10 en 11 november 2020 Expo Houten
Aanvang over:
Continental Road Driver Camera.jpg

Complete supervisie: Continental innoveert met Road&Driver-camera voor veilig automatisch rijden

Gepubliceerd: 16 september 2019

(Persbericht)

Eén van de grootste uitdagingen bij automatisch rijden is de veilige overgang van geautomatiseerd naar handmatig rijden. Om een veilige overgang te bereiken, moet het voertuig eigenlijk zowel om zich heen, als naar binnen kijken. In de holistische benadering van Continental worden drie elementen gemonitord en gecombineerd: de verkeerssituatie, het gedrag van andere weggebruikers én de toestand van de bestuurder/passagiers. Pas als alle condities het toelaten, kan een veilige overdracht plaatsvinden van automatisch naar handmatig rijden.

Rob Tamse, managing director Continental Automotive Trading Nederland bv: “Met de komst van automatisch rijden, moeten we onze rijprocessen opnieuw onder de loep nemen. Zo moet het overgaan van automatisch rijden naar handmatig en vice versa, heel nauwkeurig gebeuren. Je wilt immers altijd de veiligheid waarborgen als de chauffeur van de auto opnieuw ‘de verantwoordelijkheid krijgt’ om zelf van de weg gebruik te maken.”

Binnen en buiten monitoring

Continental ontwikkelde voor de veilige overdracht een passende oplossing in de vorm van een gecombineerd camerasysteem. De zogenaamde Road&Driver-camera bestaat uit een naar binnen gerichte infraroodcamera en een naar buiten gerichte (front)camera. Dit systeem monitort de bestuurder in de bestuurdersstoel (detecteert continu of hij/zij in staat is om verantwoordelijkheid te nemen voor het rijden) en bewaakt de verkeerssituatie voor het voertuig. Het systeem controleert onder andere of de bestuurder oplet, of afgeleid is. Kijkt deze bijvoorbeeld om naar de kinderen op de achterbank? Kijkt deze op zijn smartphone en rusten zijn handen wel op het stuur?

Vertrouwen op technologie

“Dankzij het nieuwe camerasysteem zijn voertuig en bestuurder voortdurend van elkaar op de hoogte. Uiteindelijk komt het neer op het vertrouwen op je voertuig. De chauffeur kan er zeker van zijn dat de technologie niet zomaar en zonder waarschuwing de rijverantwoordelijkheid teruggeeft. Dit gebeurt altijd volgens duidelijke aanwijzing en op basis van begrijpelijke criteria”, legt Georg Binder, Hoofd Strategie en Planning bij de business unit Advanced Driver Assistance Systems van Continental.

Holistisch camerasysteem als voorwaarde voor geautomatiseerd rijden

Met een breed portfolio aan camerasystemen biedt Continental verschillende opties om Road& Driver-monitoring te implementeren in nieuwe auto’s. Daarbij is er eveneens ruimte om specifieke klantwensen mee te nemen, want het systeem biedt nog meer mogelijkheden. Kenmerken van de nieuwe generatie (naar buiten gerichte) camera’s van Continental zijn:

  • uitstekend nachtzicht
  • een hoge beeldresolutie, één tot wel acht megapixels
  • een diafragma tot 125 graden, waardoor cross-traffic objecten eerder worden gedetecteerd.

De Road&Driver-camera wordt bij voorkeur geïnstalleerd op de bestaande ‘cameraruimte’ in auto’s: achter de voorruit en boven de achteruitkijkspiegel van het voertuig. Het zit dan op dezelfde plek als bestaande camera’s voor rijhulpsystemen die alleen op de weg gericht zijn.

De combinatie van een naar buiten- en naar binnen gerichte camera maakt de overgang van automatisch naar handmatig veel veiliger. Andere weggebruikers en bestuurders moeten erop kunnen vertrouwen dat een automatisch voertuig alleen de rijverantwoordelijkheid zal overhandigen als de bestuurder er klaar voor is om het te accepteren. Het systeem detecteert hiervoor onder andere: de positie en houding van de bestuurder, de kijkrichting en de locatie van de handen. Hiermee voldoet het Road&Driver-camerasysteem aan de voorwaarden voor geautomatiseerd rijden

Binnenbewaking optimaliseert beveiligingssystemen

De data die de interieurcamera genereert, kan bovendien worden gebruikt voor andere doeleinden dan veilige overdracht van het rijden. Zo kan met behulp van de softwarefunctie: Occupant Safety Monitor de werking van passieve veiligheidssystemen zoals veiligheidsgordels en airbags te worden geoptimaliseerd. Goed om te weten is dat de Road&Driver-camera de cameradata evalueert en niet opslaat. De focus ligt uitsluitend op het interpreteren van de huidige situatie in het voertuig om daarmee de veiligheid van de inzittenden en andere weggebruikers te vergroten.

Driver Monitoring - onderdeel van het programma van Euro NCAP

Euro NCAP, organisatie voor de bescherming van consumenten, heeft de onderwerpen chauffeurmonitoring en zogenaamde baby- of kindermonitoring in voertuigen hoog op de agenda. Doel is uiteindelijk het realiseren van Vision Zero, een toekomst zonder verkeersongevallen waarbij doden of gewonden vallen. Die ongevallen vinden met name een oorzaak in afleiding en vermoeidheid. Daarnaast is het vergeten van kleine kinderen of slapende baby's in het voertuig een risico dat het nieuwe camerasysteem van Continental helpt minimaliseren. Het genereert waardevolle gegevens over status van verkeer, bestuurder en inzittenden op basis waarvan passende maatregelen kunnen worden genomen.

De exacte maatregelen die in de komende Euro NCAP-regulering zullen terugkomen, zijn nog niet bekend. Het is wel duidelijk dat er in 2020 of 2022 nieuwe eisen te verwachten zijn. Continental anticipeert met het Road&Driver-camerasysteem op de nieuwe regelgeving en kan in 2021 starten met serieproductie van het systeem. In datzelfde jaar zullen eerste geautomatiseerde voertuigen die met het systeem zijn uitgerust waarschijnlijk ook op de wegen verschijnen. Continental gebruikt de technologie reeds voor demonstraties en is in staat de functionaliteiten toe te passen in nieuwe veiligheidssystemen.

Rob Tamse: “Continental opereert met de Road&Driver-camera in de voorhoede van systeemontwikkelaars voor automatisch rijden. Ik ben er trots op dat we door voortdurende innovatie waardevolle technologie ontwikkelen die ons helpt stappen te zetten naar ons ultieme doel: 100% veilig en probleemloos verkeer.”

Deel dit artikel:
10051