12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
BEX_2019-wk22_foto1a

TEST: Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI L2H2 FWD

Gepubliceerd: 27 mei 2019

Voorwielaandrijving - jarenlang beweerden ze bij Mercedes-Benz dat dit voor de Sprinter domweg niet aan de orde was. Nu is alles anders en is de Sprinter ‘FWD’ een feit. Test van een 314 CDI in de basisuitvoering Functional. 

Instappen in een nieuwe testauto betekent uiteraard eerst alles goed instellen: stoel, stuur en spiegels. Alleen wilde dat laatste maar niet lukken, omdat er nergens knoppen voor te vinden waren. Na raadpleging van het instructieboekje ga je aan jezelf twijfelen: waar die knoppen hadden moeten zitten, schitterden ze in de testauto door afwezigheid. Jazeker, bij deze Sprinter van € 30.875 word je geacht om de glaasjes met de hand in de juiste positie te duwen. Navraag bij de importeur leerde dat er aan de testauto niets ontbrak: “sommige mensen willen er niet voor hoeven betalen”, zo was de lezing. Werkelijk? Van een merk als Mercedes-Benz mag je verwachten dat elektrische bediening standaard is, gewoon uit hoofde van veiligheid: je wilt de bestuurder immers de volledige controle over de spiegels geven, zeker wanneer zo’n auto vaak andere chauffeurs heeft. Niet vergeten dus om optie F68 aan te vinken: buitenspiegels elektrisch verstel- en verwarmbaar, € 275. 

KEUZES
Wie op basis van het bovenstaande vreest dat de Sprinter Functional op elk vlak zo kaal is als een kerkrat, kan gerust zijn: dat valt wel mee. Sterker, er zitten zaken standaard op waarvan je je kunt afvragen waarom ze kennelijk belangrijker zijn dan voornoemde spiegelbediening. Neem keyless go: een startknop in plaats van een contactslot, terwijl je gewoon op de sleutel moet drukken om de auto van het slot te krijgen. Tja, als je die sleutel dan toch al in je hand hebt, kun je hem ook gebruiken om te starten. Vreemde keuzes. Op de Functional krijg je verder onder meer ruime verstelmogelijkheden voor beide voorstoelen, airconditioning, centrale vergrendeling met afstandsbediening en elektrische ramen. Op veiligheidsgebied noteren we onder meer adaptieve ESP, de  zijwindassistent en een bestuurdersairbag is. Wil je een stapje hoger dan de Functional, dan heb je het over de Sprinter zonder nadere aanduiding. Dan is de 9-traps automaat standaard, net als onder meer een regensensor, dodehoekassistent, multifunctioneel stuurwiel en, jawel, elektrische buitenspiegels. De meerprijs is iets meer dan € 3.100. 

SOEPEL
De gereden Sprinter is een 314 CDI, wat betekent dat de overbekende 2,1-liter viercilinder is gespecificeerd op 143 pk bij 3.800 tpm en 330 Nm bij 1.200-2.400 tpm. Een fijne, soepele en gemakkelijk presterende motor in de leeg al 2.085 kg zware Sprinter (testverbruik 8,1 l/100 km). De montage overdwars en de aandrijving op de voorwielen leveren geen verrassingen op. Het is knap dat ze er bij Mercedes-Benz Vans meteen in zijn geslaagd om een uitstekend rijdende, voorwielaangedreven Sprinter te bouwen. Alsof ze nooit anders hebben gedaan. De auto stuurt opvallend licht en direct - dat laatste mocht zelfs wel een haartje minder. De handgeschakelde zesbak, die op zijn beurt ook voor het eerst in een FWD-constructie wordt toegepast, vervult zijn taak voortreffelijk, net als de koppeling. De enige dissonant onderweg is het motorrumoer, dat bij het optrekken nog wel te pruimen is, maar op de snelweg vanaf 110 km/h vrij dominant aanwezig is. Ook het van andere Mercedes-bestelauto’s bekende zuigende c.q. sissende geluid (afblazen van het overdrukventiel van de turbo) bij gas geven is hinderlijk aanwezig. De zit achter het stuur is prima voor elkaar en de spiegels verdienen alle lof. Het dashboard is in deze basisuitvoering met het minimale radiootje (optie!) wel erg kaaltjes om te zien. De kleine USB-C-aansluiting zal veel bestuurders tot de aanschaf van een verloopstekkertje verplichten. Had er ook wel standaard bij mogen zitten! 

GLASVEZEL
De test-Sprinter was uitgerust met glasvezelversterkte kunststof bladveren (€ 212), die de fabrikant aanprijst als roestvrij (!) en 12 kg lichter dan de normale veren. Ook zou jet comfort ermee gebaat zijn, wat we best willen beamen. De optie is prettig voor veelvervoerders, die daarmee 12 kg bij het laadvermogen mogen optellen. Dat bedraagt voor deze uitvoering (L2H2 = wielbasis 392 cm, lengte 593 cm, hoogte 264 cm) 1.415 kg, terwijl het laadvolume 11,0 m3 is. De Sprinter is er met voorwielaandrijving ook als 311 CDI met 114 pk/300 Nm en als lichtere 211/214 CDI. Prijzen beginnen bij € 21.490. Het multifunctionele stuurwiel (€ 153) is een aanrader vanwege de functionaliteit, maar pas op dat je met je handpalm niet onbedoeld allerlei toetsen indrukt. De laadruimte is optimaal bereikbaar (8 cm lagere instap dan bij de achterwielaandrijver) maar standaard wel heel kaal uitgevoerd. De deurdrangers achter zijn zwak; bij een beetje wind waaien de grote deuren finaal door hun 90 graden-stand heen. Enfin, wat smetten op een verder best kreukvrij blazoen. Het is jammer dat het op detailniveau soms misgaat, want de basis van de voorwielaangedreven Sprinter is echt prima. 

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049