13 & 14 november 2018 Expo Houten
Aanvang over:

TEST: Maxus EV80 Elektrisch offensief uit China

Gepubliceerd: 19 april 2018

Terwijl de grote autofabrikanten vooralsnog geen middenklasse bestelwagens met elektrische aandrijving kunnen leveren, neemt de nieuwe Maxus EV80 uit China hun plek voorlopig exclusief in. Wij reden met de eerste auto op Nederlandse bodem.

Bekijk hier het video verslag van deze test

Maxus? Is dat niet die oude Engelse bestelwagen? Inderdaad. Zijn stamboom wortelt in het voormalige Leyland DAF Vans, later LDV Group Limited, dat eind 2004 de bestelwagen LDV Maxus presenteerde. Na een betrekkelijk succesvolle Britse periode werd LDV in 2006 verkocht aan GAZ Group uit Rusland, dat grote plannen met het model had, zoals lokale productie. Die bleef uit en doordat de Russen onvoldoende in de bestaande Britse bestelautofabriek investeerden, kwam het in 2009 tot een faillissement. In 2010 werd de boedel opgekocht door de Chinese gigant SAIC, dat de bestelwagen in eigen land is gaan verkopen als Maxus V80. Van die auto is in 2014 een elektrische versie verschenen onder de naam EV80. Het model is in China onder meer in grote aantallen in gebruik bij DHL, Ikea en Fedex. SAIC voorziet ook op ons continent een carrière voor dit model, dat vanuit het Europese hoofdkantoor in Luxemburg aan de ondernemer moet worden gebracht. Het was overigens de Nederlander Pieter Gabriëls die daarvoor het business plan schreef; hij adviseerde de Chinezen nadrukkelijk om zich op 100 procent elektrische voertuigen te richten. 

YOUNGTIMER
Met frisse moed de markt op, dus. Bestelauto Expo krijgt de exclusieve mogelijkheid om de nieuwe Maxus EV80 te rijden bij Autocentrum Beelen in Lisserbroek, een onafhankelijk autobedrijf dat zeer actief is met het aanbieden van elektrische mobiliteit. Het faciliteert vooral bedrijven die deelnemen aan aanbestedingen van bijvoorbeeld gemeenten; door elektrische voertuigen in de voorgestelde vloot op te nemen, kan er extra scherp worden gecalculeerd. Intussen staat Beelen op de achtergrond paraat om de gewenste EV’s te leveren. Nieuw in hun gamma, dat onder meer ook een van een Duitse specialist betrokken elektrische Mercedes Sprinter omvat, is de Maxus EV80. Het weerzien met de Maxus is vreemd, juist omdat het een soort nieuwe youngtimer onder de bestelauto’s is. De eerste indruk is niettemin goed, wat komt door zijn lijvige formaat. Hij meet 5.700 x 1.998 x 2.345 mm, heeft een laadvolume van 10,2 kuub, een GVW van 3.500 kg en laadvermogen van 950 kg; verder mag hij aanhangers tot 750 kg trekken. De gesloten bestelwagen is er als H2 en H3, daarnaast is er een chassis-cabine. De laadruimte is bereikbaar via een enkele schuifdeur en twee achterdeuren. 

EENVOUDIGE BEDIENING
In de cabine zijn drie zitplaatsen. Het dashboard oogt door het centrale instrumentarium - een designgrapje uit vervlogen tijden - erg gedateerd, net als de afwerking met hard plastic in aluminiumlook. De enige druktoetsen op het stuurwiel zijn voor de claxon, wat ook alweer een verwijzing is naar achter ons liggende tijden. Gelukkig zitten de knoppen voor radio en boordcomputer radio dichtbij. De hoge leeftijd van het basismodel wordt tijdens de proefrit grotendeels gemaskeerd door het uitblijven van een prehistorisch dieselgeluid; je moet er niet aan denken dat nog met zijn motor en transmissie uit 2004 zou zijn uitgerust. Nee, in zo’n EV gaat het er vanzelfsprekend erg stil aan toe en het rijden verloopt zo soepel en schokvrij als verwacht. Jammergenoeg is de besturing gevoelloos en indirect en zijn de remmen van het zompige soort. De prestaties houden niet over; ‘plankgas’ met een lege auto en een milde tegenwind had de EV80 best moeite om op 80 km/h te komen. De bediening is verder een makkie, ook alweer omdat er verdraaid weinig te bedienen valt. Ach, met je smartphone als navigatiesysteem kun je je ook wel redden. De zitpositie is prima voor korte ritten, zoals distributiewerk en gemeentelijke diensten waarvoor de EV80 waarschijnlijk het meest geschikt zal blijken. De fabrikant geeft een actieradius op van 200 kilometer. De prijs is niet mild: SAIC Benelux rekent € 49.500 (ex BTW/BPM) voor de H2 (meerprijs H3 is € 950), de Chassis Cab komt op € 48.000. De levering is gratis aan huis, als service van de zaak. 

 

Deze exclusieve TEST-reportage is verzorgd door onze redacteur Jeroen Ekeler.


 

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze tweewekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049