12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
sitebanner-800x99-animated-loop
eVito3

TEST: Mercedes-Benz eVito

Gepubliceerd: 25 juni 2019

Mercedes-Benz Vans parkeert de volledig elektrische eVito vanaf juli bij de dealers; wij deden ons even voor als pakketbezorgers en legden een bescheiden bestelronde af met de nieuweling.

Het belangrijkste kenmerk van de eVito is niet zijn wel heel gemakkelijk als ‘Evita’ te verbasteren naam (sorry, een beetje flauw), maar het feit dat het een elektrische nieuwkomer is in de middenklasse van de bestelautomarkt. De Renault Kangoo Z.E. en de Nissan e-NV200 zijn allebei kleiner, de Volkswagen eCrafter, de Renault Master Z.E. en de Maxus EV80 allemaal groter. Van vergelijkbaar formaat is wel de Ford Transit Custom EcoBlue Hybrid en PHEV, maar die zijn nog niet verkrijgbaar en bovendien zijn dit hybrides en dus geen volledig elektrische auto’s. Kortom, de eVito neemt als solist in zijn segment een vooralsnog bijzondere positie in op de markt. Mercedes-Benz start met de rijk uitgeruste eVito Launch Edition, die is te bestellen voor € 46.720 (versie Lang) of € 47.580 (versie Extra Lang). Deze prijzen zijn exclusief BTW/BPM en inclusief vier jaar onderhoud.

       

Tot 160 km

De eVito heeft een 41,4 kWh sterk accupakket, goed voor een actieradius van 149 tot 160 km volgens de NEDC-testmethodiek. Het bevindt zich onder de laadvloer en gaat niet ten koste van de laadruimte. Mercedes belooft dat de eVito in zes uur is op te laden, het gebruik van snelladers is het helaas niet mogelijk. De elektrische aandrijflijn heeft een vermogen van 84 kW en 300 Nm koppel. Het laadvermogen ligt voor beide lengteversies iets boven de 1.000 kg; het laadvolume is 6,0 tot 6,6 m3. De Launch Edition is uitgerust met onder meer airco, navigatie, achteruitrijcamera, comfortbestuurdersstoel en een laadkabel van acht meter. Door gebruik te maken van drie rijprogramma’s en vier niveaus van energieterugwinning, is het mogelijk het stroomverbruik te verminderen en daarmee de actieradius verder te verbeteren. Verder kan energie worden bespaard door de eVito voor vertrek alvast op temperatuur te brengen terwijl hij nog aan de lader is aangesloten. Dat laatste was tijdens onze zeer warme testdag niet aan de orde.

Koerierswerk

Tijdens onze bestelronde, die was uitgezet ter gelegenheid van de Nederlandse persintroductie van de eVito, is vooral opgevallen dat er niet zo heel veel aan het rijden opvalt. De eVito is gewoon een Vito met automaat en zonder motorgeluid. Ben je start-stop gewend, dan is er bij het stilletjes wachten voor een rood verkeerslicht helemaal geen onderscheid; de sensatie is dat er geen startmotor en aansluitend motorgeluid is wanneer je wegrijdt. Enfin, dat geldt voor andere EV’s ook. Het wegrijden gaat wel bovengemiddeld vlot, iets wat nu weer niet voor elke bestel-EV geldt. Wij vertrokken bij de testdag met 150 km actieradius op het instrumentarium en die waarde liep gedurende onze gevarieerde route niet eens zo heel snel terug. Voor koerierswerk moet dat ruim voldoende zijn.

        

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049