12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
sitebanner-800x99-animated-loop
BEX_2019-wk36_foto1a

TEST: Volkswagen Transporter 6.1

Gepubliceerd: 02 september 2019

Nadat we vorige week al de details van de nieuwe Transporter 6.1 konden publiceren, is het eindelijk tijd om vanachter het stuur verslag te doen. We reisden daarvoor af naar het internationale event in … Amsterdam.

Bij Volkswagen Nutzfahrzeuge kozen ze de noordkant van het IJ als locatie voor de dynamische wereldpremière van de nieuwe Transporter. Dat voelt ergens heel eervol, zeer wanneer je van de gastheren ongevraagd loftuitingen over de schoonheid van de hoofdstad in ontvangst mag nemen. Trouwens: nieuwe Transporter? “Zie deze versie 6.1 als een update zoals je die ook voor je smartphone binnenhaalt”, aldus een woordvoerder. Dat klinkt realistisch. De kernpunten zijn het nieuwe front, waarin design-elementen van de VW-personenwagens zijn opgenomen, de elektrische stuurbekrachtiging, de nieuwe cockpit, de toevoeging van assistentiesystemen en de vernieuwde motoren. De eerste indruk is goed: er is net voldoende onderscheid met de voorgaande versie om je als bezitter dat trotse gevoel van een nieuw model te geven. Toch moet het van het hart: de oorspronkelijke Transporter T6 stamt van juli 2015 en is dus vier jaar onderweg. Maar … destijds ging het om een auto die nog steeds sterke banden had met de T5, die op zijn beurt helemaal in 2003 is geïntroduceerd. Is dat erg? Niet als de T6.1 helemaal bijdetijds blijkt te zijn. Op de foto’s zie je trouwens de Multivan, als aanvulling op het fotomateriaal van de Transporter bij ons vorige bericht.

Modern genoeg

Het idee met een vers model op pad te gaan is veel sterker nadat je bent ingestapt. Het geheel nieuwe dashboard, in sommige uitvoeringen met een geheel digitaal instrumentarium, ziet er modern genoeg uit. Het centrale display is uitstekend afleesbaar en voor aanraak-bediening op de juiste hoogte geplaatst. Jammer is dat er geen ruimte meer was voor een ventilatierooster links van het scherm; rechts zijn er nu twee neergezet, feitelijk ter hoogte van de passagier. De horizontale lijnen zijn afgeleid van het Crafter-dashboard, al neigt het voor een deel naar de bestuurder. De stuurspaken hebben erg veel knoppen, waarvan de functie voor niet-VW-kenners misschien niet meteen duidelijk is, zodat een bestudering vooraf noodzakelijk is. Zeker nu er veel meer mogelijkheden en functies zijn, met name voor de assistentiesystemen. De zitpositie viel helaas tegen. De stoelen zelf zijn prima, maar ze kunnen vanwege de scheidingswand niet ver genoeg naar achteren schuiven. Een ‘comfort-wand’, zoals PSA die biedt op de Expert en consorten (met de keuze voor meer interieurruimte tegen minder laadruimte) behoort niet tot de mogelijkheden.

Indrukwekkend

De nieuwe Transporter wordt geleverd met 2.0 TDI’s met 90 tot 199 pk. Onze eerste proefrit is met een versie met 150 pk/340 Nm en 550 kg in de laadruimte. Handig van een persevenement op bekend terrein is dat de eigen testroutes voor het grijpen liggen, zoals de A5 van de Coentunnel naar Hoofddorp met zijn vele diepe dwarsrichels. De Transporter trok zich daar hoegenaamd niets van aan, streek ze bijna glad, iets wat later eveneens gebeurde met een onbeladen auto, die we reden met 110 pk/250 Nm. Indrukwekkend! Iets minder positief is het oordeel over de loopeigenschappen van de motor in stadsverkeer: nogal brommerig, met resonanties die tot in het stuurwiel doordringen. Ben je op snelheid, dan draaien de blokken mooi, maar is voor het geluid aan boord wel onderscheidend met welke versie je rijdt: de 150 pk-versie met 6-bak is zelfs bij 130 km/h nog bewonderenswaardig stil, terwijl de 110 pk-versie, die slechts vijf versnellingen heeft, al bij 100 km/h een lichte dreun prijsgeeft. Wat trekkracht betreft presteerde de lege auto, met de lichtere motor en de 5-bak, beduidend beter dan de sterkere versie die het nadeel had van de lading achterin. Appels en peren, inderdaad… Een rit met een Multivan met 199 pk (en een geheel ingericht interieur met zes luxe stoelen) bracht vooral aan het licht dat die evenmin vlotter aanvoelde dan de 110 pk-versie.

Serieuze update

De nieuwe stuurinrichting levert vooralsnog geen op- of aanmerkingen op: de VW stuurt er probleemloos mee. Niet te licht op de snelweg, niet te zwaar in de stad. De ritten waren elk te kort om alle assistentiesystemen uit te proberen; duidelijk is wel dat de Lane Assist mooi subtiel bijstuurt wanneer je de witte lijnen te dicht nadert. Al met al een goede eerste kennismaking van een Transporter die weliswaar niet nieuw is, maar toch voldoende vernieuwd om als een serieuze update door het leven te gaan. Het is nu wachten op de prijzen en exacte specificaties, die net als de auto zelf medio november in het land worden verwacht.

           

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049