12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
sitebanner-800x99-animated-loop

TEST: StreetScooter Work

Gepubliceerd: 24 juli 2018

Verfrissend anders

Ja, het is een compacte elektrische bestelauto, maar niet zoals wij 'm gewend zijn. De StreetScooter Work wijkt in alles af van wat er verder leverbaar is en dat maakt hem tot een verfrissende verschijning.

 

De StreetScooter Work wordt naar Nederland gehaald door leasemaatschappij Alphabet, dat dit model in drie uitvoeringen en telkens twee wielbases aanbiedt: als chassis-cabine, met een box-opbouw of als pick-up met een open laadbak. Het is mooi dat het leasebedrijf hiervoor de nek uitsteekt, maar het betekent ook dat het geen zin heeft om elders te gaan shoppen voor het laagste leasetarief. En aanschaf zit er al helemaal niet in; Alphabet hanteert leasetarieven vanaf € 645,-. Dat is fors wanneer je dit afzet tegen een gemiddeld tarief voor de eveneens elektrische alternatieven Renault Kangoo Z.E. of Nissan e-NV200. Alphabet stelt dat de exploitatiekosten laag zijn, zodat de ‘total cost of ownership’ toch gunstig uitpakt. Vergelijken is sowieso lastig, omdat de StreetScooter uit een totaal ander hout is gesneden dan andere elektrische bestelauto’s. 

BMW i3
Met de bescheiden actieradius van 80 kilometer is de StreetScooter feitelijk alleen geschikt voor stadsgebruik. Daar ben je dankbaar voor elk stukje asfalt dat je tegenkomt; het veercomfort is niet geweldig, om het voorzichtig te zeggen. De instap is gemakkelijk en de zit is goed, maar de kunststoffen deur valt met een oorverdovende klap dicht. Het interieur warmt bij gebrek aan een airco snel op; voor winterse dagen is er een elektrische kachel en stoelverwarming. Het instrumentarium is een piepklein metertje in de verte, waarop niettemin alle noodzakelijke informatie is af te lezen. De StreetScooter heeft voorwielaandrijving en de aandrijflijn van de BMW i3. Het vermogen kun je zelf bepalen: 38 kW in de E-stand en 48 kW in de D-stand, te selecteren met een simpel pookje. Prettig zijn de korte draaicirkel en de goede spiegels, terwijl de sprintkracht voldoende is voor het type auto; je komt vlot mee in de stad. Als bestuurder ben je met een reguliere elektrische bestelauto beter af, maar als vervoerder waarschijnlijk niet; de Work is groot: 3,7 kuub en 720 kg geldt voor de korte versie en zelfs 7,5 kuub en 960 kg voor de Work L. De laadruimte is bovendien via twee schuifdeuren en een grote klep op bijna heuphoogte perfect bereikbaar. De StreeScooter Work heeft beslist grote voordelen, maar als het om het comfort voor de bestuurder gaat ook een aantal onhebbelijkheden. 

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049