10 en 11 november 2020 Expo Houten
Aanvang over:
BEX_2019-wk43_foto1

TEST: Ford Transit EcoBlue Hybrid

Gepubliceerd: 22 oktober 2019

De vernieuwde, grote 2-tons Ford Transit surft als EcoBlue Hybrid comfortabel mee op de nieuwsgolf die de kleinere, hybride Transit Custom PHEV veroorzaakte. Een groot verschil: van dat EcoBlue Hybrid merk je niet zoveel. 

Wat misschien negatief klinkt, is neutraal bedoeld: er is desgewenst een als ‘mild-hybride’ (MHEV) bekendstaand systeem voor je aan de slag in de nieuwe Transit, terwijl je daar pas aan de pomp iets van zou moeten merken. Ford belooft een gemiddelde daling van het verbruik van 3 procent. Moeten we daar ons bed voor uitkomen? Ja, zeggen wagenparkbeheerders die dit gretig meenemen in de exploitatiekosten van hun vloot. Bij stedelijk gebruik zou het voordeel 8 procent belopen, zo heeft Ford alvast voorgerekend. Maar: er geldt een meerprijs voor het systeem, dat aanvankelijk alleen verkrijgbaar is op de motoren met 130 pk. De prijslijst van de MHEV-uitvoeringen begint met de 330 L2H2 Trend met voorwielaandrijving, die € 29.625 kost en dat is precies € 650 meer dan de versie zonder hybride-systeem. Ook achterwielaandrijving is in combinatie met MHEV leverbaar, te beginnen met de 350 L2H2 van € 31.125. 

VERSCHILLEN
De verschillen hebben betrekking op de toevoeging van een 48V lithium-ion-accu in de auto. Tijdens het rijden wordt kinetische energie teruggewonnen door een starter/generator en in de genoemde accu opgeslagen. De energie wordt vervolgens naar behoefte gebruikt voor onder meer de aandrijving van elektrische componenten. Dit betekent dat de motor zelf hiervoor geen energie hoeft te leveren, wat het verbruik verlaagt. Ook wordt de motor elektrisch ondersteund tijdens het accelereren, terwijl de starter tekent voor het laten aanspringen van de dieselmotor. Er is hier dus geen geheel elektrische aandrijving in het spel, zoals bij de PHEV-uitvoering van de Transit Custom, wat verklaart waarom het systeem zo ongemerkt zijn werk doet. De enige opvallende bijwerking is dat het start-stopsysteem actiever is geworden; het kan de motor al afzetten wanneer de auto nog niet helemaal tot stilstand is gekomen. 

ECOGUIDE
Er is veel meer aan de grote Transit vernieuwd dan alleen dat hybride gedeelte; Ford rept zelf van 4.600 veranderde componenten en technologieën. Van belang is hier de introductie van een nieuwe generatie 2,0-liter dieselmotoren, nog steeds EcoBlue genaamd. Er is nog steeds keuze uit motorvermogens van 105, 130 en 170 pk, terwijl er een topversie van 185 pk is toegevoegd. De automatische 6-bak van de voorwielaandrijvers krijgt volgend voorjaar gezelschap van een automatische 10-bak voor de achterwielaandrijvers. Met EcoGuide-technologie kan de auto anticiperen op verkeerssituaties, zoals snelheidslimieten en kruisingen en rotondes die worden genaderd. Het is slechts één van de vele elektrische veiligheidssystemen die zijn toegevoegd. Om kort te gaan: de Transit is op dit vlak volledig up-to-date. Voorts is er via de kaasschaaf-methode een algehele gewichtsreductie bereikt die maximaal 80 kg beloopt. Inderdaad, die waarde mag je bij het laadvermogen optellen. 

  

PLEZIER
Rijden met de nieuwe Transits is in de eerste plaats nog steeds een erg plezierige aangelegenheid; geen andere bestelauto van dit formaat (en zelfs kleiner) stuurt zo fijn als deze grootste Ford, ongeacht welke versie je onder handen hebt. Het opvallend kleine stuurtje helpt je om de auto super nauwkeurig over elk traject te dirigeren, en dat vanzelf met toenemend plezier. Op het rijden kan zelfs maar bar weinig worden aangemerkt, behalve dat de beenruimte voor zowel bestuurder als passagier niet bepaald overhouden. De zit achter het stuur is goed, maar de knieën botsen nogal snel tegen het dashboard en dat laatste geldt ook voor de passagier. Bij de hybride-versies is de 48V-accu overigens onder de passagiersstoel gemonteerd, zodat bergruimte daar vervalt. Positief is de prettige, soepele loop van de motoren en de gewillige manier waarop ze op het gas reageren. Opvallend was dat er op het eerste gezicht weinig verschillen merkbaar waren tussen de verschillende vermogensversies. De lichtste kwam niet aan bod, maar rijden met de versie met 130 of 170 pk bracht geen enorme verschillen aan het licht. De Transit maakt vooral nieuwsgierig naar de nieuwe 10-traps automaat, zeker omdat de 6-bak het ook al zo goed doet. De nieuwe Transit is al leverbaar, ook als MHEV. 

Tekst: Jeroen Ekeler

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049