12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
BEX_2019-wk23_foto3a

TEST Renault Trafic L2H1 dCi 125 Comfort

Gepubliceerd: 05 juni 2019

Niet zo gek lang voordat Renault wereldkundig maakte dat het met een vernieuwde Trafic zou komen, waren we nog vrolijk met deze testauto onderweg. Nog het huidige model dus - het duurt ook nog tot het najaar voor de nieuwe er is. 

De kilometers werden dus gemaakt zonder enige notie te hebben van dat aanstaande nieuws. En waarom ook, want de Trafic bewees zich in de testweek als een nog steeds bijdetijdse bestelauto, die nieuw genoeg overkomt om nog jaren mee te kunnen. Naar de maatstaven van bedrijfsauto’s welteverstaan, die altijd veel langer moeten meedraaien dan personenauto’s. Inmiddels weten we dat de vernieuwingen van de Trafic vooral betrekking hebben op het uiterlijk, dat is gemoderniseerd, en op de motor, die is vervangen. Dat laatste baart voor de relevantie van dit verhaal natuurlijk wel enige zorgen, maar we kijken hoe ver we komen. 

Twin Turbo
De Renault Trafic reden we met als dCi 125 Twin Turbo, met juist dat dubbele blaasapparaat waarvan de Fransen bij de komende Trafic afscheid nemen. Jammer, is de eerste reactie, want het is een fijn blok. Erg soepel in de omgang en zolang je maar geen al te hoge verwachtingen hebt bij die gewichtige motoraanduiding, kom je ook wat prestaties betreft niet bedrogen uit. Wil je echt opschieten, dan is de dCi 145 met eveneens een dubbele turbo - die we ook nog hebben getest, verhaal volgt! - de aangewezen versie. De dCi 125 is met 320 Nm bij 1.500 prima bediend en de ruime trekkracht betekent dat het toerental laag kon worden gehouden; 130 km/h op de klok betekent dat de motor nog geen 2.400 toeren draait. Daarmee is hij fijn stil bovendien. Te hopen valt dat de komende 2,0-liter dCi in de verschillende vermogensvarianten hetzelfde karakter heeft. Dat geldt ook voor de zesbak, die erg licht en zeker te bedienen is. Het testverbruik kwam uit op gemiddeld 7,4 l/100 km. Een eigenaardigheidje dat Renault wel mag oplossen bij de volgende generatie, is het lichte schudden van de aandrijflijn wanneer je bij een laag toerental redelijk wat gas geeft. 

Fijn sturen
De Trafic stuurt fijn. Mooi secuur en voldoende direct, dus je kunt met weinig stuuruitslag door de stad laveren. De zit is opvallend hoog en het is ook even een klimmetje om achter het stuur te geraken - niet zo prettig als dat de hele dag door moet gebeuren. Achter het stuur kom je tot de ontdekking dat er niet zo bar veel aflegruimte is; wel grote deurvakken, maar geen plek om je telefoon veilig neer te leggen. Die slingerde in ons geval daarom maar rond in het grote vak bovenop het dashboard. De gereden versie had een tweezits passagiersbank zonder neerklapbare rugleuning om een schrijftafeltje van te maken. In tegenstelling tot de auto zelf, maakt het instrumentarium duidelijk dat de jaren een beetje gaan tellen voor de Trafic. De informatievoorziening is wat karig in vergelijking met andere bestelauto’s; wanneer je de cruisecontrol gebruikt, betekent het inschakelen of aanpassen daarvan dat andere waarden van de boordcomputer (actueel verbruik bijvoorbeeld) telkens verdwijnen. Geen ramp, maar niet nodig als er een wat ruimer opgezet display zou zijn. 

Comfort
Wij reden met de vrij eenvoudige Comfort-uitvoering, die boven de basale Générique komt, maar nog onder de Work Edition en de Luxe. Je mist niets werkelijk essentieels, maar het is toch jammer dat de ruitenwissers en de verlichting niet automatisch zijn geregeld. Cruisecontrol, airco en parkeersensoren zijn wel aanwezig op de Comfort, maar helaas geen camera voor veilig achteruitrijden. Wel heel goed zijn de dubbel uitgevoerde buitenspiegels, die perfect de dode hoek bij uitvoegen naar rechts elimineren. Nog beter zou een dodehoek-waarschuwingssysteem zijn, dus met een lampje in de spiegel. De laadruimte is perfect bereikbaar en opvallend rechthoekig van vorm - een sterk punt van deze generatie bestelauto’s. 
De Renault Trafic dCi 125 Comfort kost als verlengde L2H1, met 1.280 kg laadvermogen en 6,0 kuub laadvolume, € 25.425. De Trafic L2H1 zelf is er vanaf € 19.765 (Générique, 95 pk). 

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049