10 en 11 november 2020 Expo Houten
Aanvang over:
BEX_2020-wk01_foto1

TEST: Nissan e-NV200

Gepubliceerd: 07 januari 2020

Ook de 40 kWh-accu in de Nissan e-NV200 maakt van deze elektrisch aangedreven bestelauto nog geen kilometervreter, maar doet hij zijn naam wel eer aan: de beloofde 200 WLTP-kilometers zijn praktisch haalbaar.

Na een halve dag aan een publieke laadpaal verscheen het getal 220 als actieradius in het display. Euforie aan boord, want het was de hoogste waarde in de testweek en ook meer dan de WLTP-waarde aangeeft. We haalden de auto op met een volle accu en 189 km reikwijdte en er kwam later ook nog eens 185 km als maximum in beeld. Is het genoeg? Een rit van 100 kilometer over voornamelijk snelwegen, met maximaal 100 km/h, deed de actieradius ook daadwerkelijk met 100 km dalen; er was dus niet méér nodig bij deze voor bestel-EV’s bovengemiddelde krachtinspanning. In de stad staan de zaken er uiteraard compleet anders voor en kan je door de regeneratie opmerkelijk lang op hoge waarden blijven. Nissan noemt voor het rijden binnen de bebouwde kom zelf een WLTP-waarde van 301 kilometer. Het gemiddelde testverbruik was volgens de boordcomputer 21,6 kWh/100 km. 

TOURINGCAR
Belangrijker is de vraag in hoeverre de compacte Nissan, bepaald niet de jongste bestelauto op de markt (het oorspronkelijke model stamt uit 2014), het in de praktijk doet. De eerste indruk na het instappen is niet zo best. De zit is nog steeds uiterst vreemd, op een erg vlakke stoel die niet in hoogte verstelbaar is. De linker knie stoot pijnlijk tegen de uitstulping waarin de zijruitbediening is ondergebracht, terwijl het kleine stuurwiel als in een touringcar op schoot ligt. De rand daarvan is wel verwarmbaar, als soort van pleister op de wonde. Zo gaat het met veel dingen. De ergonomie is belabberd, vanwege de vele, schijnbaar achteloos over het dashboard uitgestrooide knoppen. Maar alles wat er aan functies is bedacht, werkt uitstekend en vooral snel. Stoelverwarming? De knop zit bijna bij je enkels, maar de stoel wordt naar wens verschroeiend heet. Verwarming en ventilatie? Ongewoon effectief, 18 graden is zat en de warmte is snel beschikbaar. De airco moest aan het begin van de rit (in een vochtig en koud december) steeds even aan voor het droogblazen van de ruiten, maar kon al na een paar kilometer weer uit. Het centrale display heeft verouderde graphics, maar werkt snel. Je kunt hoogstens tegenwerpen dat er flink wat studie voor nodig is om het geheel te kunnen doorgronden – er is veel info beschikbaar. Naar wens zijn er tips voor je rijstijl en de energiehuishouding en nog veel meer. De auto leidt je ook per druk op de knop naar een vrije laadpaal. 

STIL EN VLOT
Rijden gaat uiteraard stil en ook best vlot, zonder dat de bestelauto de strepen op het asfalt zet. Hoewel: bij nat weer kun je de voorwielen even laten spinnen door plankgas weg te rijden. De auto is onder alle omstandigheden vlot genoeg; ook even doorhalen naar 120 km/h is geen probleem. Op snelheid is er veel windgeruis. Regenereren kan je de auto opdragen door de automaat van D in de stand B te zetten; de auto remt dan veel sterker op de motor af. Niet dat het anker telkens meteen uitgaat, maar het rempedaal heb je bij een beetje anticiperende rijstijl dan amper nog nodig. Erg fijn is de korte draaicirkel (11,2 m) en het feit dat Nissan grote spiegels heeft gemonteerd. Niettemin is de dode hoek groot genoeg om een auto in te laten verdwijnen. Dat brengt ons op het punt veiligheid, waar de Nissan zijn leeftijd toont: er zijn geen moderne assistentiesystemen verkrijgbaar. Het geluid dat de aanwezigheid van de auto aan voetgangers kenbaar moet maken, is ook in de auto goed hoorbaar, op het irritante af. Het luide gepiep bij het achteruitrijden is erg overdreven; we zijn toch niet met een Scania onderweg? Het veercomfort krijgt een krappe voldoende. 

  

DUURSTE DE BESTE
De Nissan e-NV200 is er in drie uitvoeringen voor prijzen van € 32.020 (Visia) tot € 34.870 (Business). De goedkoopste moet je alleen al vanwege de ontbrekende passagiers- en zij-airbags vergeten, zodat de Optima van € 33.120 feitelijk de basis vormt. Maar gezien de geringe meerprijs is het duurste model veruit het aantrekkelijkst, al was het maar vanwege de effectieve stuurwiel- en stoelverwarming, het Nissan Connect EV navigatiesysteem en de licht- en regensensoren. Als optie is een tweede schuifdeur (€ 300) aan te bevelen, zodat je niet steeds om de auto hoeft te lopen om de laadkabel uit de laadruimte te pakken. Ja, die kabel slingert daar rond, maar zou een deugdelijke opbergplek verdienen. Opladen en aansluiten gaat bijzonder gemakkelijk; de aansluiting zit achter het klepje in de neus. Technisch is de e-NV200 altijd uitgerust met een 80 kW/109 pk elektromotor, een 6,6 kW on-board lader en een chademo-snellaadaansluiting. De laadruimte meet nog steeds 4,2 kuub, het laadvermogen is 710 kg en er passen twee europallets in. Kortom, aan praktische inzetbaarheid is geen gebrek, maar het is jammer dat de mooie EV-techniek - nota bene overgenomen van de actuele Nissan Leaf, nog altijd geen modernere jas om de schouders heeft gekregen. 

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049