13 & 14 november 2018 Expo Houten
Aanvang over:

TEST nieuwe Citroën Berlingo

Gepubliceerd: 06 november 2018

IN VERTROUWDE VOETSPOREN

De nieuwe Citroën Berlingo Van treedt met veel respect in de voetsporen van niet alleen zijn twee succesvolle voorgangers, maar ook van de inmiddels klassieke werkpaardjes Acadiane en C15. Rode draad: het comfort speelt nog steeds de hoofdrol. 

Geen nieuwe auto zonder dat er over platforms wordt gepraat. Het liefst bouwt een fabrikant zo veel mogelijk modellen op één technische basis, zodat het onder de streep op ontwikkelingskosten bespaart. Gelukkig is het niet zo dat een bestelauto per definitie geen raad weet met een personenauto-platform. Dat bewijst de nieuwe Berlingo met verve; het allereerste model was (net als de nieuwe Peugeot Partner) zelfs bewust met onderstelcomponenten van de toenmalige Peugeot 405 uitgerust. Juist daarom reed-ie zo fijn! Bij de nieuwe Berlingo, inmiddels de derde generatie, is een soortgelijke weg bewandeld. Nu gaat het echter om een combinatie van het vermaarde EMP2-platform, bekend van onder meer de Citroën C4 SpaceTourer, en de achtertrein van de vorige Berlingo-generatie. En dat gaat prima samen. Een tastbaar resultaat is in elk geval dat de Berlingo iets is gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en dat hij ook meer mans is: zie daarvoor de vergelijkingstabel.

Geen Cactus-dempers
Wie mogelijk de bijzondere, nieuwe progressieve schokdempers van de C4 Cactus onder de Berlingo verwacht, denkt iets te ver voor het mooie. Niettemin doet de Berlingo het met conventionele veren en dempers uitstekend. De testrit door Noord-Frankrijk voerde over de meest beroerde wegdekken, die als ware scherprechters de met 350 kg beladen Berlingo genadeloos op de pijnbank legden. Maar geen nood: vering en demping lieten alles gelaten over zich heenkomen en hielden de auto in het rechte spoor en de inzittenden vrij van ernstige opdonders in de rug. En hoewel hij nog een graadje soepeler geveerd leek dan de kort daarvoor gereden Peugeot Partner, is hier geen technische verklaring voor te geven: de twee auto’s hebben een identiek onderstel. Op één belangrijk aspect na: de Berlingo stuurt rustiger dan de Peugeot Partner. Die laatste heeft een kleiner stuur (n de i-Cockpit), dat door een andere afstemming van de bekrachtiging ook nog eens feller reageert op stuurinput.

   

Instappen-wegwezen
De Berlingo biedt hetzelfde instappen-wegwezen-gemak als zijn voorgangers. Ja, het dashboard is ingrijpend anders en vooral veel rijker uitgerust en ingericht, maar wie een beetje vertrouwd is met een actueel PSA-product, vindt zonder twijfel snel zijn weg. Voor wie echt koud overstapt vanuit de vorige Berlingo, heeft niet alleen belangrijk meer plek voor lijf en leden, maar treft er ook enorm veel technologische vooruitgang. De nieuwe versie is mooi up-to-date met veiligheidsvoorzieningen. De beste innovatie is Surround Rear Vision, een monitor die waarneemt wat camera’s achteraan de auto en in de rechter buitenspiegel waarnemen. Erg goed ter eliminatie van de dode hoek rechts, iets waar je in een bestelauto altijd last van hebt. Helaas niet standaard op de goedkopere modellen. 
De testrit vond plaats met een Berlingo BlueHDi 100, die de 1.6-motor van 100 pk/254 Nm heeft, in combinatie met een handgeschakelde vijfbak. Een sterke en bewezen zuinige motor, maar niet zo modern als de duurdere 1.5 met 130 pk/300 Nm. Die is stiller, weten we nog van de rit met de Opel Combo, en heeft ook niet de storende dreun bij 2.000 toeren die de 1.6 wel laat horen. Dat laatste is vooralsnog één van de weinige smetten die bij de eerste kennismaking opviel. Er is nog veel meer over de auto te vertellen; dat doen we later bij de tests op eigen bodem. De Berlingo is er vanaf € 13.990, staat inmiddels bij de Nederlandse dealers en is natuurlijk aanwezig op de a.s. Bestelauto Expo voor een proefrit!

   

Tekst: Jeroen Ekeler

CITROËN BERLINGO
BlueHDi 100 M (standaardlengte)

NIEUW

OUD

MASSA LEEG (kg)

1.320

1.267

GVW (kg)

2.370

1.940

LAADVERMOGEN (kg)

1.050

673 (881 bij verhoogd laadvermogen)

MAX. TREKGEWICHT (kg)

1.000

1.250

WIELBASIS (mm)

2.785

2.728

EXTERIEUR L/B/H (mm)

4.403/1.848/1.840

4.380/1.810/1.812

LAADVLOER L/B/H (mm)

1.817/1.550/1.236

1.800/1.250/1.148

BREEDTE TUSSEN WIELKASTEN (mm)

1.229

1.100

LAADVOLUME (m3)

3,3

3,3

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze tweewekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049