Ford komt Ulrich Stuhec naar de Post-dochteronderneming. Als Chief Technology Officer wordt hij verantwoordelijk voor de product- en technologie ontwikkeling en komt het thema autonoom rijden voor zijn conto. Verder heeft hij bemoeienis met de uitbreiding in China, waar Streetscooter onlangs is overeengekomen om samen te werken met de autofabrikant Chery. De 53-jarige ingenieur begon zijn carrière in de productieplanning van BMW en werkte vervolgens voor Ford in senior functies voor voertuigontwikkeling. Bij Streetscooter vervangt hij Chief Technology Officer Fabian Schmitt, die een nieuwe rol binnen het bedrijf gaat vervullen.

Streetscooter wil zich richten op de last mile

Met de twee nieuwkomers zal het management van de dochteronderneming zich blijven richten op groei en internationalisering, aldus Deutsche Post. “Ik ben ervan overtuigd dat we met de komst van Peter Bardenfleth-Hansen en Ulrich Stuhec we nog meer voldoen aan de randvoorwaarden voor een succesvolle internationale groei van ons bedrijf”, stelt Streetscooter-baas Jörg Sommer. Een ambitieus doel van StreetScooter is zich te ontwikkelen van voertuigfabrikant naar een toonaangevend energie- en logistiek platform voor de zogenaamde last mile, dat wil zeggen de laatste meters die moeten worden afgelegd tot aan de voordeur van de klant.

In 2014 nam Deutsche Post de start-up Streetscooter in Aken volledig over. Ondertussen zijn er 10.000 E-Transporters toegevoegd aan het wagenpark van de Dax Group. Het voertuig wordt ook verkocht aan externe klanten zoals stedelijke groenvoorzieningen, bakkerijketens of cateraars. 500 exemplaren gingen naar de Japanse logistieke dienstverlener Yamato. De fabrieken in Düren en Aken hebben een productiecapaciteit van maximaal 20.000 voertuigen per jaar. Op de lange termijn wil Deutsche Post geen autofabrikant meer zijn. Het bedrijf spreekt daarom met potentiële partners en potentiële kopers, volgens CEO Frank Appel. Het bedrijf met de e-transporter kampt echter nog steeds met verliezen.

Deel dit artikel:
10051