12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
sitebanner-800x99-animated-loop

TEST: Ford Transit Custom 290 Sport 170 pk automatic

Gepubliceerd: 28 mei 2018

DE SPORT-FORD HEEFT MANIEREN GELEERD

Hij zag er altijd al lekker dik uit, die Sport-uitvoering van de eind vorig jaar vernieuwde Ford Transit Custom. Jammer alleen dat zijn onderstel zo ongenadig hard was afgestemd: elke flinke hobbel was een aanslag op je ruggengraat. Die tijden zijn voorbij: de Sport heeft manieren geleerd. 

Dat is meteen de belangrijkste vaststelling over de nieuwe Sport. Bovendien kon die gedurende de gehele testweek van kracht blijven. Het verbeterde comfort betekent dat je niet meer met sluipsnelheden over verkeersdrempels hoeft te kruipen, zodat je zelf een obstakel wordt voor het overige verkeer. Toch is het laadvermogen van de Sport-uitvoering 100 kilogram hoger (2,9 t) dan dat van de andere Transit-versies. Kennelijk is het onderstel toch aangepast, maar daarvan pluk je voortaan alleen de zoete vruchten. Nu spitst het Sport-verhaal zich vooral toe op de aankleding. Hij is even luxueus als de uitvoering Limited, maar heeft ook 18-inch lichtmetaal, halflederen bekleding, een grille omlijst met pianolak en een styling kit waarbij aan de buitenzijde ‘alles’ in de wagenkleur is gespoten; de mistlamp-omlijsting is donker getint en er zijn wederom twee brede sportstrepen op het front en de achterdeuren geplakt. De meerprijs is € 1.900, zodat de Sport vanaf € 30.775 kost. De Sport is er ook als 310 L1H1, 290/310 L2H1 en 310 L1H1-dubbelcabine. 

Veel veiligheid
In 2012 was de Transit Custom best een sensatie, want hij zette zijn concurrenten genadeloos op afstand als het om comfort en raffinement ging - dan hebben we het uiteraard over de normale modellen. De concurrentie zat de afgelopen jaren echter bepaald niet stil, zodat de Custom wat achterop dreigde te raken. De voornaamste kritiek op de bestaande auto was zijn achterhaalde dashboard, met een wat lastige bediening van sommige knoppen en een veel te klein display. Bij de nieuwe Sport en Limited - de twee duurste uitvoeringen - is dat scherm vervangen door een nieuw exemplaar, dat groot genoeg is en uitstekend in het zicht ligt. Het is ook gemakkelijk bedienbaar. Jammer alleen dat de layout niet zo modern is. Erg goed is dat de verwarming en ventilatie nu beter bereikbaar zijn, een misser is dat climate control niet standaard is op de topversies. Verder zijn de knoppen op de stuurspaken erg dicht bij de rand geplaatst, zodat je die nogal snel onbedoeld met de handpalm indrukt. De boordcomputer gaat dan iets aanduiden waar je niet om had gevraagd. Hulde is er voor de vele veiligheidssystemen en de grote, dubbele spiegels. Standaard voor alle modellen is in elk geval ook de fijne, precieze, maar nooit te lichte of nerveuze besturing.

Wat nerveus
De volgende belangrijke vaststelling tijdens de testweek is dat de 2.0 EcoBlue-motor minder rauw klinkt dan in de grote Transit die hier enkele weken geleden ten tonele werd gevoerd. Een belangrijk gegeven, mede omdat beide wagens met de nieuwe automatische 6-bak waren uitgerust. In de nu gereden Transit Custom met 170 pk-motor (testverbruik 8,4 l/100 km) komt het gedreun alleen nog bij stationair draaien naar voren (als start-stop niet actief is). De nieuwe Custom kan je verder hoogstens aanwrijven dat de motor wat nerveus klinkt, hoewel hij bij 100 km/h maar 2.000 toeren draait - gevoelsmatig zijn het er veel meer. Handmatig schakelen kan wederom met de tuimelschakelaar op de selectiehendel en is - om het gedreun bij lage toerentallen tegen te gaan - veel minder nodig dan bij de grote Transit. Hierdoor is de automaat voor de vernieuwde Custom Sport echt een aanrader, want hij doet zijn werk onopvallend en goed. Je moet alleen niet te wild op het gas gaan staan, omdat de bak - op weg naar de kick-down - te lang bedenktijd neemt, waarna de auto er in volle vaart vandoor gaat. En dat écht vlot, met 405 Nm aan de voorwielen - je verrast menig personenwagen bij de stoplicht-Grand Prix.


Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049