12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
BEX_2019-wk36_foto4a

TEST: Ford Ranger Raptor

Gepubliceerd: 02 september 2019

Hoe vervaarlijk de nieuwe Ford Ranger Raptor er ook mag uitzien, hij gedraagt zich echt voorbeeldig. Sterker, zijn mildere broertjes kunnen nog wat van hem leren.

Meteen een parallel met de bestelauto’s van Ford: de Raptor heeft, net als de andere Rangers, de tweeliter dieselmotor van de Transit. In dit geval met twee turbo’s (lagedruk en hogedruk), die hem helpen aan een vorstelijk koppel van 500 Nm, dat al bij 1.750 toeren voor het grijpen ligt. Geen brullend geheel, en zelfs vanbinnen een oase van rust, omdat de speakers het tegenovergestelde geluid van de motor voortbrengen. Het is een bizarre gewaarwording dat je op fluistertoon met je passagier kunt converseren terwijl de Raptor zijn 285/70R17-terreinbanden, die BF Goodrich speciaal voor dit model heeft ontwikkeld, in het mulle zand of de zuigende modder laat graaien. Toch valt dat allemaal in het niet bij wat aan deze auto werkelijk sensationeel is.

Ander onderstel

De Raptor is het nieuwe topmodel van de Ford Ranger-reeks. Hij is geïnspireerd op de Amerikaanse Ford F-150 Raptor, die op zijn beurt een afgeleide is van de gigantische pick-ups die in de VS bij woestijnraces worden ingezet. Hij heeft veel grotere banden (maar kleinere wielen dan de gewone Rangers!), en is door de toepassing van ander plaatwerk maar liefst 17 cm breder. Hij staat ook 5 cm hoger op de poten. Het onderstel is aangepast: de bladveren van de gewone Ranger hebben het veld geruimd voor schroefveren en een Watts-constructie (lokaliseert de as altijd loodrecht onder de auto), terwijl er speciale dempers zijn toegepast waarvan de werkingsgraad is afgestemd op het gebruik van de auto. Hieraan is het Terrain Management System gekoppeld, dat de keuze biedt uit zes verschillende rijmodi, van Sport, voor het asfalt, tot Rock, voor het klauteren over rotsen. De maximale wieluitslag met 30 procent vergroot en verder zijn de draag- en reactiearmen zodanig versterkt dat de auto ook met hoge snelheden over zeer slecht terrein kan rijden. En precies dat is de specialiteit van de Ranger Raptor.

Woestijnracer

Bij een recreatieplas bij Loon op Zand is een prachtige 4WD-baan te vinden, waar de Raptor niet de minste moeite mee had. Het is erg indrukwekkend hoe soepeltjes de loodzware pick-up (2.510 kg) zo goed als stationair draaiend en in één van de maar liefst tien beschikbare overbrengingen van zijn automatische bak naar de top kroop. Daarna ging het met Hill Descent Control nog trager dan stapvoets weer omlaag. Toch kon de Raptor pas echt in zijn rol van woestijnracer kruipen toen we over lange zandpaden en met pakweg 60 km/h terugkeerden naar de thuisbasis van het evenement. Wie wel eens met een pick-up rijdt, kent de gemene klappen die de zware achteras aan je ruggengraat kan uitdelen. In de Raptor niets van dat alles: hij zoeft over de zand- en bospaden als een hydropneumatische Citroën over de Route du Soleil. Zonder enig drama houdt hij zijn vier voeten aan de vloer, voor een maximum aan tractie en controle, terwijl er van het gestamp van de zware wielen bewonderenswaardig weinig tot de cabine doordringt. Een controlerondje met een Ranger Wildtrak onderstreepte die ervaring: een even capabele klauteraar, maar met een fractie van het veercomfort. Petje af derhalve voor de Raptor.

Crew Cab

Een Nederlandse prijs is er nog niet, maar in Duitsland gaat er voor belastingen 20 mille op het tarief voor een Wildtrak, die bij ons € 35.800 kost (excl. BTW/BPM). Dat is de versie op grijs kenteken, met de Super Cab (tweepersoons, met achter de stoelen wat laadruimte). De Raptor wordt alleen gebouwd met de grotere Crew Cab: een dubbele cabine, waarin op de plek van de achterbank een laadschot komt, met daarachter wat opbergvakken. Dat geheel is nu in ontwikkeling. De prijzen worden in het najaar verwacht, net als de auto zelf.

            

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049