12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
Opel-Vivaro 1

Test: Opel Vivaro 1.6 CDTI 145 pk Innovation L2H1

Gepubliceerd: 05 februari 2018

Comfortabel en luxueus

Welkom in de topversie van de Opel Vivaro in bestelauto-gedaante; luxueuzer dan dit wordt het niet bij dit model. Test van de versie met lange wielbasis, dubbele cabine, de dikste motor en een uitrustingsniveau dat nauwelijks iets te wensen overlaat. 

In deze vorm kost de Vivaro vanaf € 27.619 (uitrustingsniveau Edition), terwijl de gereden, extra opgedirkte Innovation (foto’s) op een euro na 31 mille moet opbrengen. Dan zit je wel in een kerstboom die zowat scheef hangt van de versierselen - het voert te ver om alles op te noemen. Het is allemaal ook even fraai afgewerkt en mooi uitgevoerd; de striping aan de buitenzijde is wel erg smaakgevoelig. De Innovation is overigens een tijdelijk model, dat alleen in zilvergrijs leverbaar is in combinatie met zwarte wielen.


 
De dubbele cabine biedt riant plek aan vijf personen, terwijl de laadruimte in deze L2H1-versie nog altijd vier kuub bedraagt, het laadvermogen is een ruime ton. Zo bezien is de dubbelcabine een gedroomde wagen om mee op vakantie te gaan - en dat voor een bestelauto! We zeggen dit nadrukkelijk omdat duurste Vivaro ook echt een fijne auto is om veel kilometers mee te maken. De motor is de van Renault afkomstige 1,6-liter diesel met dubbele turbo, die maar liefst 145 pk sterk is. De trekkracht beloopt 340 Nm bij 1.750 toeren en dat maakt hem echt lekker vlot. Het verschil met de eerder gereden versie met 120 pk (zelfde motor, enkele turbo) is aanmerkelijk. Hij verbruikt ook wel wat meer: 8,7 l/100 km gemiddeld, terwijl de 120 pk-versie met 7,3 l/100 km genoegen nam.

Bij de testauto openbaarde zich helaas wel een hinderlijke resonantie in het stuur bij snelheden van rond de 100 km/h. De motor draait dan 1.900 toeren en voelt zich op een of andere manier niet helemaal senang. De trilling is ook echt uit de aandrijflijn afkomstig; even de koppeling intrappen haalt de resonantie weg. En in de spaarzame gevallen dat het start-stopsysteem de motor bij een verkeerslicht niet uitzet moet je je een behoorlijk gedreun laten welgevallen. Verder is het puur genieten in deze aangename bestelauto, die op geen enkele manier laat blijken dat hij alweer een kleine vier jaar geleden is geïntroduceerd. Hij is nog zo fris als een hoentje. Tja, op het moment dat het harde getik van de richtingaanwijzer gaat storen, is er verder kennelijk weinig te mekkeren…

Tekst: Jeroen Ekeler, foto’s Opel

<

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049