12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
sitebanner-800x99-animated-loop
BEX_2019-wk28_foto4a

TEST Peugeot Partner 1.6 BlueHDi 100 Asphalt (1.000 kg)

Gepubliceerd: 09 juli 2019

Het is best wonderlijk dat de Peugeot Partner, Citroën Berlingo en Opel Combo gezamenlijk tot International Van of the Year 2019 zijn uitgeroepen. Zeker de Peugeot houdt er een eigen stijl op na. 

Neem alleen al dat wonderlijke dashboard. De i-Cockpit mag dan gemeengoed zijn voor Peugeot-rijders, voor wie argeloos instapt is het op zijn minst even wennen. Zoiets heeft geen enkele andere bestelauto: een klein, boven en onder afgeplat stuurtje met daarachter een hoog geplaatste, zwarte kast met de instrumenten. Best apart, zo’n donker geheel prominent in je blikveld. Daartussen vind je een opbergvakje, waar prima een telefoon inpast. Het kleine stuur is door zijn afwijkende vorm ook wennen. Het is te klein om met de handen op de tien-over-twee-stand vast te houden, terwijl de stuurspaken net te dik zijn voor een fijne greep. Peugeot monteert de cruise control op een satelliet achter het stuur, terwijl Opel hiervoor de stuurwielspaken kiest. Verschil moet er zijn. Fijn is bij de Peugeot de eenvoudige bediening van de boorcomputer via een wieltje op het stuur. Gek detail: de snelheid is in ‘even’ tientallen weergegeven (20-40-60) en bij de Expert op de traditionele Franse manier met 10-30-50. Waarom? Er is geen aanwijsbare verklaring voor. Het hoefde in elk geval niet van Opel, want dat monteert eigen metertjes, nota bene met de snelheid rechts en de toeren links. Bij de Partner is dat net andersom.

     

LOGISCH
De bediening van de Partner blijkt erg gemakkelijk; na verloop van tijd ga je het hoge instrumentarium vanwege de goede afleesbaarheid best logisch vinden, terwijl het kleine stuurtje een dynamische tint aan het rijden geeft. Officieel heet er geen verschil te zijn in de stuurkarakters van de Berlingo en Partner, maar laatstgenoemde doet erg zijn best om in elk geval als een extra scherpe stuurder over te komen. Gelukkig maakt dat kleine rad de auto niet nerveus; de Partner rijdt prettig stabiel rechtuit. Ook het stugger afgestemde onderstel van deze versie met tot 1.000 kg verhoogde laadvermogen (standaard is 650 kg) bracht de auto niet van zijn koers. Geen springerige achteras dus, ook niet als de auto leeg was. Deze ‘zwaardere’ versies zijn trouwens te herkennen aan de grotere wielen: 16 in plaats van 15 inch. Onze testauto was nog uitgerust met de oude 1.6-motor, terwijl inmiddels de 1.5-versies diens plek gaan verdringen. Het karakter van het blok (100 pk/265 Nm) is erg goedmoedig, met fijn veel kracht onderin, maar ook wat ademnood als er echt gepresteerd moet worden op hoge snelheid. Maar hij is ook nogal rumoerig bij het optrekken en vanaf 120 km/h. Zuinig is-ie wel: wij reden 5,7 l/100 km gemiddeld. Toch fijn dat de nieuwe motor er nu is, want die is echt fijner, weten we inmiddels. De vijfbak is licht bedienbaar, op een enkel haakje na soms om naar 1 of 2 (terug) te schakelen, terwijl de 5 net te ver weg zit. 

     

SURROUND 
De test-Partner is een Asphalt, het nieuwe topmodel met een uitrusting die is samengesteld voor de kilometervreter. In dat pakket zit onder meer de beste vinding die de bestelautowereld de laatste jaren heeft mogen verwelkomen: Surround Rear Vision. Dit is een systeem met kleine cameraatjes boven de achterdeuren en in de rechter buitenspiegel en de monitor op de plek van de binnenspiegel. Met een toets aan het uiteinde van de knipperlicht-hendel kan je kiezen tussen het blikveld van de twee camera’s. Dus: bij het uitvoegen kan je perfect naast je kijken en de verkeerssituatie inschatten. En dat is goed nieuws, want de spiegels zelf zijn te klein voor een bestelauto. Met het systeem zie je geen fietser rechts naast je meer over het hoofd, terwijl je de monitor verder aldoor kan gebruiken alsof je daadwerkelijk over een binnenspiegel beschikt. Het scherm projecteert tevens het beeld van de achteruitrijcamera en neemt daarvoor een gunstiger hoek aan. Maar ook dan kan je met één druk van de wijsvinger naast de auto kijken of alles goed gaat. En in de wasstraat kan je controleren of de achterkant van de auto echt netjes wordt schoongespoten… Het is briljant en het verdient een prijs. Mooi dat het ook bij Citroën en Opel verkrijgbaar is. Sterker, je wenst dit standaard op elke (gesloten) bestelauto. Bovendien wordt het gecombineerd met de dodehoekwaarschuwing, die gedienstig met een lampje in de spiegel aangeeft of de kust veilig is. De testauto was ook uitgevoerd met de optionele rijbaanassistent, die heel zachte stuurcorrecties uitvoert om je binnen de lijntjes te houden. Het gekke is dat je best lang met de handen los kan rijden voordat het systeem meldt dat je het stuur moet overnemen. In de laadruimte valt op dat er ook sjorogen tegen de zijwanden zijn geplaatst; grappig alleen dat die links net achter de (hier alleen aan die kant gemonteerde) lat-om-lat-betimmering is verdwenen… 

ASPHALT
De prijs van de Partner zoals getest is € 18.490 en dat is met de oude 1.6-motor. Inmiddels staat de nieuwe 1.5-versie met eveneens 100 pk in de prijslijst voor € 300 meer.  Daarvoor heb je de duurste en zeer luxueuze uitvoering Asphalt; de Partner met 100 pk-motor is er al vanaf € 15.290 en met tot 1.000 kg verhoogd laadvermogen vanaf € 15.840.


Tekst: Jeroen Ekeler

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049