12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
sitebanner-800x99-animated-loop
BEX_2019-wk27_foto7

TEST: Nieuwe Opel Vivaro

Gepubliceerd: 02 juli 2019

Anders dan de Opel Combo heeft de geheel nieuwe Vivaro geen specifiek Opel-karakter meegekregen. Daarvoor kwam de mogelijke inbreng van de Duitsers te laat. En dat is absoluut geen slecht nieuws. 

Bij de ontwikkeling van de Combo was Opel vanaf het eerste moment betrokken, als partner van de PSA-merken. Bij de Vivaro is dat anders; PSA was samen met Toyota allang klaar met de auto toen is besloten dat de Vivaro als vierde variant zou worden toegevoegd. Die auto is er nu en het is prettig te constateren dat de vertrouwde eigenschappen van de Proace, Expert en Jumpy zijn overgeheveld naar Opel. Anders gezegd: geen verrassingen in de nieuwe Vivaro voor wie de andere drie modellen kent. Maar ook: des te groter is de overstap voor trouwe Vivaro-fans, die in een best andere omgeving terechtkomen. Het interieur heeft een modernere uitstraling, maar mist enkele van de handige voorzieningen waarmee je de oude Vivaro in een kantoor kunt veranderen. 

All-New
Opel presenteert de nieuwkomer tijdens het persevenement terecht als All-New Vivaro, maar de aanwezigen kijken niet van de auto op: alles is al bekend. Behalve dan het geslaagde, nieuwe front natuurlijk, dat door de Duitse tekenaars binnen de geldende marges wonderwel op het bestaande ontwerp is toegepast. Op de neus bekeken is de Vivaro een echte Opel, hoewel de grille enorm veel kleiner is geworden. De verschillen moet je verder zoeken in de uitrustingsniveaus. Opel werkt niet met de speciale pakketten voor kilometervreters en bouwauto’s, zoals Peugeot en Citroën, maar met de bekende luxeniveaus als Selection en Innovation. Evenmin zijn er namen voor de lengtes, zoals Compact of Long, maar gaat het lekker authentiek over L1H1, L2H1 en L3H1. De hoogtemelding had niettemin achterwege kunnen blijven, omdat een H2 er nimmer zal komen. Jammer voor wie daarvoor bij de vorige Vivaro nog wel koos. Aan de andere kant: dat was maar een handjevol kopers. Wie (sta)hoogte zoekt, kan bij de Movano terecht. De Vivaro heeft als unieke feature een in kleur uitgevoerd head-up display, met informatie over de snelheid en aanwijzingen van het navigatiesysteem. Deze functies zijn dan niet meer op te roepen op de boordcomputer in het instrumentarium, dat verder identiek is aan dat van de andere merken. Prettig is het grote aantal assistentiesystemen dat beschikbaar is. 

Andere maatvoering
Zoals al eerder gemeld moet de Vivaro-rijder rekening houden met een veranderde maatvoering van zijn of haar bestelauto. “Ja, hij is wat compacter geworden dan de vorige versie, maar zeker niet minder goed inzetbaar”, aldus een woordvoerder. “We kunnen nu voor het eerst die lengtes aanbieden.” Dat klopt, maar de twee hoogtes ontbreken. Bovendien was er voorheen keuze uit een korte en lange versie met dubbele cabine, bij de nieuwe is dat altijd de langste L3-versie. De nieuwe Vivaro is er met laadvolumes van 4,5 - 5,3 - 6,1 kuub, bij de vorige was dat 5,2 - 7,2 kuub. Voor de dubbelcabine geldt 4,0 kuub, voorheen was dat 3,2 of 4,0 kuub. Het laadvermogen is zo’n 200 kg hoger, namelijk tot 1.400 kg, afhankelijk van de uitvoering. Bovendien mag er een aanhanger tot 2.500 kg mee, wat 500 kg meer is dan voorheen. De Vivaro verschijnt volgend jaar ook als chassis-cabine.

   

Volgend jaar EV
De Vivaro is verkrijgbaar met een 1.5-motor van 100 pk/270 Nm of 120 pk/300 Nm en een 2.0-motor van 120 pk/340 Nm, 150 pk/370 Nm of 180 pk/400 Nm, de laatste alleen met een 8-traps automaat, de andere versies hebben een handgeschakelde 6-bak. Keuze genoeg dus. Een geheel elektrische versie komt volgend jaar, belooft Opel. Wij reden een aangename ronde met een Vivaro 2.0 met 180 pk en automaat in combinatie met de langste carrosserie. Daarbij vielen de erg bijtgrage remmen op, terwijl voor het overige het weldadige comfort opnieuw indruk maakte. Zeer stil en met een beer van de motor, gekoppeld aan een sublieme automaat. Even wennen was de zitpositie, omdat in de testauto geen comfort-tussenwand was geplaatst die een ruimere verstelmogelijkheid voor de inzittenden mogelijk maakt. 
De Vivaro-prijzen beginnen bij € 17.999 voor de L1H1 Selection met 100 pk; topmodel is de L3H1 Innovation met 180 pk en automaat van € 32.749. 

Tekst Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049