12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:

TEST: Renault Kangoo Z.E. 33

Gepubliceerd: 19 november 2018

PIONIER BLIJFT ACTUEEL

De Renault Kangoo Z.E. neemt als pionier op het gebied van elektrische (bestel)auto’s een bijzondere, haast eerbiedwaardige positie in. De auto voldoet nog steeds uitstekend, zolang je hem maar gebruikt waarvoor hij is bedoeld. 

Maak je geen illusies over de acceleratie van de Kangoo Z.E., omdat het nu eenmaal een elektrische auto is. Een Nissan Leaf of Opel Ampera-e zie je nog wel eens als een raket wegschieten, maar zo’n explosief karakter heeft deze compacte bestelauto niet. De testrit vindt plaats met twee volwassenen in de cabine en 250 kg lading achterin, en daarmee heeft de auto (leeg: 1.405 kg) voelbaar enige moeite. Wegrijden gaat moeiteloos, maar om heuveltje-op de snelheidsmeter op 90 km/h te kunnen houden, moet geregeld het rechter pedaal geheel naar de bodem. 

Gas bijgeven
De Kangoo Z.E. met de toevoeging ’33’ (die verwijst naar de accucapaciteit) heeft een elektromotor van 44 kW/60 pk en 225 Nm. De NEDC-actieradius bedraagt 270 km. Wij reden eerst 140 kilometer met de auto, die tijdens de lunch een uurtje aan de stekker ging waarmee hij er circa 35 kilometer bij kreeg. Na de totale rit was iets minder dan de helft van de batterijlading over, wat neerkomt op een resterende actieradius van zo’n 90 kilometer. Het aardige van klimmen en dalen is dat je de auto hele stukken bergaf kan laten bijladen. Het stroompedaal helemaal loslaten is er alleen niet bij. De Renault remt zo sterk af op de motor, dat hij zonder ingrijpen zou stilvallen: je moet dus een beetje ‘gas’ bijgeven. Een knop om met de regeneer-kracht te kunnen variëren, zoals de Nissan e-NV200 die heeft, zou welkom zijn. Het systeem werkt wel fijn in de stad; niet hoeven remmen is daar wel prettig. De remlichten worden trouwens automatisch geactiveerd, dus ook wanneer je het rempedaal niet intrapt maar de auto wel sterk vertraagt

In zes uur vol
De elektrische Kangoo rijdt als vanouds prima: rustig en comfortabel. Sinds de omschakeling van de vorige naar de actuele Kangoo Z.E. is een warmtepomp standaard; rijwind die de motorruimte binnenstroomt, wordt hierlangs naar het interieur geleid, zodat er geen elektrische kachel meer nodig is voor de verwarming. De airco werkt even goed als in een conventionele auto en kan al worden ingeschakeld als de auto nog aan de laadpaal staat. Dat laden gaat voortaan sneller, omdat de Z.E. uit een 7,4 kW laadpaal kan ’drinken’ - de accu is daarmee in zes uur vol.

Accu: koop of huur
Over de accu gesproken: Renault biedt de keuze uit koop en huur. In het eerste geval kost de Kangoo Z.E. 33  (met normale wielbasis) € 26.522,30, met een batterijhuur die stapsgewijs varieert met het gebruik van de auto. Bij 7.500 km/jaar bedraagt de huur € 58,- per maand, terwijl je bij 20.000 km/jaar € 98,- per maand betaalt. Tegenover de meerkosten staat extra service: bij een teruglopende accucapaciteit (75 procent) worden de accu’s gerepareerd of vervangen en verder biedt Renault volledige service bij pech onderweg en een ‘mobiliteitsoplossing als de auto niet meer kan rijden’. De auto met accu kopen kan ook; dan kost hij € 34.417,55. Er geldt dan een garantie op de accu voor 5 jaar of 100.000 km. Niettemin is het prijsverschil fors; bij 5 jaar gebruik omgerekend een kleine € 132 per maand. 

   

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze tweewekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049