10 en 11 november 2020 Expo Houten
Aanvang over:
BEX_2019-wk48_foto1

TEST: Ford Transit Custom EcoBlue Hybrid

Gepubliceerd: 26 november 2019

Tijdens de persintroductie van de vernieuwde Transit en Transit Custom is laatstgenoemde er met zijn MHEV-aandrijflijn – een milde hybride – een beetje bekaaid van afgekomen. Dat maken we nu goed. 

Om te beginnen is deze Transit Custom MHEV (officieel EcoBlue Hybrid) een andere auto dan de PHEV, de benzine-elektro-hybride die zojuist tot International Van of the Year is verkozen – hartelijke felicitaties aan Ford! En over tot de orde van de dag met deze de MHEV, voluit Mild Hybrid Electric Vehicle. Dit is een reguliere Transit Custom met de 2,0-liter dieselmotor van 130 pk/385 Nm. Dit betekent dat de auto een geïntegreerde starter/generator heeft die de gebruikelijke dynamo vervangt en energie kan terugwinnen en opslaan. Dat laatste gebeurt in een 48V-accu die onder de passagiersstoel staat. Hieruit kan de motor putten bij normaal rijden en accelereren terwijl ook de elektrische voorzieningen in de auto ermee van stroom worden voorzien. Het moet tot een besparing van 3 procent leiden. Het eerste nadeel is echter al genoemd: de accu verhindert de mogelijkheid om de ruimte onder de stoel te gebruiken voor het plaatsen van lange voorwerpen (via een klep in de tussenwand in de L2-versies). 

SCHOKJE
Een kenmerk van de MHEV-versie is dat hij een nogal actief start-stopbeleid voert. Zelfs bij langzaam rijden, in de polonaise richting een druk kruispunt of gewoon in fileverkeer, wil de motor nog weleens afslaan als je dat niet verwacht. Prima, maar tot tweemaal toe raakte hij de kluts kwijt en werd de bestuurder vriendelijk verzocht om de motor met de sleutel opnieuw te starten. Niet zo prettig, omdat dan, tijdens het rijden, het contact even helemaal uitgaat. Zelfs de navigatie moet je na het starten weer opnieuw accorderen. Verder viel op dat de motor telkens met een licht schokje reageert op gas geven en weer loslaten. Op zich ook weer niet zo heel erg, tenzij je strikt de schakelindicator gaat volgen. Heus, bij 50 km/h verlangde de Transit Custom MHEV al de vijfde versnelling en bij nog geen 70 km/h de zesde – de motor draait dan maar 1.250 toeren! Logischerwijs is gas geven dan millimeterwerk, wat ook weer dat schokkerige gedrag oplevert. Bijkomstigheid is dat de motor juist bij die lage toerentallen flinke trillingen doorgeeft aan het stuur. Positief: zelfs vanaf 1.250 toeren sleurt de sterke tweeliter zonder haperingen voort, het maximum koppel is ook al bij 1.500-2.000 toeren beschikbaar. Er komt ook geen aanwijzing op het dashboard dat het beter is om dan terug te schakelen. Het druist wel sterk tegen je technische gevoel in om zo te rijden.

1.250 TOEREN
Wie de indicator volgt, schakelt zich een ongeluk in de Transit Custom MHEV, maar dat is bepaald geen straf: de zesbak is de beste in zijn soort: strak, korte slagen en met het juiste gewicht. Sturen is al even prettig, daaraan is gelukkig niets veranderd. Een verrassing is dat deze ogenschijnlijk op zuinigheid gerichte bestelauto onverwacht pittig presteert. Echt, je hoeft er niet rouwig om te zijn dat Ford heeft besloten om voorlopig alleen de versie met 130 pk als MHEV te gaan aanbieden (de Custom is er ook met 105, 170 of 185 pk en als 130 pk in een reguliere versie). Hij accelereert doodgewoon fors met zijn 385 Nm, en je mag aannemen dat het feit dat het blok zelf geen elektrische appendages hoeft aan te drijven hier ook in zijn voordeel werkt. En het was voor zuinig rijden bedoeld, iets wat na een testweek resulteerde in een gemiddelde van 7,2 l/100 km. Niet grensverleggend, wel heel netjes. Indrukwekkender is om de verbruiksmeter op de snelweg te volgen; bij 100 km/h rijd je algauw 1 op 18. 

   

TREND
Een andere keuze van Ford is dat de Custom MHEV alleen geleverd wordt in de uitvoering Trend, die halverwege het gamma staat. De standaarduitrusting is voldoende veelomvattend met onder meer airco, cruisecontrol en parkeersensoren, maar voor plezierige zaken als het 8-inch touchscreen en licht- en regensensoren dien je bij te betalen. Hiervoor is het zinnig bij de optiepakketten te kijken, zoals Driver Assistance Pack Premium, waarin voor € 800 de genoemde zaken zitten, plus een achteruitrijcamera, verwarmbare voorruit en Lane Keeping Alert; met SYNC kan je dan eenvoudig via je smartphone een navigatie-app gebruiken. Het scherm zelf werkt snel en duidelijk; het zijn nu juist de fysieke knoppen van de verwarming die aandacht vragen. De knoppen draaien ontzettend licht, zodat het goed mikken is om de gewenste temperatuur te kiezen. En de toetsen voor de blaasrichting zijn erg klein en tijdens het rijden moeilijk te raken. Automatische klimaatregeling zou welkom zijn, maar daar doet Ford niet aan bij de Transit Custom. Het leven aan boord is verder wel prettig, ondanks de nooit echt ideale zit vanwege ver de binnendringende wielkast. Een compliment geldt voor de spiegels, die beide dubbel zijn uitgevoerd; de onderste, kleine en bolle spiegel biedt een prima overzicht van alle rijstroken naast je op een brede snelweg. Niettemin blijven we een voorstander van een Blind Spot, die zijn bescheiden investering van € 175 dubbel en dwars waard is (en je krijgt Cross Trafic Alert erbij). 

Ford levert de Transit Custom Trend MHEV voor prijzen van € 27.075 (L1 en 2,8t) tot € 30.575 (L2 en 3,4t) met enkele cabine en voor € 28.825 tot € 32.325 met de dubbele cabine. 

   

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049