12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:

TEST Ford Transit Connect 1.5 TDCi 120pk aut.

Gepubliceerd: 10 december 2018

De Transit Connect was na ruim vier jaar aan een opfrisbeurt toe, die zich toespitst op een gemoderniseerd uiterlijk, een aangepast dashboard, meer veiligheid en nieuwe dieselmotoren. Wij reden de compacte bestelwagen met de 120 pk-motor en een automaat met acht versnellingen. 

De ‘brievenbus’ bovenin de neus van de Connect is net als bij de grotere Transit Custom vervallen, verder is de bumper dankzij de nieuwe grille wat nadrukkelijk in beeld gekomen en zijn er bi-xenonlampen en led-dagrijverlichting gemonteerd. Meer aanpassingen dan dit strakgetrokken front waren ook niet nodig, de compacte Ford oogt er nog fris en dynamisch genoeg mee. Vanbinnen zijn de aanpassingen van gelijk niveau. De opzet is gelijk gebleven, maar de styling is gemoderniseerd, met nieuwe instrumenten en de toevoeging van een centraal, hoog geplaatst display. Dat functioneert goed, maar het is wel een optie; het kost € 1.250 wanneer je er ook navigatie, parkeersensoren en een achteruitrijcamera bij wilt hebben; de laatste twee zijn er als alternatief ook samen voor € 400 - de monitor is dan in de binnenspiegel opgenomen. Ford stelt alle moderne veiligheidssystemen beschikbaar, zoals een noodremsysteem, voetgangerherkenning en zijwindstabilisatie. Er is ook adaptieve cruisecontrol en die werkt naar behoren.

Nieuwe motor 
Ford past een nieuwe 1,5-liter dieselmotor toe in de Transit Connect, met 75, 100 en 120 pk; de laatste twee zijn er ook met een nieuwe automaat met acht overbrengingen, standaard is op alle versies een handgeschakelde zesbak. De automaat is aan diverse intelligente systemen gekoppeld die tot doel hebben om de rit extra zuinig en soepel te laten verlopen. Zo heeft de bak de mogelijkheid om versnellingen over te slaan. Alles goed en wel, maar in fileverkeer en bij het rijden in de stad, als je vaak wisselt tussen gas geven en loslaten, wil de bak weleens de draad kwijtraken en krijg je met een wat schokkende auto te maken. De combinatie van de krachtige motor (120 pk/270 Nm) en automaat maakt de Transit Connect behoorlijk fel; wegrijden gaat ook met weinig gas onverwacht vlot. De automaat pakt er bovendien snel een lagere trap bij wanneer je maar weinig gas bijgeeft. Het was prettiger om in de ECO-modus te rijden, omdat de motor dan een zuiniger programma volgt. Dit maakt de auto zeker niet sloom, maar wel wat kalmer en daardoor prettiger in de omgang. Ook het schokken in de file is dan minder. Gelukkig maar, anders zou je vraagtekens moeten zetten bij de meerwaarde van de automaat, die € 1.500 kost. Je er ook elke 20.000 km mee naar de dealer voor onderhoud, in plaats van elke 30.000 zoals bij de handgeschakelde versies. Er zijn geen peddels aan het stuur voor handmatig schakelen; dit moet via een kleine tuimelschakelaar op de selectiehandel gebeuren. Inmiddels een typisch Ford-trekje. Het verbruik met 120 pk-motor is netjes, maar geen uitschieter; 6,5 l/100 km.

    

Krap
De ergonomie kwam bij ervaringen met de vorige generatie Transit Connect negatief naar voren; de stoel gaf te weinig ondersteuning. Dat probleem is verholpen, maar er dingt zich iets anders aan: de opeens krappere zitpositie. Het lijkt wel alsof je als bestuurder verder naar achteren zit dan in het oudere model, achter bovendien een enorme lap dashboard. De stoel staat voor lange mensen tegen de tussenwand geperst; door de wrijving met het staal maakt de bekleding krakende geluiden. Nog altijd is er vrij weinig aflegruimte; alles vanaf A4-formaat moet in de dakbak. Goed is de toevoeging van extra (maar vrij kleine) bergvakken tussen de stoelen. 
Wat onverminderd van kracht blijft bij de Transit Connect is het rijplezier dat hij biedt; hij stuurt erg nauwkeurig en ligt - ook in de door ons gereden korte versie - prettig stabiel op de weg. Een auto waarmee je heel snel vertrouwd raakt. Even wennen is misschien dat de achterdeuren in een andere volgorde opengaan dan gebruikelijk; eerst rechts en dan links. De laadruimte is met 2,8 kuub niet bijzonder groot en de schuifdeur is aan de smalle kant, zodat het al snel de moeite zal lonen om voor de L2-versie te gaan, die 3,6 kubieke meter volume biedt. De meerprijs van € 800 zal die keuze niet in de weg staan. De Connect is er met dieselmotor vanaf € 13.875 (benzine € 12.200), de geteste Trend komt op € 19.600.

Tekst: Jeroen Ekeler, foto’s Louis Blom
(op de foto’s niet de gereden korte Transit Connect, maar de langere en verder identieke L2-versie)

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049