10 en 11 november 2020 Expo Houten
Aanvang over:
BEX_2019-wk46_foto1

TEST: Peugeot Rifter GT-Line PureTech 110

Gepubliceerd: 11 november 2019

Inderdaad, een Peugeot Rifter op deze plek, en geen Partner. Dus ja, een personenauto in plaats van een bestelauto. Waarom? Gewoon, uit nieuwsgierigheid: kun je zaken en privé ook in het kleinere segment combineren?

Wie in de middenklasse van de bestelautowereld winkelt voor een auto met plaats voor vijf personen en een flinke laadruimte, heeft keuze genoeg. In het geval van Peugeot is dat een Expert met dubbele cabine, die automatisch aan de langste carrosserie is gekoppeld. Maar wat nu wanneer je geen behoefte hebt aan een auto die riant langer is dan vijf meter, maar wel wilt kunnen wisselen tussen vervoerscapaciteit doordeweeks en ruimte voor een gezin in het weekend? Dan zou de personenversie van de Partner best interessant kunnen zijn. Met dat idee namen wij die auto, de Rifter, eens mee voor een test.

SUV-achtig

De Peugeot Rifter is duidelijk meer dan een Partner met zijruiten en een achterbank, laten we dat voorop stellen. Door de aangepaste styling van het front neemt hij duidelijk afstand van zijn bestel-broer. Peugeot positioneert de Rifter als een SUV-achtig model, wat je moet afleiden aan de kunststof beplating langs de flanken. Achteraan geen twee deuren, maar altijd een grote achterklep, waarin bij de duurdere modellen een separaat te openen ruit is opgenomen. De testauto is een GT-Line, de topversie die de prachtige 17-inch lichtmetalen wielen standaard heeft. Twee schuifdeuren zijn altijd standaard en er is keuze uit twee lengtes c.q. wielbases, net als bij de Partner. De langste versie is leverbaar met twee extra zitplaatsen: zeven in totaal.

Mooier aangekleed

Vanbinnen is de Rifter ook een ander verhaal dan de Partner. Het dashboard heeft dezelfde basisvorm, maar is mooier aangekleed met onder meer gekleurde panelen (afgestemd op de buitenkleur) en een immens bergvak tussen de voorstoelen, netjes afgedekt door mini-roldeurtjes. Onze testauto had helaas niet de glazen dakpanelen in combinatie met extra opbergvakken aan het dak - een ware attractie van dit model. De passagiersstoel heeft een bijzondere constructie en kan helemaal vlak worden gelegd; de achterkant is daarom ook bekleed met harde kunststof in plaats van stof. Het zitcomfort is onverminderd prima. De bestuurder zit nog iets comfortabel dan in een Partner; de stoel lijkt wat groter bemeten.

Capaciteit Partner

Achterin staan drie stoelen opgesteld, die elk afzonderlijk neerklapbaar zijn. Dat laatste gaat in één handige beweging, waarbij de zitting vanzelf omlaag gaat. Bijzonder jammer is dat het neerklappen van de linkerstoel betekent dat de bestuurdersstoel een stuk minder ver naar achteren kan schuiven. Wel mooi is dat de neergeklapte achterzittingen een geheel vlakke laadvloer opleveren. De afmetingen van de laadruimte (l x b x h = 1.880 x 1.195 x 1.126 mm), komen vrijwel overeen met die van de Partner (1.817 x 1.241 x 1.196 mm). Kortom, het is een auto met de vervoerscapaciteiten van een Partner. En met de achterstoelen allemaal rechtop is het evenmin behelpen; de bagageruimte meet dan nog altijd een dikke vierkante meter (1.000 x 1.195 mm). Een fijne pakezel dus, zo’n Rifter.

Benzine

Het rijden is flink anders dan in een Partner, wat voornamelijk komt doordat de testauto was uitgerust met een 1,2-liter driecilinder benzinemotor met turbo, die 110 pk levert en een maximum koppel heeft van 205 Nm bij 1.750 toeren. Het is behoorlijk wennen aan de vederlichte bediening van de koppeling en de zesbak; in combinatie met de slappe motorophanging en de lang na-ijlende motor (gas los betekent een langzame terugloop van het toerental) ben je wel even bezig om schakelacties schokvrij te laten verlopen. Het driecilindertje draait prachtig, maar heeft vanaf 100 km/h voelbaar een flinke kluif aan de Rifter, die leeg 1.400 kg weegt. De prestaties zijn in de stad en binnenwegen echt heel vlot, maar op de snelweg is het soms nodig om terug te schakelen naar 4 of 5 en plankgas vaart te maken. Dat heeft zijn weerslag op het verbruik dat op gemiddeld 7,4 l/100 km uitkwam.

Hoge BPM

De rijeigenschappen zijn verder prima. De besturing zou hoogstens profiteren van een duidelijker rechtuitstand; de Rifter loopt nu te gemakkelijk uit het rechte spoor, tot de rijbaanassistent hem in het uiterste geval soepel op koers houdt. Hij veert comfortabeler dan een Partner met hetzelfde laadvermogen, maar zonder te deinen of week te worden. Overheersend is de opmerkelijke stilte aan boord, met dank aan dat dekselse driecilindertje. Al met al een leuke en aantrekkelijke auto voor werk en vrije tijd, waarvan het bijzonder jammer is dat de BPM zijn consumentenprijs zo enorm opdrijft (met ruim 5 tot bijna 10 mille!). Hij kost daardoor vanaf € 30.070 als Active met de gereden 110 pk-motor; de aantrekkelijker Allure is er vanaf € 31.870 terwijl de afgebeelde GT-Line vanaf € 34.370 kost. Andere keuzes zijn de 130 pk-motor in combinatie met een 8-traps automaat (+ € 2.750) of 1.5 diesel met 130 pk, met of zonder automaat vanaf € 38.470.

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049