10 en 11 november 2020 Expo Houten
Aanvang over:
BEX_2019-wk21_foto1

Test:Citroën Berlingo Van XL BlueHDi 100 S&S Club

Gepubliceerd: 20 mei 2019

De Citroën Berlingo is een waar icoon in de bestelautowereld, zodat de geheel nieuwe aan een flink verwachtingspatroon moet voldoen. Wij rijden de XL-versie met 100 pk om uit te zoeken hoe ver hij het schopt. 

De type-aanduiding boven dit verhaal is eeg uitgebreid. Daarom maar even stapsgewijs bespreken: de Berlingo heeft als bestelauto tegenwoordig altijd de toevoeging ‘Van’. Had van ons niet gehoeven, maar het is kennelijk nodig voor extra onderscheid met de juist op vrije tijd gerichte Berlingo personenauto. De aanduiding XL staat voor de verlengde carrosserie (+35 cm) en wielbasis (+19 cm), op de prijslijst eveneens als L2 aangeduid. Wij noemen hem voor het gemak Berlungo. Gelukkig is er niet meer, zoals bij de vorige generatie, een stuk blik aan de achterzijde geplakt, en evenmin is er een idioot lange wielbasis gemaakt, zoals bij de Kangoo en Citan. Nee, de PSA-ontwerpers hebben ditmaal een mooi evenwichtig geheel gecreëerd. Verder met de typenaam: BlueHDi 100 is de middelste van de drie beschikbare Berlingo-motoren (75, 100 en 130 pk), maar bij de XL is de 75-versie niet verkrijgbaar. Kortom, we zijn met de basismotor onderweg, met S&S (start/stopsysteem) en in de uitvoering Club. Dat is het tweede luxe-niveau, na de Control en voor de duurdere Worker en Driver. Dit betekent ten opzichte van de Control (meerprijs € 2.100) onder meer één schuifdeur (!), extra verstelmogelijkheden voor beide voorstoelen, airco, cruise control en Citroën Connect Radio (8-inch scherm, audio, en Mirror Screen = Apple CarPlay/Android Auto). De aanschafprijs komt daarmee op € 18.440. De testauto had bovendien een passagiersbank (€ 320) en een achteruitrijcamera met parkeersensoren voor en achter (€ 720). Bij de XL hoort standaard een grotere wielmaat: 205/60R16. 

     

RUMOER
De motor uit de testauto is feitelijk nog van een oudere generatie; het is de 1.560 cc-versie die in veel PSA-modellen heeft dienstgedaan en die bij de Berlingo personenauto reeds is vervangen door de nieuwe, even sterke 1.5-motor die wel al in de Berlingo BlueHDi 130 is te vinden. Natuurlijk probeer je met die wetenschap onbevooroordeeld in te stappen, maar toch valt meteen op dat het blok aan de rumoerige kant is. Tot 100 km/h is er geen vuiltje aan de lucht, maar bij 120 km/h moet je toch best wat lawaai kunnen verduren, net als bij het accelereren. Rumoer komt ook van het onderstel, terwijl het windgeruis erg meevalt. Het is jammer dat deze motor er alleen is met een 5-bak, want een 6e versnelling zou hem ook op de snelweg aardig het zwijgen kunnen opleggen - en dat terwijl de 1.6 bij 120 km/h nog maar 2.500 toeren draait. Over het motorkarakter zijn verder geen klachten, want de trekkracht is onderin puik (254 Nm bij 1.750 tpm). De schakelindicator is erg ijverig en vraagt al bij 50 km/h om de vierde versnelling, die dan ook prima bruikbaar is: geen gedreun als protest. Vanaf 100 km/h gaat het allemaal wat moeizaam, maar je komt vlot genoeg mee. Toch is er op dit punt minder verschil dan verwacht merkbaar met de 75 pk-motor (230 Nm bij 1.750 tpm) die we eerder in de Opel Combo reden. Wat prestaties betreft: Citroën noemt een top van 159 km/h en 0-100 km/h in 12,8 s. Het testverbruik was gemiddeld 5,8 l/100 km, de fabriek geeft 4,6 liter op. De vijfbak schakelt licht, maar met erg lange slagen; de 5 zit zelfs net te ver weg voor het mooie. De Berlingo stuurt bijzonder licht in de stad, maar ook fijn stabiel op de snelweg. Op snelheid doet de langere wielbasis zich gelden; de rechtuitstabiliteit is beter dan bij de eerder gereden, korte versies van de Opel Combo. Inderdaad: een Opel is geen Citroën, maar de techniek is hier wel vergelijkbaar. 

     

MULTIFUNCTIONEEL
Het interieur van de Berlingo heeft een aantrekkelijke vormgeving, met instrumenten conform de merksignatuur. Even wennen is het kale stuurwiel; de bedieningsfuncties voor de boordcomputer vind je aan de bedieningshendel en de cruise control op een satelliet daarachter. Navigatie is alleen beschikbaar als een smartphone aansluit, een goedkope en slimme oplossing. Het display is niet de snelste in zijn soort, ondanks het geringe aantal functies. Fijn is dat er veel opbergmogelijkheden zijn, zelfs bovenop het instrumentarium, onder een keurige klep. Onder de zitting van de middelste zitplaats (die die naam amper verdient - veel te smal!) bevindt zich een vak, terwijl de rechter stoel helemaal multifunctioneel is; de zitting kan omhoog en de hele stoel kan ook als geheel omlaag om als bergruimte te dienen. 

     

SMALLE SCHUIFDEUR
De laadruimte (2.167 mm lang x 1.229 mm breed tussen wielkasten x 1.270 mm hoog ) is dezelfde 35 cm langer dan bij de kortere Berlingo, zodat het laadvolume uitkomt op 3,9 tegen 3,3 kubieke meter. Het laadvermogen is een keurige 950 kg. Daarmee kan de Berlingo XL 300 kg meer meenemen dan de kortere versie, maar die laatste is er ook met een laadvermogen van 1.000 kg. Onbegrijpelijk is echter dat de schuifdeur van de XL-versie niet een stuk breder is gemaakt, de geboden doorgang is nu nog steeds maximaal 67 cm, zodat je zelfs een normale boodschappenkrat er alleen in de lengte doorheen kunt halen. Een gemiste kans, zoals bijvoorbeeld de Ford Transit Connect L2 met zijn aangepaste, veel bredere schuifdeur aantoont. Te vrezen valt dat zoiets bij een facelift niet eventjes is aan te passen. Niettemin slaat de balans voor de Berlingo Van naar de positieve kant door, want het is een aantrekkelijk ogende en gemakkelijk rijdende bestelauto met een aanvaardbaar prijsniveau. Maar die nieuwe motor moet echt niet te lang meer op zich laten wachten. 

Tekst: Jeroen Ekeler
 

Deel dit artikel:
Schrijf u hier in voor onze wekelijkse gratis nieuwsbrief!

Geef u op voor onze wekelijkse gratis digitale nieuwsbrief en u bent verzekerd en altijd geheel op de hoogte van het laatste nieuws uit de bestelauto sector met video verslagen, achtergronden, bestelauto testverslagen, Expo nieuws en informatie van deelnemers en partners. 

10049