13 & 14 november 2018 Expo Houten
Aanvang over:

TEST: Mercedes-Benz Sprinter 314/316/319 CDI

Gepubliceerd: 13 mei 2018

NIEUWE SPRINTER: INDRUK POSITIEF

Een ritje van Amsterdam via Leiden naar Rotterdam en weer terug. Een test in eigen land? Neen, de route tijdens de internationale, dynamische introductie van de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter. Bestelauto Expo kroop achter het stuur van de 314, 316 en 319 CDI.

“And where are you from?”, vroeg een Zuid-Afrikaanse collega-journalist tijdens de lunchstop. All the way from The Netherlands, riep ik trots. “Nice country, sir!”, was zijn reactie na de rit langs blozende bollenvelden, waarin de opdracht was opgenomen om bij een kweker een een doosje tulpen op te halen en elders af te leveren. Die opdracht werd binnen het nieuwe programma Mercedes PRO gegeven door een fictieve fleetmanager en kwam bij de bestuurder binnen op het geavanceerde MBUX-display op het dashboard van de auto. Even de klus aantikken op het touchscreen en de navigatie werd ingesteld. Werkt prachtig. 

316 CDI
Het testautopark is internationaal georiënteerd, zodat lang niet alle modellen de automatische transmissie hebben die in Nederland standaard wordt geleverd. Jammer, nu hebben we de nieuwe voorwielaandrijver met negentraps automaat, die in Nederland waarschijnlijk het populairst wordt, nog niet kunnen rijden. Mijn eerste Sprinter wordt een achterwielaangedreven 316 CDI (163 pk) met open laadbak. Die levert al snel een gefronste wenkbrauw op: hij schakelt stroef en de motor is rumoerig. De aandrijflijn resoneert bovendien flink wanneer je bij minder dan 2.000 toeren gas geeft, iets wat gezien het koppel (360 Nm bij 1.400-2.400 toeren) toch geen probleem mag zijn. Verder viel in negatieve zin de zitpositie op; de stoel kon niet ver genoeg naar achteren. Fijn was wel meteen de besturing: erg licht en precies in de stad, mooi rustig en stabiel op de snelweg.

319 CDI
Rit nummer twee betrof het topmodel van de reeks: een 319 CDI gesloten bestelwagen met zeventraps automaat, te bedienen via een hendeltje aan de stuurkolom. De 319 CDI heeft een 3,0-liter V6 van 190 pk en 400 Nm (1.400-2.400 tpm). Een heerlijkheid van een aandrijflijn, natuurlijk. Erg vlot en muisstil, terwijl je bij flink gassen een prachtige, maar beschaafde brul te horen krijgt. Jammergenoeg was de zitpositie ook in deze versie niet optimaal; de stoel kan minder ver naar achteren schuiven dan in een Volkswagen Crafter, om maar even een actuele concurrent te noemen. De stoel zelf is prima.

314 CDI
De handgeschakelde 314 CDI met de nieuwe voorwielaandrijving maakt duidelijk dat dit een heel andere auto is dan bovengenoemde 316 CDI, omdat de resonanties en bijgeluiden van dat model schitterden door afwezigheid. Kwam dat door de voorwielaandrijving en de compactere aandrijf-eenheid? Of door de lagere specificaties van dezelfde 2,2-liter dieselmotor (143 pk, 330 Nm bij 1.200-2.400 tpm)? Hoe dan ook, dit was de Sprinter zoals hij moet zijn: een topklasse bestelwagen van hoge kwaliteit met nu ook het raffinement dat bij het prijskaartje hoort. De FWD-versie stuurt minstens zo fijn als de RWD’s, terwijl de 6-bak, die voor deze versie is aangepast nu veel soepeler zijn werk deed. De prestaties zijn voldoende. Daarmee sloten we de rijdende kennismaking alsnog met een positieve indruk af. De Sprinter imponeert echter meer met de voorspong die hij heeft op het gebied van connectiviteit, iets waarmee Mercedes bij fleetowners wil gaan scoren, maar waaraan de zzp’er mogelijk geen boodschap heeft. De rijeigenschappen zijn niet extreem goed, maar gewoon op niveau. Op naar een uitgebreide test, die waarschijnlijk deze zomer volgt; de auto’s staan vanaf juni bij de dealers.

 

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze tweewekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049