12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:

TEST: NISSAN NV300 1.6 dCi 95 ACENTA

Gepubliceerd: 08 juni 2018

BASISMOTOR: JUIST VOLDOENDE

Vaak worden auto’s voor de pers - ook bestelauto’s - in de allerduurste uitvoering geleverd. Leuk, maar die versie staat gewoonlijk ver af van de versie die daadwerkelijk wordt aangeschaft. Nissan deed het anders en zette een basismodel voor ons klaar: 95 pk schoon aan de haak. 

Het is niet voor niets dat de importeur die uitvoering naar voren schoof, want hij neemt tweederde van de NV300-verkopen voor zijn rekening. Dat klinkt gewichtig, maar als je de aantallen ziet, moet je constateren dat Nissan een kleinere speler is. De NV300 is, zoals iedereen direct ziet, een kopie van de Renault Trafic, die eveneens wordt gebouwd als Opel Vivaro en Fiat Talento. Slechts de neusjes en de logo’s verschillen. De verkoopcijfers liggen ver uiteen; waar de Renault in de eerste vijf maanden van dit jaar op 1.800 stuks zit en Opel er 1.640 doet, komt Fiat tot 585 eenheden en bezet Nissan de laatste plek met 113 stuks. Feitelijk is het verschil tussen Renault en Nissan niet gemakkelijk verklaarbaar, omdat de auto’s identiek zijn. De Nissan heeft bovendien als voordeel dat er 5 jaar of 160.000 km volledige fabrieksgarantie op de NV300 geldt en dat is langer dan bij alle anderen. Toch leuk als je hem naar vier jaar inruilt. Wat wel telt: met name Renault heeft een amper in te halen voorsprong met hun zakelijke dienstverlening via Renault Pro+. De Nissan-importeur roert zich echter en heeft al tien grote dealers van een bestelautospecialisatie voorzien. Mag ook wel, want het gamma van de NV300 (en ook dat van de NV400) kent duizelingwekkend veel mogelijkheden, zodat advies op maat voor de klanten puur vakwerk is.


 

Minder fijn op de snelweg
Is de basismotor een aanrader? Ja, de 1.6 met enkele turbo en vier kleppen per cilinder mag er beslist zijn, want hij is aangenaam stil en behoorlijk zuinig (testverbruik 6,8 l/100 km). Alleen met 95 pk en 260 Nm niet erg krachtig. Wie veel op de snelweg zit, kan beter de exact € 1.000 duurdere versie met 120 pk/300 Nm kiezen. En anders zijn er nog de twin-turbomotoren met nog meer power. De dCi 95 wil tot pakweg 90 km/h aardig versnellen, daarna is de koek gauw op en stoomt hij kalm maar gestaag door. Het gas moet veelvuldig op de plank om een beetje leuk te kunnen meekomen met het verkeer en dan betaal je flink aan de pomp. Het is vooral in stads- en lokaal verkeer waar de 95 pk-versie voldoet, al wil hij wel dat je veel schakelt, doordat de overbrengingen kort zijn. Gelukkig gaat het licht, maar ook wat hakerig. De besturing is prettig direct en precies. Lof is er voor het veercomfort van de NV300. Met 95 pk is die er vanaf € 19.870,-. 

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Schrijf u in voor de wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049