10 en 11 november 2020 Expo Houten
Aanvang over:
BEX_2020-wk06_foto1

TEST: Toyota Proace Worker 122 pk 4x4

Gepubliceerd: 04 februari 2020

In het terrein mocht de Proace zijn kunsten al eens vertonen, maar hoe doet hij het in de dagelijkse asfalt-praktijk? We namen de auto een weekje mee om dat uit te zoeken. 

De Proace 4x4 is geen hardcore terreinwagen, zo maakt de importeur nogmaals duidelijk bij het ophalen van de auto. Een eerdere afspraak voor deze test werd afgezegd, omdat er door andere chauffeurs te veel van het demonstratievoertuig was gevergd en er herstelwerkzaamheden uitgevoerd moesten worden. Is de Toyota dus van slechte kwaliteit? Nee, dat zeker niet. Het is alleen geen Land Cruiser of Hilux, zo luidt de boodschap. Geen auto dus om mee door de woestijn te racen of om hardhandig over een offroad-parcours te jagen. Dat de Proace 4x4 heel veel kan, is bij een eerdere presentatie van de auto afdoende bewezen; hem lukte alles wat een Land Cruiser ook deed. Maar je moet wel kalm aan doen en hem gewoon rustig en beheerst door het terrein laten sjokken. Dat deden we destijds zelf ook, op aangeven van de instructeurs. 

ZOALS BEDOELD
Met de Proace 4x4 moet je in het terrein dus omgaan zoals dat is bedoeld. Hoe dat is? Toyota ziet de auto in de eerste plaats als een gewone bestelauto, waarmee je bovendien op locaties kunt komen die met een 2WD-versie niet bereikbaar zouden zijn. Dus rijd je ermee over de snelweg naar je bestemming en ga je de weg af om via een modderpad naar die afgelegen windmolen te glibberen - om maar wat te noemen. Het gaat erom dat je veel lading naar die bijzondere locatie kunt transporteren en onderweg niet blijft steken in de prut. Goed, de auto is geduid - nu komt het aan op zijn prestaties op het asfalt, waar logischerwijs veruit de meeste kilometers worden gemaakt. 

BEETJE HOGER
Het goede nieuws is dat je van de 4WD-installatie onderweg geen specifieke, negatieve effecten merkt. Ja, er is bij zo’n 120 km/h op de teller een lichte, niet hinderlijke dreun waarneembaar die bij de voorwielaandrijvers ontbreekt. En ja, er zijn soms wat klonk-geluiden hoorbaar wanneer we (rustig!) over verkeersdrempels rijden. Ook is de instap een beetje hoger, omdat de testauto vier centimeter hoger op de poten is gezet (optie). En we kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat hij wat zwaarder schakelt. Maar verder? Niets van te merken. Hij voelt niet zwaarder aan, het veercomfort is van gelijk niveau en hij stuurt en remt identiek aan de 2WD-uitvoering. De hoger geplaatste koets heeft zelfs geen invloed op het overhellen. In de laadruimte is er wel een kleine min te noteren, want het reservewiel is daar terechtgekomen - bij gebrek aan ruimte onder de auto. Het kan daar een sta-in-de-weg zijn, terwijl het verse rubber vanzelfsprekend een weinig aangename geur verspreidt. 

MONOCHROOM
De testauto was de vrij eenvoudig uitgevoerde Cool Comfort; er was bijvoorbeeld geen centraal kleurendisplay, maar alleen een klein monochroom-schermpje met een wat omslachtige bediening via de daaromheen geplaatste toetsen. Eenvoudiger is de bediening via de satelliet aan de stuurkolom. Ach, het werkt allemaal prima, maar het is even wennen om eens geen groot navi-scherm voor je neus te hebben. Minder prettig was het stuurwiel, omdat het geen leren bekleding had; het standaard kunststof maakt het rad zo glad dat het haast door je handen glibbert. De testauto was uitgevoerd met de 122 pk/340 Nm tweeliter dieselmotor, die voor deze auto juist sterk genoeg is; minder wil je ook niet hebben. De andere optie voor wie 4x4 wil rijden is de versie met 150 pk/370 Nm. Het testverbruik viel met 6,9 l/100 km erg mee.
De Toyota Proace Worker 4x4 kost vanaf € 31.345, dat is inclusief de meerprijs van € 8.995 voor de 4WD-aandrijving. Daarbij kun je nog kiezen voor een sperdifferentieel (€ 795), en het 40 mm verhoogde onderstel (€ 825).

    

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049