10 en 11 november 2020 Expo Houten
Aanvang over:
BEX_2020-wk02_foto1

TEST: Toyota Proace Dubbelcabine 122 pk aut.

Gepubliceerd: 15 januari 2020

Omdat de vraag naar de Proace met automatische transmissie groter was dan de vraag naar de standaard daaraan gekoppelde sterkste motor, is er een lichtere versie van die motor bijgekomen. Die namen we een weekje mee. 

  

De Nederlandse bestelautokoper heeft een voorkeur voor mooie uitvoeringen, zoveel is duidelijk wanneer je naar de markt kijkt. Bij Toyota was er in de showrooms altijd veel vraag naar de tweelitermotor én naar de automatische 8-traps transmissie. Die combinatie was er alleen met 177 pk en sinds enige tijd ook met 122 pk. Het prijsverschil is met € 2.795 groot genoeg om een gedegen afweging tussen beide modellen te maken (prijzen ex btw/bpm: € 36.600 resp. € 39.395 voor de Dynamic-uitvoering). De verschillen tussen de twee versies hebben uitsluitend betrekking op de motor, zodat we ons hier nadrukkelijk daarop richten. Dat we met een super-de-luxe Verso met dubbele cabine rijden, was natuurlijk mooi meegenomen: dit is de eigenlijke mega-MPV c.q. personenbus van Toyota, waarbij de derde zitrij voor deze gelegenheid heeft plaatsgemaakt voor een scheidingswand met daarachter een vlakke laadvloer. Je kunt in deze ruimte alsnog vier kubieke meter aan spullen kwijt. Het is wel zaak de boel achterin netjes te houden, want de vloerbedekking ligt er nog gewoon, net als de rails waar ooit die stoelen in stonden. Op rij twee zijn de drie riante zitplaatsen behouden gebleven, net als de separate airco-bediening voor de passagiers aldaar en twee fraaie, met rolschermen af te dekken dakramen. Een droom van een reiswagen, zeker ook als er kinderen meegaan. 

  

BLIJFT IN 7
Van 177 pk en 400 Nm naar 122 pk en 340 Nm is best een hele stap; aan de andere kant is de zwakste ook weer niet zo armoedig gemotoriseerd dat je je ermee gestraft zult voelen. Hoe gaat dat in de praktijk? Laten we zeggen dat de lichter gespecificeerde motor zich duidelijk minder gemakkelijk van zijn taken kwijt dan de zwaardere versie. De prestaties zijn ruim voldoende voor alledag, maar houden in de extra lange en behoorlijk zware dubbelcabine die we uitprobeerden (massa rijklaar 1.955 kg) ook weer niet over. Wie geregeld met plankgas en met een flinke duw in de rug wil vertrekken, zware karren moet trekken of de laadruimte steeds goed volstouwt, zou de sterkere versie moeten overwegen. Je merkt het duidelijkst dat de 122 pk-versie wat minder ontspannen in zijn vel zit wanneer je op de snelweg met 100 km/h op de teller een flauwe helling tegenkomt, zoals een brug of viaduct; de automaat gaat dan meestal terug van de 8e naar de 7e trap (dit is van circa 1.500 naar 1.750 toeren) en is daar zelfs door tikjes tegen de schakelpeddels te geven niet van af te brengen. Geen ramp natuurlijk, maar het zegt wel iets dat de motor, ondanks zijn niet geringe trekkracht, zelfs in een verder onbeladen auto dit toch nodig heeft. Nogmaals, je merkt dit alleen wanneer je op het display kijkt en daar D7 in plaats van D8 ziet staan. Horen doe je het zo goed als niet; de Proace is zeker in de extra rijk aangeklede en nog beter geluid-geïsoleerde Dynamic-uitvoering verbazingwekkend stil. Het verbruik was met 7,8 l/100 km erg netjes gezien de lijvige auto die de motor moet voortslepen. Met een 177 pk-versie reden we eerder gemiddeld 8,0 l/100 km. 

COMFORT
Over de auto zelf valt weinig anders te melden dan we eerder al hebben gedaan: comfort is waar het bij deze versie allemaal om draait; het is een en al verwennerij. Hoogstens kan je de auto aanwrijven dat de wat te slappe demping vóór niet heel goed overweg kan met korte oneffenheden overdwars, want dan slaan de wielen wat. De automaat zelf is niet voor niets zo populair; hij neemt niet alleen het schakelwerk uit handen, maar doet dat ook op een ongekend fijne en soepele manier. Onmerkbaar, staat er met grote letters op het testformulier. Je kunt er lekker op los flipperen met de peddeltjes achter het stuur, maar die lol gaat er snel vanaf; de auto weet zelf vaak beter hoe hij moet reageren. Hulde ook dat deze versie met actuele veiligheidssystemen is uitgerust, zoals de dode-hoekassistent. Minder te spreken zijn we over de optionele leren bekleding. Erg fraai om te zien, maar zo strak gespannen dat je het gevoel hebt meer op dan in de stoel te zitten. 

MEERPRIJS WAARD
Zit je niet op die extra luxueuze Dynamic-uitvoering te wachten, weet dan dat de Proace in de verlengde uitvoering met dubbele cabine al leverbaar is vanaf € 25.950 als Cool Comfort en met automaat vanaf € 27.545. Welke uitvoering je ook kiest, die automaat zelf is zijn meerprijs van € 1.595 dubbel en dwars waard. 

 

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049