12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
Site-Leaderboard-920x115-animated-loop

TEST: Opel Combo 1.6 CDTI 75 pk Edition

Gepubliceerd: 29 januari 2019

Dit is de eerste van twee tests van de nieuwe Opel Combo. Want er was keuze: de kaalste of de meest luxueuze. Nou, graag allebei. En dan beginnen met de basis, de verwennerij komt daarna wel - die test volgt dus nog. 

Is het afzien in een Combo met 75 pk? Welnee, natuurlijk niet. Dit is een heel volwassen bestelauto in het compacte segment. Dat kon van de vorige lange tijd ook gezegd worden, maar voor deze nieuwe Combo geldt het dubbel en dwars - de eisen zijn met het verstrijken van de tijd immers een stuk opgeschoven. We willen meer comfort, meer prestaties, meer infotainment… Wel stoer dat Opel zo’n kaal ding voor de pers inzet. Hoewel, kaal… de Selection, het basismodel (€ 13.599), heeft zowaar al elektrische ramen en dito spiegels, ook verwarmbaar, maar nog geen schuifdeur rechts. Die heeft de geteste Edition wel, net als bijvoorbeeld een multifunctioneel stuurwiel, een audiosysteem met USB en Bluetooth, airco en cruise control. De meerprijs van € 1.300 is daarmee zeer goed besteed - altijd doen, die Edition (waarvan je persfoto’s ziet, het was te slecht weer om behoorlijke foto’s te maken…).

Tiptoetsen
Even wennen was dat niet het verwachte 8-inch kleurendisplay op het dashboard stond, maar een matzwarte unit met een verzameling tiptoetsen en een monochrome-schermpje dat in grove pixels alleen de hoogstnodige informatie wilde verschaffen. Hier geen navigatie, Apple CarPlay of wat dies meer zij - daarvoor moet je bij de uitvoering Innovation zijn, maar die is er niet met de kleinste motor van 75 pk. Kortom, hier begin je, met 100 pk, bij € 17.899. Ook zonder dat grote scherm kan je je prima redden; een kwestie van de smartphone in geval van nood aan de voorruit plakken en met bijvoorbeeld Google Maps naar je bestemming toeren. Wel node gemist wordt de camera of in elk geval parkeersensoren. Nu moesten we volledig ‘blind’ achteruit rijden en dat maakt een mens toch wat onzeker. Piepertjes moeten verplicht zijn op bestelauto’s, hoe basic ze verder ook mogen zijn, al is het maar om de veiligheid van anderen. Ze zijn leverbaar voor € 249, een camera kost € 329 extra. 

120 kost tijd
De Combo heeft een prima interieur. De stoelen hadden een nog wat langere zitting mogen hebben, maar daarmee verstomt de kritiek verder wel. Goed, het dashboardkastje zou een handgreep verdienen, je moet het nu aan de scherpe onderste rand opentrekken. Verder wemelt het van de bakjes en vakjes, helemaal prima. Fijn zou nog een multifunctionele passagiersstoel zijn, waarvan je de leuning als tafeltje kan gebruiken. Het zicht rondom is prima, met helaas nét een dode hoek in de enkelvoudige spiegel rechts. De motor voldoet, maar ook niet meer dan dat. Je kunt er in lokaal verkeer echt wel mee opschieten, want aan trekkracht onderin is geen enkel gebrek (230 Nm). Vanaf 100 km/h krijgt de Combo het echter al moeilijker, eventjes doortrappen naar 120 km/h kost flink wat tijd. Bovendien maakt de 1.6-motor bij het accelereren een flinke berg lawaai. Gelukkig is het bij constant rijden tot 120 km/h (2.500 tpm) stil genoeg; wie altijd 130 wil rijden, gaat op den duur van de motordreun balen. De vijfbak, die prima zijn werk doet, zou je dan een versnelling extra willen doneren. Het veercomfort krijgt een dikke voldoende. Harde tikken in de rug deelt het niet uit, maar zijdezacht is het ook weer niet. Wel prima voor alledaags gebruik. De laadruimte is goed bereikbaar, maar zoals eerder al gemeld - meer-opel-gevoel-in-nieuwe-combo -  een stuk kleiner van formaat dan die van de vorige Combo. Even passen en meten of alles weer mee kan, dus. En anders is er over enkele maanden een verlengde Combo leverbaar. 


 

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Schrijf u in voor de wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049