12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:

TEST: Nieuwe Peugeot Partner

Gepubliceerd: 29 oktober 2018

KLEIN STUUR, GROOT PLEZIER

Vorige week beet de Opel Combo het spits af van het nieuwe trio compacte bestelauto’s van PSA waarmee we kunnen proefrijden, ditmaal is de Peugeot Partner aan de beurt. Nog meer dan bij de Opel geldt dat het ‘merkgevoel’ sterk aanwezig is. 

Peugeot meldt trots dat het al vijf miljoen auto’s heeft verkocht met de i-Cockpit, dus met het kleine stuurwiel en de hoog geplaatste instrumenten. Hoewel die opzet bij de grotere Expert werd overgeslagen, is het wél doorgevoerd op de nieuwe Partner. Een verrassing, omdat het toch een enorme investering vergt om voor elk van de drie modellen (de Berlingo is uiteraard de derde) een eigen dashboard te ontwikkelen. Bij de Partner pakt het minstens zo goed uit als bij de personenauto’s van het merk. De zit achter het stuur is goed in te stellen en er is vrij uitzicht op de instrumenten. Maar, zoiets is sterker afhankelijk dan gemiddeld van persoonlijke voorkeuren. Je kan het helemaal niks vinden en dan tuimelt de Partner zomaar van je favorietenlijst. Er is dus een zeker risico genomen, maar er is bij PSA altijd nog een Combo en een Berlingo waarvoor een normale opstelling geldt.

  

Ruimere cabine
Nu we toch met het interieur bezig zijn: de ruimte is daar flink toegenomen. De stoel kan een stuk verder naar achteren dan voorheen, als grootste winst voor lange mensen. Er is ook veel bergruimte, zoals een dakconsole en een dashboardkast met een klep aan bovenkant, zoals bij de Citroën C4 Cactus; net als in die auto is de passagiersairbag naar het dak verhuisd. Het beeldscherm is overgenomen van andere Peugeots. De bediening is eenvoudig, maar het navigatiesysteem is niet de snelste; rotondes draaien zo langzaam mee met de auto dat je al gauw de verkeerde uitrit neemt. 
Een prachtige innovatie is Surround Rear Vision, een monitor op de plek van de binnenspiegel (alleen bij twee geblindeerde achterdeuren), die in beeld brengt wat camera’s achterop de auto en bij de rechter buitenspiegel waarnemen. En dat is veel, zoals tweewielers direct achter je die je met de buitenspiegels zou missen. Sowieso is het fijn om ook bij gesloten achterruiten gewoon ongehinderd achter je te kunnen kijken. Nog beter is het beeld van de zijcamera, waarmee je de dode hoek elimineert. Mooi, maar op de gekozen route konden we het nog niet echt goed gebruiken. Proberen we in Nederland nog eens.

  

Veercomfort
De Partner rijdt prettig. De gereden 1.6-motor van 100 pk/254 Nm is niet de allernieuwste (dat is de 1.5 met 130 pk/300 Nm) en ook wat rumoeriger dan gewenst, bij 2.000 toeren is er ook een dreun te horen. De vijfbak schakelt uitstekend, maar een zesbak zou de auto niet misstaan, zeker als het wat tot klimmen komt met, zoals in ons geval, 350 kg lading achterin. De prestaties en trekkracht zijn nu voldoende. De vertrouwde stiel van de Partner, zijn veercomfort en goede rijkwaliteiten, geldt ook bij het nieuwe model. De routes door Noord-Frankrijk kenden bijna louter slechte wegdekken; de Partner is daar geen vliegend tapijt, maar het onderstel wist ons toch met voldoende comfort te vervoeren en ook zonder dat de veren tot op de aanslagrubbers werden ingedrukt. Het leukste aan de nieuwe Partner is echter zijn besturing, voor wie althans van een actief rijdende auto houdt. Het zeer kleine en niet eens geheel ronde stuurtje vergt even gewenning, maar blijkt al snel de beweeglijkheid van de auto ten goede te komen. Bij de Berlingo is dat iets anders - daarover volgende week meer!

Grip en Asphalt
Peugeot levert de Partner in Nederland met de 1.6-motor van 75 pk/230 Nm voor prijzen vanaf € 13.990; de uitvoering met 100 pk is er - meteen in een meer luxueuze uitvoering - vanaf € 18.140. Het aantal uitvoeringen is groot, terwijl er twee maten zijn, de normale en een verlengde, met respectievelijk 3,3 en 3,9 kuub laadruimte. Ook zijn er verschillende laadvermogens mogelijk (optioneel verhoogd tot 1.000/950 kg). Interessant is dat er speciale uitvoeringen zijn ontwikkeld voor gebruik van de auto op onverharde terreinen, de Grip, en voor de kilometervreter, de Asphalt. Verder komt er een 4x4-versie beschikbaar die wordt gebouwd door Dangel. De nieuwe Peugeot Partner staat inmiddels bij de dealers. 

Tekst: Jeroen Ekeler

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze tweewekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049