12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
sitebanner-800x99-animated-loop
Transit_Custom_PHEV_056

TEST: Ford Transit Custom PHEV

Gepubliceerd: 01 oktober 2019

Ford houdt er een eigen visie op na als het gaat om bestelauto’s met een lage uitstoot: het combineert elektrische aandrijving met een benzinemotor die het accupakket bijlaadt. En dat werkt en rijdt voortreffelijk.

Na het wegrijden is er eerst de stilte, op het zachte, hoogfrequente gezoem van de elektromotor na. De acceleratie van de 92,9 kW sterke elektromotor is niet van Tesla-niveau, maar wel aangenaam vlot. Gaandeweg lopen de resterende elektrische kilometers op het display zienderogen terug, totdat de ‘voorraad’ op nul staat. Het einde aan de pret? Zeker niet, want inmiddels is er in de neus van de auto haast ongemerkt een driecilinder benzinemotor aan de slag gegaan, die een generator aandrijft, die op zijn beurt nieuwe energie in het accupakket laadt. Met het gaspedaal helemaal omlaag, klimt de éénliter turbomotor van 120 pk vlot in toeren, om met een beschaafd brulletje te laten weten dat-ie voor je aan de slag is. De gloednieuwe Transit Custom PHEV, of Plug-in Hybrid, mag je gerust de stilste bestelauto van het moment noemen. En als je hem al hoort – een grote Custom met het kleine stemmetje van een Fiesta – is dat best geinig. En sowieso een bijzondere sensatie. 

Bittere noodzaak
Bij Ford willen ze met de elektrificatie van hun bestelauto’s niet te hard van stapel lopen. De Britten kijken bijvoorbeeld naar de situatie in eigen land, waar elektrisch rijden amper in de belangstelling staat, behalve in milieuzones zoals het centrum van Londen. Daarvoor is de hybride bedacht: zonder uitstoot rijden waar het moet, met draaiende hulpmotor waar het mag of wanneer dat bittere noodzaak is; laadpalen zijn er niet zo dik bezaaid als bij ons. De oplossing om een range extender toe te passen is daarom begrijpelijk en het maakt de auto voor veel meer doeleinden geschikt. Dus: je kunt gaan en staan waar je wilt. De keuze voor een benzinemotor is een logische: de kleine driepitter was de enige motor die samen met de generator, omvormer (van AC naar DC), elektromotor en aandrijving in de neus van de Custom wilde passen. En dat in lengterichting, terwijl de diesels allemaal overdwars staan. Het was echt passen en meten, zo vertellen de ingenieurs van dit project. Het accupakket, geleend van de Amerikaanse Ford Explorer Hybrid, is onder de laadruimte geplaatst en heeft een capaciteit van 13,6 kWh. Da’s een lachertje in vergelijking met wat 100 procent EV’s tegenwoordig bieden, maar toch voldoende voor het gebruik van alledag, aldus Ford. Een groter pakket paste niet; er moest immers ook nog een uitlaat van voor naar achteren lopen… De laadruimte is in volume met 6 kuub onaangetast gebleven; het laadvermogen is gehandhaafd op 1.130 kg. 

Bijklussen
Ford organiseerde de impressie met de nieuwe modellen rondom Stockholm, waar de voorgeschreven routes vanwege het tijdschema geen uitstapje naar de stad zelf toeliet. Jammer, want nu reden we de Transit Custom PHEV eerst over een stuk snelweg (110 km/h) en verder over lange binnenwegen met 70/80 km/h. In de modus ‘Auto EV’, waarbij de bestelauto zelf berekent of de benzinemotor moet gaan bijklussen, was het accupakket na pakweg 40 van de te rijden 92 kilometers (na drie kwartier, op een rit van twee uur) helemaal leeg. De driepitter sloeg daarna haast onmerkbaar aan om zijn bijdrage aan de stroomvoorziening te leveren, wat het aanvankelijke idee van besparen of milieuvriendelijk rijden om zeep hielp. De boordcomputer liet na de rit een gemiddelde van circa 8 l/100 km zien, terwijl Ford als NEDC-waarde 2,7 l/100 km opgeeft. Een rit door de stad, met veel stop-and-go-verkeer, had de testrit zeer ten goede gekomen. Daar is de Custom PHEV immers voor gebouwd, zoveel is duidelijk. Tijdens de rit kun je ook handmatig kiezen voor allen elektrisch rijden, het sparen van 15 procent accucapaciteit voor later of het opladen van de accu door de benzinemotor. 

  

Fijner dan diesel
Los van het bovenstaande is de Transit Custom PHEV vanwege zijn comfort, stille aandrijflijn en moeiteloos geleverde prestaties een ontzettend fijne bestelauto. Zo fijn, dat je er een diesel voor zou laten staan, ook als dat vanwege de brandstofkosten helemaal geen goed idee is. De vraag rest nu wat de Transit Custom PHEV gaat kosten, maar de importeur weet dat nog niet. De auto’s zijn wel al te bestellen, voor levering in het voorjaar. Duidelijk is alvast dat er verschillende versies komen (Base, Trend, Limited) als L1H1 bestelauto en Kombi voor personenvervoer. Ook de luxueuze Tourneo Custom komt als PHEV. 

Tekst: Jeroen Ekeler, foto’s Ford
 

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049