12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
BEX_2019-wk17_foto1

Toyota Lite-Ace uit 1983 wekt vertedering

Gepubliceerd: 23 april 2019

Het is niet voor het eerst dat Toyota een compacte bestelauto bouwt, zoals de aangekondigde Proace City. Dat bewijst deze Lite-Ace uit 1983, waar we onze voormalige duurtestauto, de Proace Compact, nog even naast parkeren. 



Wat is-ie … schattig! Nooit gedacht dat we dát woord nog eens op deze site zouden gebruiken. Maar ja, wie raakt er nu niet vertederd door dat ronde, blauwe, inmiddels 36 jaar oude bestelautootje? De charme van historische bedrijfswagens is evident. Kijk maar naar de oude Volkswagen-bussen, die als de ultieme feel-good-auto’s in reclamecampagnes en op festivals aantreden. En wie kan een smile onderdrukken als er een Citroën HY of Renault Estafette in beeld komt? Enfin, deze Toyota kan er ook wat van, zo blijkt als speciaal voor ons deze Lite-Ace uit 1983 uit het museum van de importeur wordt gerold. 



Aan de pruttel
Jammer, het motortje loopt niet - waarschijnlijk als één van de weinige Toyota-blokken die op het terrein van de importeur te vinden zijn. Hij heeft wat al te lang stilgestaan en de techneuten achter de Toyota-collectie (niet te verwarren met het Louwman Museum in Den Haag - hier in Raamsdonksveer staan alleen Toyota’s en Lexussen) nemen graag een andere keer eens rustig de tijd om de oude diesel weer aan de pruttel te krijgen. Een proefritje zit er dus niet in en dat is misschien maar beter ook, want schrijver dezes past met zijn 192 cm nauwelijks achter het stuur. Dat wil zeggen: de benen passen nauwelijks onder het stuur, dat zo vlak staat als in een stadsbus. Een beetje behoorlijk trappen op de pedalen, die ook nog eens heel hoog naar binnen priemen - ik zou niet weten hoe. 



Frontstuur
De zitpositie is typerend voor een bestelauto met een frontstuur-cabine. De stoelen, met wel erg dunne zittingen, bevinden zich recht boven de voorwielen en de motor ligt tussen jou en je passagier in. Die indeling levert bij de beschikbare wagenlengte beslist een optimaal te benutten laadruimte op, maar niet bepaald de hoogste graad in comfort en veiligheid. Zeker over dat laatste moet je maar niet teveel nadenken - je bent gezien het fragiele plaatwerk om je heen waarschijnlijk je eigen kreukelzone. 



Uiterst eenvoudig
De indeling van het dashboard is uiterst eenvoudig. Op het instrumentarium wordt alleen het hoogst noodzakelijke weergegeven: drie metertjes, zes controlelampjes. Op de teller valt nog geen 13.000 kilometer af te lezen, daar hoort nog wel een 1 voor te staan. De verwarming en ventilatie zijn met simpele schuifjes te bedienen. Wel zo overzichtelijk. 



Vijfbak
De transmissie is een verhaal apart. Immers, de motor ligt midden tussen de voorwielen en drijft via een vijfbak (standaard op de Lite-Ace Diesel) die daarachter hangt de achterwielen aan. De pook moet dus ergens ver achter je verbinding maken met de techniek. De Japanners bedachten een niet zo mooie, maar wel effectieve constructie:  het pookje steekt via een bochtje omhoog vanuit de voorzijde van de motorruimte. De bediening is wat losjes, zo bij stilstand. Latere modellen hadden een ‘gewone’ pook, netjes direct naast de bestuurder. 



Niet gescheiden
Aan de blauwe Lite-Ace is te zien dat er in vroeger jaren geen noodzaak werd gezien voor een afscheiding tussen de laadruimte en de cabine: alles is open en dat voelt vreemd als je achter het stuur zit. De grote achterklep was destijds de enige keuze, een ste achterdeuren behoorde nog niet tot de mogelijkheden. Wel was er standaard de schuifdeur rechts. 



Verschillen
De verschillen tussen de Toyota Lite-Ace van 1983 (modelserie M20, 1979-1985) en de actuele Proace Compact zijn enorm, zolang je het zoekt in comfort, veiligheid, prestaties en laadvermogen; deze belangrijke aspecten hebben bij de nieuwe auto een niveau waaraan de oude nooit kan tippen. Toch geeft de Lite-Ace zich niet direct gewonnen: zijn laadruimte is - met dank aan de ontbrekende tussenwand - net wat groter. En vlak de draaicirkel niet uit! 

                                                  Toyota Lite-Ace                                  Toyota Proace Compact

                                                  Commercial Diesel                             1.6 D-4D Professional

Bouwjaar                                  1983                                                      2018

Motor                                        1.839 cc, diesel                                    1.560 cc, turbodiesel

Max. vermogen                        41 kW/55 pk bij 4.500 tpm                  85 kW/115 pk bij 3.500

Max. koppel                             103 Nm bij 2.600 tpm                         300 Nm bij 1.750 tpm

Transmissie                              5-bak, achterwielaandrijving               6-bak, voorwielaandrijving

Exterieur l/b/h                          3.920/1.625/1.735 mm                        4.609/1.920/1.910 mm

Laadruimte l/b                         2.150/1.430 mm                                   2.063/1.258 (tussen wielkasten)

Massa laag                               ca. 1.000 kg                                         1.598 kg

Laadvermogen                         ca. 800 kg                                            1.172 kg

Draaicirkel                               9,6 m                                                    11,3 m

Prijs                                         ƒ 16.100 (€ 7.305) excl. btw                 vanaf € 20.600 excl. btw/bpm (2019)

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049