12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:

TEST: Toyota Proace 4x4

Gepubliceerd: 03 december 2018

Toyota profileert zich met de nieuwe Proace 4x4 nog nadrukkelijker als een leverancier van offroad-voertuigen; het model past keurig naast de Hilux en Land Cruiser in de bedrijfsauto-afdeling van de showroom. En in de modder, waar hij ook prima weer uit kan klauteren, zo wees de eerste kennismaking uit. 

De verkenningsronden over de offroad-baan beleefden we aan boord van de Toyota’s Land Cruiser en Hilux, twee giganten die voor het zwaarste werk ontworpen zijn. Zo niet de bestelauto Proace, die zich tot nu toe slechts tot asfalt voelde aangetrokken. Maar wat nu, zo redeneerde men bij Toyota, wanneer de vermaledijde ‘last mile’ niet in een goed bestrate binnenstad moet worden afgelegd, maar ergens op een drassig buitengebied - of elders waar het laadvolume van een bestelauto even hard nodig is als de aandrijving van een terreinwagen? Enter de Franse firma Automobiles Dangel, dat al decennia zeer robuuste 4x4-systemen bouwt voor aanvankelijk Peugeots en dat tegenwoordig aan PSA een grote opdrachtgever heeft. Daarvan profiteert Toyota, dat als partner in het bestelautoproject ook over de 4x4-aandrijving kan beschikken. En wel op de Proace, die nu officieel deel uitmaakt van het officiële gamma van de Toyota-dealer, die op de 4x4 onverminderd drie jaar fabrieksgarantie geeft.

Speciale productielijn
De meerprijs voor de vierwielaandrijving is € 8.995, zodat de Proace 4x4, zoals hij officieel heet, leverbaar is vanaf € 30.195 (excl. BTW/BPM). Het gaat dan om de Proace Compact met de 2.0 D-4D dieselmotor van 122 pk in de Cool Comfort-uitvoering. Meer luxe kan ook, net als meer vermogen (150 pk), een langere wielbasis en carrosserie (Worker en Long Worker), een dubbele cabine of een open laadbak (Proace Truck). Kortom: bijna het gehele gamma is als 4x4 te bestellen, alleen de automatische transmissie ontbreekt helaas. De auto wordt na de fabricage direct aangeleverd bij Dangel, dat de auto op een speciale productielijn verder afbouwt. In de ontwerpfase van de bestelauto is al rekening gehouden met de ombouw naar 4x4; er was bijvoorbeeld al een andere brandstoftank ontworpen met dezelfde capaciteit als bij de 4x2-versies. De aandrijving vindt plaats op de voorwielen met naar keuze wel of geen automatische bijschakeling van de achterwielen - dat laatste via een visco-koppeling. De elektronica regelt zelf de verdeling van de trekkracht tussen voor- en achteras. Optioneel is het optionele sperdifferentieel dat een vaste verbinding tussen beide achterwielen creëert, terwijl ook een met 40 mm vergrote bodemvrijheid mogelijk is.

Alles wat de Hilux kan
Het was opzienbarend om mee te maken hoe probleemloos de Proace 4x4 letterlijk in de wielsporen van de Hilux en Land Cruiser kon treden. De testlocatie was bekend van een eerdere kennismaking met de technisch identieke Citroën Jumpy 4x4, maar dat was onder droge en zonnige omstandigheden. Het parcours was nu, na twee dagen regen, één grote, spekgladde bende geworden, waarin de auto’s alle zeilen moesten bijzetten om vooruit te komen. De Proace 4x4 weerde zich daarbij kranig en kon feitelijk alles wat de Hilux ook kon. Dankzij zijn veel kortere neus was het zicht op de ondergrond vanuit de Proace zelfs veel beter dan vanuit de Hilux. Onze testauto was de verlengde Proace met dubbele cabine, die met zijn lange staartstuk wel af en toe even over de grond schraapte. Maakt niet uit, de onderzijde is beschermd. Het automatische 4x4-systeem deed zijn werk onopvallend (geen schokken of bijgeluiden) en wist telkens genoeg grip te mobiliseren om de Proace, die op M+S-banden stond, uit ogenschijnlijk zeer benarde situaties te halen. De 2.0-motor hoefde er niet eens hard voor te werken; iets meer dan stationair toerental was voldoende. Het sperdifferentieel hoefde er evenmin in actie te komen. Voor een lange asfaltrit - op weg naar die drassige ‘last mile’ dus - was nog geen gelegenheid, maar die maken we later vast nog wel. Vooralsnog maakt de Proace 4x4 een zeer positieve indruk.

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze tweewekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049