12 en 13 november 2019 Expo Houten
Aanvang over:
Site-Leaderboard-920x115-animated-loop

TEST: Citroën Jumpy M BlueHDI 180 Aut.

Gepubliceerd: 09 juli 2018

COMFORTABELE KEUZE

Steeds meer bestelauto’s zijn leverbaar met een automatische versnellingsbak. Niet meer dan logisch, gezien het drukke verkeersbeeld. Bestelauto Expo koos de Citroën Jumpy met de automatische EAT6-transmissie voor een test.

Er kleeft een belangrijk nadeel aan de automatische Jumpy en dat is dat zijn voortreffelijke zesbak alleen leverbaar is in combinatie met de sterkste en daarmee duurste motorvariant. Het gaat dan om de tweeliter die leverbaar is met 122 pk en 150 pk, beide in combinatie met een handgeschakelde zesbak, en als automaat met maar liefst 177 pk. Dat levert een meerprijs ten opzichte van de andere tweeliters op van € 3.400 respectievelijk € 2.200. Dit betekent een vanaf-prijs voor de Jumpy M (middelste lengtemaat) van € 24.500 en voor de verlengde Jumpy XL van € 25.750. 

Extra investering
Is de automatische bak de extra investering waard? Op papier is de meerprijs een stevige hobbel om te nemen. Ga je de auto echter uitproberen, dan is de kans groot dat je daarna niet meer terug wilt naar het zelf schakelen. Niets ten nadele van de prima handbak, maar de EAT6 is nu eenmaal een wonder van comfort. Om te beginnen is het een traditionele automaat met koppelomvormer, die van nature garant staat voor schokvrij schakelwerk, en dus niet de semi-automaat ETG die op de 1.6-motor met 95 pk nog leverbaar is (maar geen aanbeveling verdient). De bediening is eenvoudig per draaiknop op de middenconsole, waar hij minder ruimte inneemt dan een traditionele selectiehendel. Mede doordat de motor prachtig stil is, merk je de schakelbewegingen behalve bij fel optrekken nauwelijks op. Je kunt via peddels achter het stuur zelf in het schakelproces ingrijpen (incidenteel, of na het indrukken van de M-toets naast de draaiknop voortdurend) maar de intelligente bak geeft daar niet de minste aanleiding toe. Alsof hij de gedachten van de bestuurder kan lezen. Prima. Het testverbruik bedroeg 7,4 l/100 km.

Compenseren
Het vermogen van 177 pk (bij 4.000 toeren) klinkt indrukwekkender dan het is; de indruk overheerst dat de hogere specificatie van de motor door Citroën is gekozen om enigszins te compenseren voor het onvermijdelijke vermogensverlies dat in traditionele automaten optreedt. Het koppel is met 400 Nm bij 2.000 iets hoger dan bij de 150 pk-versie, waar 370 Nm beschikbaar is. In de praktijk geen merkbaar verschil. Belangrijk is dat de Jumpy er zeer vlot mee uit de voeten kan; je bent sneller weg dan menig zakensedan en dat is soms best grappig. Wel is het even opletten bij de belasting van de auto; de automaat mag 2.000 kg trekken, tegen 2.500 kg voor de andere tweeliters. Het laadvermogen is met ruim 1.100 kg praktisch gelijk. Met de specificatie ‘verhoogd laadvermogen’ nemen die waarden toe tot 2.200 kg trekken respectievelijk 1.370 kg laden (150 pk: 1.500 kg).

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:

Gerelateerde exposanten

Op de hoogte blijven? Ontvang onze nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049