12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:

TEST Volkswagen e-Crafter

Gepubliceerd: 11 februari 2019

Hoewel autofabrikanten in koor roepen hoe belangrijk de elektrische bestelauto is (en allemaal last mile delivery noemen), blijft het aantal beschikbare modellen beperkt; in de grootste klasse zijn ze zelfs op de vingers van één hand te tellen. Renault heeft inmiddels de Master Z.E. en Iveco levert al een aantal jaren de Daily Electric. Mercedes-Benz heeft wel al de eVito op de markt gebracht, maar moeten we voor de eSprinter nog steeds geduld uitoefenen. En als je ze al zou willen kopen, reken dan op een forse investering; de aanschafprijzen beginnen bij 60 mille. Dat is zonder BPM, die ook voor elektrische bestelauto’s niet wordt berekend, en zonder BTW, die uiteraard wel van toepassing is. 

IJskoud
De testrit met de e-Crafter vindt plaats op een ijskoude ochtend - geen situatie waarbij accu’s in een optimale conditie zijn. Helaas heeft de testauto niet aan een laadpaal overnacht, anders had hij de energie voor het ontdooien van de ruiten en het opwarmen van de cabine rechtstreeks uit de laadpaal kunnen halen. Nu is daar de eigen accucapaciteit voor nodig. De elektrische kachel functioneert echter prima; de cabine is snel op temperatuur en er is voor de liefhebbers ook nog een krachtige stoelverwarming beschikbaar. Een verwarmd stuurwiel zou nog fijn zijn, maar verder is alle denkbare luxe aanwezig. 
De opgegeven actieradius van de e-Crafter is 173 km volgens NEDC; de testauto staat vandaag echter gereed met een volle accu (capaciteit 35,8 kWh) en 105 km. Zou je die waarde in een Crafter TDI van het display aflezen, dan zou je snel op zoek gaan naar een tankstation. Het rijden vergt wat aanpassingsvermogen ten opzichte van een diesel met automaat - de meest vergelijkbare optie. Gas loslaten betekent bijvoorbeeld dat de auto sterker vertraagt dan je gewend bent, zodat kinetische energie kan worden teruggewonnen en hergebruikt. Het afremmen maakt het rempedaal nog niet helemaal overbodig, maar uitrollen voor een rood verkeerslicht betekent dat je soms nog wat gas moet bijgeven om niet te vroeg stil te vallen. Met veel lading achterin zal dit wel beter gaan, maar het is een gemiste kans dat de mate van recupereren niet met bijvoorbeeld peddels achter het stuur is te manipuleren. In een e-Golf kan dat wel, in een Nissan e-NV200 eveneens. 

Niet voor de snelweg
De e-Crafter is bedoeld voor stad en regio. Dus niet voor de snelweg, maar daar proberen we hem niettemin toch even, waar blijkt dat de kilometers actieradius als sneeuw voor de zon verdwijnen. Accelereren gaat dankzij het constante koppel van 290 Nm snel genoeg voor soepel invoegen en met een maximumsnelheid van 90 km/h (95 op de teller) nestel je je probleemloos tussen het vrachtverkeer op de rechterbaan. Inclusief wat stadswerk arriveren we met nog 78 kilometer in de accu bij een snellader van FastNed, waar 10 minuten aan het dikke 50 kW-snoer 1,5 kWh extra in de auto brengt. Dat komt neer op 10 kilometer aanvullende reikwijdte - meer tijd willen we er nu niet aan besteden. Op de landelijke route terug naar vertrekpunt Leusden is de e-Crafter in zijn element. De verbruiksmeter schakelt geregeld tussen uitersten van +40 en -40 kWh/100 km (gemiddeld opgegeven verbruik is 21.5 kWh/100 km), zodat het versnellen en afremmen per saldo een neutraal verbruik oplevert - een utopie in een benzine- of dieselauto. Overheersend is echter de van elektrische auto’s inmiddels kenmerkende, rustgevende rijbeleving. De stilte is weldadig. 

4.250 kg-regeling in maart
Omdat elektrische bestelauto’s met een GVW van 3.500 kg vanwege hun zware accupakket een beperkt laadvermogen hebben, wordt er gewerkt aan een regeling om bestuurders met een B-rijbewijs toe te staan om voertuigen tot 4.250 kg GVW te besturen. Er zijn om deze reden twee versies van de e-Crafter gehomologeerd, met laadvermogens van 955 respectievelijk 1.795 kg. Voor voertuigen boven 3.500 kg GVW is het C-rijbewijs verplicht en daarmee de inzet van een professionele chauffeur. De daarmee gemoeide kosten zouden de elektrische bestelauto veel duurder maken dan een dieselmodel en dat komt de integratie van deze voertuigen in het verkeer niet ten goede. Hoewel de startdatum voor een proefperiode voor de nieuwe regeling aanvankelijk 1 november 2018 was, is deze verplaatst naar maart; er was onder meer nog toestemming nodig van de Europese Commissie. 

TECHNISCHE GEGEVENS 
VOLKSWAGEN e-CRAFTER*

Elektromotor

permanent magneet synchroonmotor

Transmissie

voorwielaandrijving, automatische transmissie

Max. vermogen/koppel

136 pk/290 Nm

Accu/capaciteit

Lithium-ion/35,8 kWh

Massa leeg

2.455 kg

GVW

3.500 of 4.250 kg

Laadvermogen

955 of 1.795 kg

Aanhangwagen

niet toegestaan

Carrosserie, l x b x h

5.986 x 2.040 x 2.590 mm

Laadruimte, l x b x h

3.450 x 1.832 x 1.861 mm

Topsnelheid

90 km/h (elektronisch begrensd)

Stroomverbruik (NEDC)

21,5 kWh/100 km

Testverbruik

26,6 kWh/100 km (over 61 kilometer)

Prijzen:

versie 3.500 kg: € 69.100 (excl. btw)

 

versie 4.250 kg: € 72.650 (excl. btw)

 

*De e-Crafter is vooralsnog alleen leverbaar als L3H3, dus de extra lange en hoge versie. 
 

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049