Beurs is verplaatst naar 2021
Aanvang over:
MB Vito 2020.png

De vernieuwde Mercedes-Benz Vito: aantrekkelijke upgrade voor de veelzijdige middelgrote bestelwagen

Gepubliceerd: 10 maart 2020

(Persbericht)

Mercedes-Benz introduceert een opgefriste versie van de Vito. Het belangrijkste nieuws betreft de nieuwe generatie dieselmotoren en innovaties op het gebied van infotainment en assistentiesystemen. Hij is vanaf april 2020 te bestellen en kost vanaf € 18.990 voor de Vito 110 FWD Economy.

Wereldwijd zijn er sinds de lancering in het najaar van 2014 bijna 530.000 exemplaren van de huidige derde generatie verkocht. Met name voor kleine en middelgrote wagenparken met maximaal vijf voertuigen is de auto in trek; meer dan 70 procent van alle Vito's wordt in deze sector gebruikt. Voor personenvervoer is elektrisch aangedreven eVito Tourer in het gamma opgenomen.

NIEUWE 2.0 DIESEL
De uit de E-klasse overgenomen 2,0-liter OM 654 viercilinder dieselmotor is nu beschikbaar voor alle achterwielaangedreven varianten van de Vito (voorheen alleen voor de Vito Tourer). De voorwielaandrijvers houden hun eigen 1.7-motoren. Er is nu keuze uit de modellen 110 CDI FWD (102 pk/270 Nm), 114 CDI (136 pk/330 Nm), Vito 116 CDI (163 pk/380 Nm) en 119 CDI (190 pk/440 Nm). Daarnaast is de Vito 124 CDI – de nieuwe topversie in zijn klasse – leverbaar voor de Vito Tourer (239 pk/500 Nm). Tijdens de acceleratiefase heeft de Vito 124 CDI nog eens 30 Nm ('overtorque') bovenop de 500 Nm beschikbaar (0-100 km/h in 7,9 seconden, top 210 km/h).

9G-TRONIC
Voor het eerst is de 9G-TRONIC automatische transmissie nu ook beschikbaar voor alle Vito-varianten met achterwielaandrijving. De bijzonder handige en efficiënte automaat met koppelomvormer vervangt de 7G-TRONIC en was voorheen voorbehouden aan de Vito Tourer. Met de DYNAMIC SELECT-schakelaar kan de bestuurder met de rijprogramma's 'Comfort' en 'Sport' het schakelgedrag aanpassen aan zijn individuele rijbehoeften. Als alternatief kan hij in de 'handmatige' modus zelf schakelen met behulp van DIRECT SELECT-stuurschakelpaddles.

4x4
In combinatie met de nieuwe OM 654-motorenfamilie is de Mercedes-Benz Vito uitgerust met achterwielaandrijving – optioneel is permanente vierwielaandrijving leverbaar. Hierdoor kan het model zich met gemak over de meest uiteenlopende soorten ondergrond bewegen. Zelfs in combinatie met vierwielaandrijving blijft de voertuighoogte onder de grens van 2 meter. Hierdoor hoeft de Vito niets van zijn dagelijkse gebruiksgemak in te leveren en kan het model zonder problemen alle gangbare garages, parkeergarages, ondergrondse parkeergarages en autowasstraten binnenrijden.

FWD HOUDT 1.7-MOTOREN
Daarnaast is de Vito in combinatie met voorwielaandrijving verkrijgbaar met het instapmodel van de OM 622-motorenfamilie: de compacte viercilinder met 1,7 liter cilinderinhoud en 75 kW (Vito 110 CDI, brandstofverbruik gecombineerd: 6,5-6,4 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 172-169 g/km)5 en 100 kW (Vito 114 CDI, brandstofverbruik gecombineerd: 6,5-6,4 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 172-168 g/km)5 zijn overdwars geplaatst en gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak.

AIRMATIC
Met het nieuwe AIRMATIC-systeem breidt de Vito zijn brede scala aan toepassingen opnieuw uit. Want of het nu gaat om een hobbelige landweg of een gladde snelweg: het AIRMATIC-luchtveringssysteem, dat voor het eerst beschikbaar is in de Vito, eVito Tourer, V-Klasse en EQV, past het onderstel vanaf oktober 2020 aan op de omstandigheden. De grotere bodemvrijheid zorgt ervoor dat het rijcomfort ook op een ongelijkmatige ondergrond behouden blijft.

DYNAMIC SELECT
De intuïtieve bediening via de DYNAMIC SELECT-schakelaar in de middenconsole; hiermee kan de bestuurder snel en eenvoudig kiezen uit drie verschillende rijprogramma's. In de conventioneel aangedreven Vito wordt het voertuig in één rijprogramma met 35 millimeter verhoogd, bij snelheden van maximaal 30 km/h. Bij sneller rijden zakt het voertuig automatisch terug naar het normale niveau. In het Comfort-rijprogramma blijft het voertuig op standaardhoogte. Wanneer de Vito een snelheid van 110 km/h bereikt, verlaagt de bestelwagen zichzelf automatisch met 10 millimeter om het brandstofverbruik te optimaliseren. In het Sport-rijprogramma wordt het voertuig 10 millimeter verlaagd, ongeacht de snelheid. Ongeacht het gekozen rijprogramma is de pneumatische niveauregeling volledig automatisch en actief, onafhankelijk van de belading. Dit zorgt ook voor aanzienlijk meer rijstabiliteit bij het trekken van een aanhanger. Voor de nieuwe Vito is AIRMATIC beschikbaar voor alle varianten die zijn voorzien van de OM 654-motor.

DISTRONIC
De actieve remassistent, DISTRONIC en de eveneens nieuwe digitale binnenspiegel breiden het aanbod aan veiligheids- en assistentiesystemen voor de nieuwe Vito uit van 10 tot 13. De Vito definieert daarmee geheel volgens de traditie opnieuw de veiligheidsnormen in zijn segment. De Vito bestelwagen met panelen was de eerste bestelwagen die standaard was uitgerust met airbags en gordelverklikkers, zowel voor de bestuurder als voorpassagier. En vijf jaar geleden heeft de Vito de veiligheidsnormen in zijn segment opnieuw gedefinieerd met de standaard zijwindassistent en ATTENTION ASSIST.

DIGITALE BINNENSPIEGEL
Een bijzondere highlight, eveneens toegepast door PSA en Renault, is de digitale binnenspiegel. Deze geeft het beeld van de HDR-camera in de achterruit weer op het display van de spiegel, die dus op dezelfde manier kan worden gebruikt als een conventionele, optische binnenspiegel – zelfs als de bagageruimte of de laadruimte tot aan het dak is volgestapeld. Het voordeel: het zicht op wat er achter het voertuig gebeurt wordt niet beperkt door hoofdsteunen, passagiers of andere visuele hindernissen. De camera die aan de binnenzijde van de achterruit is gemonteerd, geeft een gezichtsveld door dat twee keer zo breed is als dat van een conventionele binnenspiegel, die door het raamoppervlak wordt beperkt. Een duidelijk pluspunt van de digitale binnenspiegel.



 

NIEUW INFOTAINMENT
Bij de model-update is ook het aanbod van de infotainmentsystemen uitgebreid. De vernieuwde Vito maakt gebruik van digitale radio-ontvangst (DAB+) voor alle audiosystemen. Zelfs de radiovoorbereiding met twee frontluidsprekers is ontworpen voor DAB, net als de basisradio Audio 10, die al digitale radiozenders kan ontvangen. Dit betekent dat kristalheldere en storingsvrije radio-ontvangst mogelijk is, zelfs over lange afstanden, van een constante kwaliteit. Daarnaast heeft de Audio 10 een Bluetooth®-interface met handsfree-functie of voor het streamen van muziek. Een smartphone kan worden opgeladen via de usb-interface.

NIEUW DESIGN EN KLEUREN
De ontwerpers hebben het design aangepast. De vernieuwde Vito is te herkennen aan de nieuw ontworpen grille, waarvan de uitvoering afhangt van onder meer opties zoals DISTRONIC en de actieve remassistent. De Mercedes-Benz ster is centraal in de grille geplaatst, waarin drie zwarte lamellen zijn opgenomen. Als optie voor alle Vito-modellen is ook een grille in chromen uitvoering leverbaar. De ontwerpers hebben ook het interieur geüpdatet. De slijtvaste en elegante 'Caluma' stof vervangt de tot op heden gebruikte stof 'Tunja'. Aan de linker- en rechterzijde van het dashboard is de Vito na de model-update voorzien van nieuwe luchtuitstroomopeningen in sportieve turbinelook. Het middelste deel van het dashboard wordt nu – in combinatie met het optionele chroompakket – omlijst door een sierdeel in hoogwaardige pianolak. Bij deze optie zijn de randen van de nieuwe luchtuitstroomopeningen ook in chroom uitgevoerd. Nieuwe lichtmetalen velgen zorgen voor een opvallend en dynamisch uiterlijk: een 19-inch tienspaaks lichtmetalen velg in zwart met gepolijste afwerking en twee 18-inch velgen: een vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velg in tremolietgrijs of een vijfspaaks lichtmetalen velg in zwart, beide met gepolijste afwerking. Daarnaast zijn er nu ook 17-inch lichtmetalen velgen in zwart beschikbaar. De 17-inch versie is er qua design op gericht om de aerodynamica van het voertuig verder te verbeteren.

Deel dit artikel:
10051