12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
Fleetevent-Leaderboard-920x115-animated-loop_Bus

TEST: Volkswagen Crafter 140 pk Automaat FWD

Gepubliceerd: 19 maart 2018

CRAFTER EN AUTOMAAT: GOEDE COMBINATIE

Volkswagen heeft de nieuwe, geheel in eigen beheer ontwikkelde Crafter meteen geschikt gemaakt voor toepassing van een automatische transmissie. En die blijkt beter bij de auto te passen dan de handgeschakelde zesbak.

De Crafter was niet eerder verkrijgbaar met een automaat en dat was nu juist een voorziening die op zijn grote concurrent, de Mercedes-Benz Sprinter, al heel lang standaard is. Nu neemt Volkswagen revanche. En hoe: de automaat speelt zijn rol in de Crafter op voorbeeldige wijze. Het is geen DSG met dubbele koppeling, maar een volautomaat met koppelomvormer die speciaal op bestelwagen-gebruik is aangepast. Lees: versterkt. De schakelmomenten zijn amper op te merken. Door het grote aantal overbrengingen waaruit de elektronica kan kiezen, is er altijd wel eentje die perfect bij de rijsnelheid en het beschikbare motorkoppel past. Hierdoor is de Crafter prettiger in de omgang dan de handgeschakelde versie, waarin de pook een nogal stroeve bediening heeft. De meerprijs van € 1.900 mag je om deze reden een zeer waardevolle investering noemen. Je zit wel vast aan een motor van minimaal 140 pk en een vanaf-prijs van € 28.700 (de gefotografeerde testauto is een L3H3 die vanaf € 31.700 kost). Er is ook een versie met 177 pk, die € 1.050 duurder is. De automaat is vooralsnog alleen leverbaar in combinatie met voorwielaandrijving; in die modellen liggen motor en bak dwars voorin. Op termijn komt de automaat er ook voor de achterwielaandrijvers en 4Motion (4x4), waarbij de aandrijflijn in lengterichting ligt.

Rust en comfort
De Crafter kenmerkt zich in de automatische versie als een toonbeeld van rust en comfort. Het enige wat je de auto zou kunnen tegenwerpen is een licht gedreun van de motor bij stilstand (als start-stop niet actief is) en in fileverkeer. De prestaties zijn voor dit type auto zonder meer prima; er is ruim voldoende power (koppel 340 Nm bij 1.600-2.250 toeren) voor snel invoegen en vlot inhalen. Fijn om te merken is hoe het toerental snel naar lage waardes daalt omdat de bak vlot opschakelt en dat dit niet ten koste gaat van het comfort; de aandrijflijn kan het allemaal prima aan. Het veercomfort staat eveneens op hoog niveau, net als de stabiliteit van de auto in bochten en in rechte lijn. Haast weldadig is de optionele ‘ergoActive’ geveerde bestuurdersstoel met AGR-certificering (Aktion Gesunder Rücken). Die heeft onder meer verwarming en een massagefunctie, die zich per druk op de knop een tijdje over je onderrug ontfermt. Verslavend!

Aluca
Er valt simpelweg bijzonder weinig op de moderne Crafter-ervaring af te dingen. Ja, toch: het brandstofverbruik, dat met een testgemiddelde van 10,4 l/100 km een stuk hoger uitkwam dan de 8,1 l/100 km bij een eerder gereden, handgeschakelde Crafter. Hiervoor is wel een gedeeltelijke verklaring te vinden: de laadruimte van de testauto was ingericht als een mobiele werkplaats, met prachtige bakken, vakken, kasten, lades en zelfs een knaap van een bankschroef - alles van het merk Aluca. Een bijzonder mooi geheel, dat degelijk bleek te zijn ingebouwd: geen piepje of kraakje vanuit de laadruimte waargenomen.

Tekst: Jeroen Ekeler

 

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049