12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
BEX_2019-wk14_foto5a

TEST: Opel Combo 1.5 Diesel 131 pk Innovation

Gepubliceerd: 01 april 2019

Na de test met de Combo met de 75 pk-basismotor gingen we een week op pad met de topversie met 131 pk. De vraag is nu of die uitvoering, 2.500 euro duurder, zijn meerprijs waard is. 

Het is een kwestie van even afwachten tot de oude 1.6-motoren van 75 en 100 pk hebben plaatsgemaakt voor gelijkwaardig vermogende versies van de nieuwe 1.5-motor, die hier met 131 pk aantreedt. Het is een al wijd en zijd geroemd blok, dat vooral veel stiller is dan de eerder gereden 1.6-versie. En dat niet alleen dankzij de standaard 6-bak in plaats van de 5-bak in de 1.6-versies. Het verschil: bij 2.500 toeren krijgt de 1.6 net 120 km/h op de klok, terwijl de 1.5 dan al op 135 km/h zit. De nieuwe Combo is geen topper als het gaat om de demping van afrolgeluiden, maar bij de 1.5 CDTI overstemmen die met gemak de motor, terwijl het bij de 1.6-versies juist andersom is. Het testverbruik is iets hoger uitgekomen: gemiddeld 6,6 l/100 km tegen 6,3 liter destijds voor de 1.6 met 75 pk. 

Meer gemak
We hebben gezien dat de 75 pk-versie boven 100 km/h voelbaar naar adem gaat happen. De 131 pk sterke 1.5 stoomt dan nog soepel door - een extra argument voor snelweg-rijders om deze motor te kiezen. Er is sowieso veel meer gemak waarmee de trekkracht wordt geserveerd; het maximum van 300 Nm is beschikbaar bij 1.750 toeren. Kortom, een aanrader, die de meerprijs van € 2.500 voor veelrijders beslist waard is. Hij is er als Selection vanaf € 16.099. De testauto was de duurste versie, de Innovation, die € 19.399 kost. Daartussen zit de Edition, die op € 17.399 komt. De Innovation is de aangewezen versie wanneer je het mooie 8-inch touchscreen met Apple CarPlay wilt hebben, hoewel het ook als optie (€ 499) op de Edition verkrijgbaar is. De Innovation verwent verder met onder meer stuurwielverwarming (onverwacht fijn), noodremassistent, led-dagrijverlichting, parkeersensoren, automatisch grootlicht en meegenoten bumpers. Een mooi totaalplaatje, maar de Edition is met enkele opties ook het overwegen waard. De testauto was ook uitgerust met head-up display. Die werkt prima, maar je moet er het handige kastje direct boven het instrumentarium voor opgeven. Geen probleem, want er zijn bergvakken genoeg in het interieur, zoals een dashboardkast waar A4-documenten ruim inpassen. 

   

Stabiliteit
Weggedrag en veercomfort zijn goed voor elkaar, de Combo is een probleemloos en gemakkelijk rijdende auto die weinig inspanning van zijn bestuurder vergt. Een minpunt is dat de stabiliteit in rechte lijn te wensen overlaat; je moet vrij veel corrigeren om rechtuit te blijven rijden. De spiegels mochten een maatje groter zijn, of dubbel uitgevoerd om de dode hoek rechts te elimineren. De adaptieve cruisecontrol (meerprijs bij de Innovation € 99) is een aanrader. De laadruimte is goed bereikbaar, het is alleen even uitkijken voor de bovenste slotvanger van de rechter achterdeur - die steekt iets uit. De laadruimte is met 3,3 kuub net wat kleiner dan die van de vorige Combo. De verlengde versie (meerprijs € 1.200) biedt 3,9 kuub en is inmiddels leverbaar. 

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049