12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
Site-Leaderboard-920x115-animated-loop

TEST: Ford Transit 310 L2H2 130 pk automatic

Gepubliceerd: 04 maart 2018

GOED, MAAR NIET AUTOMATISCH BETER

De voordelen van een automatische transmissie in een bestelauto zijn evident, maar zo’n bak maakt er niet automatisch een betere of fijnere auto van. Dat bewijst - helaas - de verder zo aangename Ford Transit.

 

Als er een Ford-logo op de neus van een bestelwagen staat, betekent dat sinds de introductie van de Transit Custom in 2012 dat er een grote mate van rijplezier aan dit segment is toegevoegd. Bedrijfsvoertuig of niet, Fords rijden bovengemiddeld prettig. Zo ook de grote Transit, die je dankzij de directe besturing binnen de kortste keren door stadscentra laveert en over rotondes sleurt alsof je in een Fiesta zit. Nou ja, bij wijze van spreken dan. De nieuwe tweeliter diesels, EcoBlue genaamd, zijn een stuk zuiniger dan de oude 2.2-versies, maar bleken in de nieuwe Transit Custom toch niet uit te blinken in raffinement. Het lijkt nu alsof de nieuwe automatische transmissie - Ford noemt ‘m SelectShift - dat rauwe randje van die motoren wat uitvergroot. Daarover later meer. 

Alleen met voorwielaandrijving
De automaat, een traditionele versie met koppelomvormer en zes overbrengingen, kan geleverd worden op een beperkt aantal uitvoeringen van de Transit voor een meerprijs van € 1.800. Zo is de keuze voor de meest luxueuze uitvoering Trend verplicht, net als voorwielaandrijving en één van de twee krachtigste motoren (130 en 170 pk). Dat betekent een vanaf-prijs van € 29.325 (ex BPM/BTW). Dan zit je er meteen wel warmpjes bij, want de Trend (meerprijs € 1.675) is keurig uitgerust, met onder meer kunststof laadvloer- en zijwandbescherming, airco, cruise control, parkeersensoren en multifunctioneel stuurwiel; het standaardmodel Ambiente heeft verder al een uitgebreid pakket veiligheidsvoorzieningen met onder meer Side Wind Stabilisation en Roll Stability Control en een op acht manieren verstelbare bestuurdersstoel.

Ook handmatig
De SelectShift-bak heet zo omdat je hem handmatig kunt bedienen, en wel met een kleine tuimelschakelaar op de pook. Op zich handig, maar je moet hiervoor steeds even een hand van het stuur nemen; flippers achter het stuur zijn handiger. Je kunt zelf incidenteel ingrijpen in het automatische schakelproces of de pook in ‘M’ zetten en alle schakelbewegingen met de schakelaar uitvoeren. De neiging om zelf te schakelen ontstaat geregeld, omdat de bak te sterk op een laag verbruik is gericht en daarom telkens naar zo hoog mogelijke versnellingen en daarmee zo laag mogelijke toerentallen grijpt. Op zich mooi, maar de auto kan er niet goed tegen. Soms draait het blok maar 1.500 toeren (ca 80 km/h) en dat gaat gepaard met meer gedreun dan je lief is - het komt ook naar voren bij stationair draaien en in fileverkeer. Kortom, je zet de bak al snel een tandje terug, voor een wat acceptabeler toerental. Eigenlijk jammer, want de motor heeft ‘onderin’ power genoeg. Het schakelen zelf moet ook soepeler kunnen, je krijgt nog wel eens een lichte schok te verduren. Dat kan echt beter - aan Ford om de programmering nog eens te herzien. De van zichzelf erg goed Transit zou er beslist van opknappen. En over dat verbruik: de testweek werd afgesloten met een niet overdadig gunstige 9,0 l/100 km. 

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:
Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049